actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 2nd April 2015, 19:27
S*m.martens S*m.martens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Zoersel
Posts: 101
Ben Weyts werkt alternatieven voor belbus uit

Ben Weyts werkt alternatieven voor belbus uit

De Lijn is te duur in kleine steden en in het buitengebied en bereikt daar bovendien te weinig reizigers. Dat blijkt uit een studie van onderzoeksbureau Timenco, in opdracht van De Lijn, die donderdag werd voorgesteld in het Vlaams parlement. Minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) wil nu samen met de belanghebbenden nadenken over alternatieven, zoals ‘buurtbussen’ met vrijwilligers.

In sommige belbusgebieden loopt de prijs voor De Lijn op tot 40 euro per reiziger, stelt Timenco. ‘Bovendien heeft de basismobiliteit de vervoersarmoede niet opgelost’, zegt Ben Weyts. ‘Onderzoek van het Netwerk Tegen Armoede en Mobiel 21 bevestigt dat er nog altijd vervoersarmoede bestaat.’ Het concept basismobiliteit, waarmee De Lijn elke Vlaming op 750 meter van zijn voordeur moet bedienen, is dus onhoudbaar.

Weyts wil nu samen met onder meer TreinTramBus en de Mindermobielcentrales alternatieven uitwerken. Hij denkt onder meer aan het aanmoedigen van het gebruik van de fiets op weg naar de bushalte, maar ook aan collectieve taxi’s en buurtbussen, die met vrijwillige chauffeurs werken. ‘Geïntegreerde collectieve taxidiensten zouden veel effectiever zijn dan de belbussen zoals die vandaag bestaan’, zegt de minister.

Deze maand starten hoorzittingen met de stakeholders in het Vlaams parlement. Daarna kunnen eventueel regionale proefprojecten worden opgestart.

DS, 02/04/2015

Eigen mening:
Dit soort nieuws hoor ik graag. Ik hoop dan ook dat het lukt om hierrond een beleid uit te werken. Laatst las ik een artikel van een rusthuis in de regio Turnhout dat belbussen gebruikt voor uitstappen. Nu de belbus is afgeschaft moeten ze een alternatief zoeken of stoppen met uitstappen. Ik begrijp dat in financieel moeilijke tijden, er iets moet gebeuren. Zoals vaak gezegd staat de belbus stil of rijdt ze maar voor een aantal personen. Dan is het logisch dat dit als eerste wordt afgeschaft en hier een aantal mensen niet blij mee zijn. Het is helaas harde realiteit.
Het is goed dat men zoekt naar alternatieven.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 4th April 2015, 12:46
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
Alternatieven belbus

Net zoals S*m vind ik het goed dat er gezocht wordt naar alternatieven voor de belbus. De belbus rijdt vaak met één of enkele reizigers en dat zorgt voor enorme kosten bij De Lijn. De Lijn moet besparen en meestal is de doorsnee reiziger hier de dupe van. Persoonlijk heb ik de belbus altijd een beetje nutteloos gevonden. Het was een goed alternatief voor mensen die niet goed te been zijn, maar het kost gewoon te veel navenant de voordelen die eruit gehaald worden. In het artikel wordt eveneens gezegd dat het niet haalbaar is/blijft om voor iedereen een bushalte te voorzien binnen de 750 meter. Dit begrijp ik wel. Persoonlijk ga ik te voet naar de bushalte, maar ik zou er niets op tegen hebben om een beetje verder op de bus te stappen en desnoods met de fiets te gaan. Ik begrijp dat De Lijn wil besparen en deze denkwegen vind ik al een stuk haalbaarder en eerlijker tegenover de reizigers dan het steeds verhogen van de tarieven.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:25.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.