actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 22nd November 2005, 11:05
stief stief is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2005
Locatie: Nijlen
Posts: 80
Nieuwe partij Sharon zou volgens peilingen Likoed verpletteren

JERUZALEM -De nieuwe partij van de Israëlische premier Ariel Sharon zou een klinkende nederlaag toedienen aan de rechtse Likoed waarvan hij gisteren afscheid heeft genomen, zo blijkt uit drie vandaag gepubliceerde opiniepeilingen
De nieuwe partij, die nog geen definitieve naam heeft, zou 30 tot 33 zetels binnenrijven in het Israëlisch parlement. De Arbeidspartij van Amir Peretz zou uitkomen op 26 van de 120 zetels (tegen 22 nu). Het Likoed-blok zou 12 tot 15 mandaten overhouden van de veertig nu, aldus de opiniepeilingen van de kranten Yediot Aharanot, Maarev en Haaretz.

Op de vraag of Sharon heeft gedaan wat hij moest doen door de Likoed te verlaten antwoordde 55 procent van de ondervraagden bevestigend. Een kwart dacht van niet, de rest had geen mening.

De grote rivaal van Sharon bij de Likoed, ex-premier Benjamin Netanyahu, start bij rechts als favoriet om partijleider te worden. Hij ligt voor op minister van Defensie Shaoul Mofaz en minister van Buitenlandse Zaken Sylvan Shalom.

Op een persconferentie zei Sharon gisteren dat "het leven onmogelijk was geworden bij de Likoed" omwille van de onverzettelijkheid van de tegenstanders van de in september doorgevoerde eenzijdige terugtrekking uit Gaza. Hij verzekerde het internationale Stappenplan voor Vrede te zullen uitvoeren, zonder de ultieme fase ervan uit te sluiten, namelijk de ontruiming van sommige nederzettingen op de Westelijke Jordaanoever.

Veertien parlementsleden van de Likoed zijn Sharon naar de nieuwe partij gevolgd, onder wie minister van Financiën Ehud Olmert en minister van Binnenlandse Veiligheid Gideon Ezra.

Het Israëlische parlement heeft gisteren beslist zich te ontbinden, om vervroegde verkiezingen mogelijk te maken, wellicht in maart. Het door de oppositie ingediende voorstel tot ontbinding werd bijna unaniem in eerste lezing gestemd.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 1st December 2005, 01:04
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Peres steunt Sharon

Shimon Peres stapt uit Arbeiderspartij en steunt Sharon


Shimon Peres, een van de historische figuren van de Israëlische Arbeiderspartij, stapt uit de partij en zal de uittredende premier Ariël Sharon steunen bij de parlementsverkiezingen van maart volgend jaar. Dat heeft Peres woensdag bekendgemaakt.


"Mijn activiteit binnen de Arbeiderspartij is beëindigd. Ik heb beslist Ariël Sharon te steunen, de enige persoon die een coalitie van de vrede kan leiden", aldus de 82-jarige Peres.


Helpen bij vredesproces

"Dit is een heel moeilijke dag voor mij (...) Ik vraag me af op welk domein ik het meest kan bijdragen in de volgende jaren. Het antwoord is: helpen bij de vooruitgang van het vredesproces, dat ook moet zorgen voor economische welvaart en sociale gerechtigheid", zei Peres.

"De man die dit het beste kan verwezenlijken is Ariël Sharon. Ik heb verschillende keren met hem gesproken en ik ben ervan overtuigd dat hij vastbesloten is door te gaan met het vredesproces en het meteen na de verkiezingen op de sporen te zetten".


Weblog HLN, 30/11/05 20u48
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 1st December 2005, 02:51
ShannaMols ShannaMols is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2005
Locatie: Geel
Posts: 34
Stuur een bericht via MSN naar ShannaMols
Volgens de standaard is er al wel een post voor hem gereserveerd als minister van ontwikkeling van de regio's Negev en Galilea.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 1st December 2005, 18:02
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Scheidingsmuur=cover up?

"Joodse scheidingsmuur voorwendsel voor uitbreiding kolonies"


Het traject van de veiligheidsmuur die Israël aan het bouwen is op de Westelijke Jordaanoever is uitgestippeld om joodse nederzettingen uit te breiden en nieuwe uit de grond te stampen. Dat blijkt uit een rapport van B'Tselem, een joodse mensenrechtenorganisatie.


Volgens de Joodse staat is de muur noodzakelijk uit veiligheidsoverwegingen, maar de Palestijnen zeggen dat de muur enkel een alibi vormt om meer land te annexeren. B'Tselem twijfelt aan de veiligheidsoverwegingen voor de bouw van de muur. "De keuze van het traject van de muur is verschillende keren bepaald door de mogelijkheid om aan Israëlische kant nederzettingen uit te breiden", aldus B'Tselem, dat er aan toevoegt dat er door de muur meer inbreuken zijn op de mensenrechten van de Palestijnen op de Westelijke Jordaanoever.

De muur, die door de Israëli's voorgesteld wordt als een anti-terroristische afsluiting en op termijn meer dan 650 kilometer lang moet worden, wordt door de Palestijnen bestempeld als een "Apartheidsmuur", die de oprichting van een levensvatbare Palestijnse staat problematisch maakt. (belga)


Weblog HLN, 01/12/05 17u03
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:19.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.