actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 7th April 2010, 14:26
Charlot Michiels Charlot Michiels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Dec 2008
Locatie: Westerlo
Posts: 104
Drug legaal gefabriceerd in Antwerpen

Drug legaal gefabriceerd in Antwerpen

ANTWERPEN - Dave Llewellyn fabriceert op legale wijze de dodelijke drug mephedrone in ons land.

Van onze medewerker

Mephedrone is een nieuw wit poeder dat net als cocaïne wordt gesnoven. 'Op straat' heet het goedje “meow meow,, terwijl iemand met groene vingers het kent als een plantengroeimiddel. Het effect van deze designer drug zou vergelijkbaar zijn met dat van xtc.

Erg gegeerd is de nieuwe dansdrug echter niet in Belgische discotheken. Maar in Engeland daarentegen wint 'neo meow' terrein op cocaïne en mdma-tabletten. Niet zonder gevolgen, want afgelopen weekend stierven twee Britse feestgangers nadat ze mephedrone hadden gesnoven.

Het waren niet de eerste slachtoffers. De dood van 25 Engelsen wordt gelinkt aan het gebruik van het nieuwe poeder. Onder hen bevond zich een 18-jarige jongen die zich ophing nadat hij de dansdrug had genomen.

Opvallend genoeg is meow meow tot op heden legaal in de meeste Europese landen. Straffer nog, vanuit België wordt zelfs een mephedronelabo gestuurd. 'Methylmethcathinone (de wetenschappelijke naam, red.) is niet opgenomen in de strenge wetgeving betreffende psychotrope stoffen', vertelt Hugo Neels, toxicoloog aan de Universiteit Antwerpen. 'Er is dus geen vergunning nodig om dit te produceren.'

Zoveel heeft Dave Llewellyn begrepen. Vanuit Antwerpen runt de Schot drie labo's waar hij mephedrone maakt voor de Britse markt. 'Wekelijks produceer ik tussen de 15 en de 18 kilogram', legt Llwellyn uit. 'Dat stuur ik per koerierdienst als plantenvoeding op naar mijn contact in het Verenigd Koninkrijk. Hij betaalt mij 2.500 euro per kilo en verkoopt zelf aan 6 euro per gram. Een peulschil als je het vergelijkt met de prijs van cocaïne of xtc.'

Belgische kwaliteitsmarkt

'België is voor mij geen afzetmarkt', zegt de Schot. 'Antwerpen is de draaischijf van de Europese drugshandel en is daarom mijn hoofdkwartier. Elke drug die je kan bedenken, is hier maar een telefoontje weg. Dat maakt dat ik hier erg makkelijk aan mijn ingrediënten kom om mephedrone te maken, maar ook dat alle drugs hier van een uitstekende kwaliteit zijn. Belgische drugsgebruikers gaan dan ook niet op zoek naar alternatieven, ook niet als ze goedkoper zijn. In Engeland ligt dat anders met alle vervuilde pillen en poeders.'

De Schotse drugsfabrikant meent bovendien dat mephedrone amper schadelijke gevolgen heeft en dat er een andere verklaring moet zijn voor de dood van 25 discotheekgangers.

'Pak deze man op, want hij is een gevaar voor de volksgezondheid', reageert professor Neels. 'Op zich is de drug misschien niet zo schadelijk, al kan je dat nooit voor zekerheid verkondigen. Daarbij komt dat deze man waarschijnlijk onzuivere ingrediënten invoert uit de Chinese markt. Er is geen enkele controle op wat hij doet.'

De Britse regering wil mephedrone dan ook op de lijst van verboden producten. Met het oog op de Britse verkiezingen van 6 mei maken de conservatieven zelfs een topprioriteit van het verbod op de nieuwe partydrug. Een slecht idee volgens Llwellyn: 'Wekelijks komt er in Engeland een ton meow binnen. Met mijn 15 kilo stel ik niets voor. Die markt wordt beheerst door Chinezen.'

'Een verbod op meow zet echter de deur open voor hun nieuwe drug, naphyrone. Uiterst gevaarlijke spul dat ik weiger te maken al is het net zo makkelijk als mephedrone. Gewoon een kwestie van de ingrediënten bestellen, samenvoegen en 16 uur wachten', aldus Llewellyn.

Minister van Volksgezondheid Rudy Demotte (PS) was gisteren niet bereikbaar om te reageren op de aanwezigheid van een legale drugsfirma in de Scheldestad.

Senator en cardioloog Lieve Van Emren (LDD) bereidt na de paasvakantie echter een parlementaire vraag voor over de kwestie. 'De grens tussen drugs en medicijn is dun en hangt vaak af van de dosis', aldus de politica. 'Daarom ook dat een drug illegaal is en heb je voor een medicijn een voorschrift van een arts nodig. Mephedrone daarentegen kan hier zomaar gekocht en gemaakt. Hier moet dringend paal en perk aan worden gesteld'

woensdag 07 april 2010
Bron: De Standaard
Auteur: Jochen Vandenbergh


Eigen mening:
Wat mensen al niet doen voor grote sommen geld te verdienen . Ik vind het ongehoord dat Dave Llewellyn zo maar zijn gang kan gaan in Antwerpen. Het is natuurlijk zo dat je iemand geen boete kan geven als er geen wet tegen is. Hier moet dringend iets aan gedaan worden. Het zit zo dat in België de procedure van een wetsontwerp heel wat tijd in beslag neemt voor het een geldige wet wordt. Een wet betreffende Mephedrone is dus niet meer voor dit jaar. Wel is het belangrijk dat een lid van het federaal parlement zo snel mogelijk een wetsvoorstel klaar heeft zodat er geen tijd verloren gaat. Toch is deze kwestie niet zo snel opgelost want tegen de tijd dat Mephedrone, op de lijst van verboden middelen komt is er weer een nieuwe de designer drug op de markt, bijvoorbeeld naphyrone.

Onlangs las ik ook in de krant dat steeds meer jongeren drugs brouwen in de achterkeuken (zie De Standaard, vrijdag 5 februari 2010). In dit artikel las je hoe je met spullen uit de keuken en een recept van internet iedereen vloeibare XTC kan maken. Ik vind het levensgevaarlijk dat je op het internet heel wat recepten kan vinden om drugs te maken. Bijvoorbeeld op de website: http://www.drugsforum.nl/index.php?...e63327ae68de9f3 .
In het artikel was ook te lezen dat één van de bestanddelen die vaak wordt gebruikt ontstoppingsmiddel is. Dusdanig kan je de vraag stellen wat er nog allemaal in drugs zit, bijvoorbeeld in de dodelijke drug mephedrone.

Uit dit alles kunnen we besluiten dat drugspreventie steeds belangrijker wordt aangezien er steeds meer wordt geëxperimenteerd met het maken van drugs en deze recepten wereldwijd verspreidt worden via het internet. We kunnen de productie van drugs nog moeilijk tegenhouden maar we zouden wel de consumenten, vaak jongeren, de gevolgen van deze drugs kunnen onderwijzen. Op die manier sterven er minder jongeren tengevolge van drugs.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:05.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.