actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > Human Interest > Religie & kerk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 14th April 2010, 12:08
nick.moons nick.moons is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Lier
Posts: 110
Kardinaal linkt misbruik aan homoseksualiteit

Kardinaal linkt misbruik aan homoseksualiteit

Ze zullen het nooit leren, in het Vaticaan. Gisteren werd de zoveelste communicatieblunder gemaakt in het aanhoudende debat over de misbruikschandalen. Ditmaal werd de hoofdvogel afgeschoten door kardinaal Tarcisio Bertone, de staatssecretaris en dus de nummer twee in het Vaticaan.

Op een persconferentie in Chili linkte Bertone het seksueel misbruik binnen de kerk aan homoseksualiteit. Een van de misbruikschandalen in Chili draait om een priester die seks had met jonge meisjes. Volgens Bertone heeft het misbruik door priesters louter te maken met homoseksualiteit. ‘Veel psychologen en psychiaters hebben aangetoond dat er geen verband bestaat tussen het celibaat en pedofilie. Maar veel anderen hebben aangetoond, naar mij onlangs is verteld, dat er wel een verband bestaat tussen homoseksualiteit en pedofilie. Dat is de waarheid', aldus Bertone.

De reacties lieten niet lang op zich wachten. ‘Dit is een perverse strategie van het Vaticaan om zich te ontdoen van zijn eigen ethische en morele verantwoordelijkheid', aldus Rolando Jimenez, de voorzitter van de Beweging voor de Integratie en Bevrijding van Homoseksuelen in Chili.

Ook Vlaams minister van Gelijke Kansen Pascal Smet (SP.A) is niet te spreken over de uitlatingen van Bertone. Volgens Smet, die openlijk uitkomt voor zijn homoseksualiteit, is de uitspraak een belediging voor de Europese waarden en normen. ‘Het Vaticaan werpt zich op als woordvoerder van een ethisch en moreel gezag. Dat dit gezag de laatste weken onder druk staat, wordt door de uitspraken als deze niet vergoelijkt, maar nog versterkt. Ze zijn een belediging, ook voor wie wel in het reine is met zijn eigen seksualiteit en die van anderen', aldus Smet.

Volkskerk wordt sekte

Een opmerkelijk geluid kwam er gisteren ook van Philippe Bär, de oud-bisschop van Rotterdam. In een interview met De Groene Amsterdammer zegt hij dat ‘de rooms-katholieke kerk zich van volkskerk degradeert tot een sekte door de manier waarop ze omgaat met de verhalen over seksueel misbruik'. Ook andere ‘verontruste katholieken' vinden dat.

Bär, die van oktober 1983 tot maart 1993 bisschop van Rotterdam was, vindt ook dat het de hoogste tijd is dat het verplichte priestercelibaat ter discussie wordt gesteld. Hij pleitte als bisschop voor toelating van gehuwde mannen tot het priesterambt.

Bär en andere katholieken zeggen dat ‘terugtrekking in het eigen bastion de minst gepaste reactie is' op de ophef waarmee de kerk de afgelopen tijd te maken heeft. ‘De kerk moet juist de muren afbreken, zich openen voor dialoog, discussie aangaan over celibaat en homoseksualiteit.'

bron: www.destandaard.be
--------------------------------------------------------------------------
mijn mening:
Dit slaagt echt alles. Wat heeft nu homoseksualiteit te maken met pedofilie. Dit is gewoon een zondebok zoeken om de zaken die gebeuren te verdoezelen. Maar in mijn ogen heeft homoseksualiteit echt niks te maken hiermee.
Het valt steeds meer en meer op dat homo's worden gebruikt als zondebok. Dit kan in mijn ogen totaal niet. Het zijn ook maar mensen, en het is niet omdat ze homo zijn dat deze dan als zondebok moeten gebruikt worden.
Als dit is aangetoond door onderzoeken zou ik dit zeker eens willen bekijken. Want wat men hier allemaal zegt lijkt mij te ver gezocht!
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 16th April 2010, 15:51
Britt Janssens Britt Janssens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2008
Locatie: Noorderwijk
Posts: 67
De Rooms-Katholieke Kerk heeft zich weer overtroffen. Nog een straffe uitspraak toegevoegd aan het palmares. Men wil dat de gelovigen terug meer naar de kerk gaan en dat er meer mensen aangetrokken worden door het Katholieke geloof, maar door zulke uitspraken te doen zal dit zeker niet lukken.
De beste zet die de Kerk nu kan doen, is zich gewoon excuseren voor de misbruiken die door sommige priesters gedaan zijn. Ook kunnen ze zich beter bezig houden met een oplossing te zoeken voor dit probleem. Ze kunnen per bisdom of dergelijke misschien een soort van persoon aanstellen die toekomstige priesters degelijk screent en ze achteraf ook af en toe controleert.
Dit is misschien geen sluitende oplossing, er kunnen nog steeds enkele mensen door de mazen van het net glippen, maar dit is altijd en overal zo. Op deze manier laat de Kerk tenminste zien dat ze het probleem willen oplossen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 18th April 2010, 12:54
Shana Henderieckx Shana Henderieckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Antwerpen
Posts: 130
Wat is dat nu voor een uitspraak? Één ding staat vast, ze maken zich er zeker niet populairder door. Zoals Nick Moons reeds heeft aangehaald, als dit werkelijk aangetoond is door wetenschappelijke studie, leg het mij dan eens voor want ik geloof er niets van. Die lieve Mijnheer Bertone spreekt hier over "veel psychologen en psychiaters" die dat zogezegd hebben aangetoond. Sorry, maar dit is enorm vaag. Als je je standpunt wetenschappelijk wil ondersteunen dan wil ik de namen van die psychologen en psychiaters, dan wil ik weten hoe men dat onderzoek heeft uitgevoerd en op welke basis men tot deze conclusie is gekomen.

Het is een zware beschuldiging met het onterechte gevolg dat men homo's bijna automatisch met pedofielen gaat associëren. Trouwens als ik zo kijk naar enkele beruchte pedofielen (bv. M. Dutroux) dan denk ik niet dat dat homo's waren. Het wordt tijd dat ze daar in het Vaticaan eens hun eigen fouten toegeven in plaats van wanhopig naar excuses te zoeken. Hun leugens zijn doorzichtig en zo werken ze zich alleen nog meer in de nesten. Is dat nu zo moeilijk om dat gewoon toe te geven? Fouten maken is menselijk, en de ene fout is erger dan de andere, maar om erover te liegen en om er onschuldigen bij te betrekken in plaats van de fouten toe te geven is echt helemaal niet katholiek...
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 18th April 2010, 13:29
Bram Jacobs Bram Jacobs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Berlaar
Posts: 110
En daar gaat het Vaticaan weer!!

Daar gaat de Katholieke Kerk weer! Het is toch gewoon te zot voor woorden. Als, ik zeg ALS pedofilie zou samen hangen met het feit dat priesters homoseksueel zijn waarom zouden ze dan ook meisjes misbruiken?! Logischerwijs zouden het dan toch allemaal jongens moeten zijn. Maar ik vind het zoals alle voorgaande meningen toch ongeloofwaardig en flauwe zever. Maar zoals Nick Moons al gezegd heeft, men zoekt een zondebok. Als het niet de Joden zijn dan zijn het wel de homo's. Wat is dat toch steeds met het Vaticaan.
In het Vaticaan moet men is meer in eigen boezem leren kijken. Onze huidig Paus is ook geen heilig man, maar daar wordt natuurlijk met geen woord over geroerd. Zo gaat de Katholieke Kerk zich ook niet populair maken bij de huidige generatie(s) en de komenden. Wees gewoon eerlijk dat waarderen jongeren meer dan dat achterbaks gedoe en al die leugens die het Vaticaan probeert te verdoezelen.

Nu, Britt stelt al 1 van de oplossingen voor, maar na verloop van tijd gaat men er toch te laks mee opspringen, denk ik. En wie gaat deze taak uitvoeren?! Ook weer bisschoppen, zij hebben dan de macht over wie in de Katholieke Kerk komt en mag blijven, ze kunnen dus gemakkelijk diegenen beschuldigen die men uit de Katholieke Kerk wil. In de Katholieke Kerk is er ook veel sprake van vriendjespolitiek. Voor sommigen zal men de schandalen in de doofpot steken van anderen weer niet. Zo blijven we natuurlijk maar doorgaan met leugens en doofpotterij binnen de Katholieke Kerk.

De beste oplossing, is naar mijn mening, de oplossing die gegeven wordt in het artikel. Men moet zich openstellen voor een debat over het celibaat van de priesters. Het celibaat zou terug moeten worden afgeschaft. Of is het Vaticaan soms vergeten waarom men het celibaat heeft ingevoerd? Ze hebben het in gevoerd omdat ze te gierig zijn. In geschiedenis hebben we geleerd dat het celibaat werd ingevoerd omdat de zonen van de priesters de grond erfden. Dit kon natuurlijk niet vond de Katholieke Kerk, zo verspeelden zij hun grond. Grond was zoals iedereen weet in de Middeleeuwen een teken van rijkdom, de Kerk wilde natuurlijk zijn rijkdom niet kwijt, dus beval men de Priesters om celibaat te zijn. Dit maar om te zeggen dat het celibatisme niet is op gelegd door God, Jezus of de Bijbel maar een verzonnen iets is van de Kerk om hun rijkdom te behouden.
Waarom zouden ze het nu dan niet meer kunnen afschaffen. Alle grond is nu toch van hen, en priester kunnen gezien worden als hun ambtenaren die er gebruik mogen van maken. Zo behouden zij hun rijkdom en kunnen priesters weer trouwen en hun seksuele noden in het huwelijk consumeren. Priesters zijn op de eerste plaats mens en man. En we weten allemaal wat het algemene beeld van een man is, laat hen dus trouwen of op zijn minst samenwonen met iemand, al is dat nu met een vrouw of een man. Nu gaan priesters toch ook al bij prostituées. Is dat dan ook zo goed, wil het Vaticaan dit. Ze willen een voorbeeld zijn voor de mensen, maar dat ze zichzelf dan ook aanpassen aan de tijd waarin we leven!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:34.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.