actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 11th February 2010, 18:33
Jelle.Adriaensen Jelle.Adriaensen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Rijkevorsel
Posts: 106
Tiener tuigt leraar af met moersleutel

Kevin C. (19) knuppelde in oktober 2008 een pedagogisch adviseur van de technische school Gitok neer, toen die hem betrapte bij een diefstal. De correctionele rechtbank van Antwerpen heeft de tiener uit Stabroek veroordeeld tot een voorwaardelijke celstraf van 20 maanden en een boete van 550 euro.

“Met meer dan 25 jaar ervaring in het onderwijs ben ik de eerste om toe te geven dat jongeren een tweede kans verdienen”, zegt Ivan Nagels, pedagogisch adviseur in het Gitok, de technische school aan de Kapellensteenweg in Kalmthout. “Alleen vind ik dat deze jongen eerst een echte straf moet ondergaan. Een voorwaardelijke sanctie vind ik een slecht signaal voor zo’n zware feiten.”

Ivan Nagels zal niet snel vergeten wat er op vrijdag 17 oktober 2008 gebeurde. “Tijdens mijn ronde door de school merkte ik een verdacht persoon op in de afgesloten bromfietsenstalling”, herinnert Ivan Nagels zich alsof het gisteren was. Kevin C., een jongen die nog maar enkele weken in Gitok het zesde jaar Elektrotechnieken volgde, probeerde een bromfiets te stelen.

“Toen ik hem vroeg wat zijn bedoeling was, kwam hij rustig op mij af gewandeld. Plots haalde hij uit met een wielsleutel”, vertelt het slachtoffer. “Ook toen ik op mijn rug op de grond lag, sloeg hij nog meermaals op mijn hoofd. Toen ik de sleutel kon afpakken, vluchtte hij weg.” Ivan Nagels was vier maanden werkonbekwaam.

Volgens de aanklager wilde Kevin C. de bromfiets verkopen en met het geld zijn auto laten tunen. Ondertussen werkte de jongen onder psychologische begeleiding zijn studies af op een andere school.

Daarom wil het parket hem een tweede kans geven via een straf met uitstel, op voorwaarde dat hij zich verder laat begeleiden. Een opschorting, zoals de verdediging vroeg, vond de procureur een stap te ver.

“Ik wil deze zaak vooral afronden”, zegt Ivan Nagels. “Ik ging bewust niet naar de rechtbank omdat ik geen zin had om de jongen nog eens in de ogen te kijken. Fysiek heb ik niet veel last meer, maar ik lig nog vaak wakker van wat hij mij heeft aangedaan. Ik hoop dat hij er ook nog vaak aan denkt en zijn lesje heeft geleerd”, zegt de pedagogisch adviseur. Het slachtoffer vraagt voorlopig 8.100 euro.


Bron: www.gva.be

Mijn mening:
Het gaat hier bij mij niet echt om het artikel zelf, maar wel over het feit dat er aan het geweld op leerkrachten dringend iets gedaan moet worden. De laatste twee jaar is het aantal incidenten tussen leerlingen en leerkrachten fors gestegen. Ik begrijp niet waar al die leerlingen het lef vandaan kunnen halen om zoiets te doen. Dit soort zaken moeten echt serieus genomen worden in onze maatschappij. Nu ik zelf studeer aan de lerarenopleiding te Vorselaar begin ik maar al te goed te beseffen hoe zo een leerkracht zich moet voelen en welke gevolgen dat hij hiervan meedraagt. Ik ben er ook wel mee akkoord dat iedereen recht heeft op een tweede kans, maar dan moeten ze wel psychologisch geholpen worden.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 11th February 2010, 19:56
Tine Van den Langenbergh's Avatar
Tine Van den Langenbergh Tine Van den Langenbergh is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Zoersel
Posts: 78
Ik vind inderdaad dat Jelle gelijk heeft. Een pedagoog die in elkaar wordt geslagen, wordt nu als nieuwtje geplaatst. Dit choqueert het publiek, maar hier wordt waarschijnlijk binnen enkele dagen geen gevolg meer aangegeven. Wanneer een leerkracht/pedagoog een leerling fysiek pijnigt of zelfs soms een foute opmerking maakt, wordt de leerkracht/pedagoog hier vaak (te?) snel op afgestraft. Een leerkracht dient te beseffen dat zijn acties gevolgen hebben, en wanneer deze onverantwoord zijn is het normaal dat dit gesanctioneerd wordt. Een leerling moet echter ook zijn grenzen kennen, een leerkracht aanvallen met een moersleutel is onaanvaardbaar! Een leerling van het 6de middelbaar (ongeacht welke richting) zou over genoeg gezond verstand moeten beschikken om dit niet te doen. Deze geweldpleging wordt volgens mij niet au serieux genomen door het gerecht. De jongere in kwestie komt er vrij goed vanaf.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:36.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.