actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Overige 'milieubijdragen'
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 24th November 2016, 09:54
yannick.v*ndenkieboom yannick.v*ndenkieboom is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Vorselaar
Posts: 45
FANC wil nucleair afval dieper opslaan

De Belgische nucleaire waakhond heeft twijfels bij de geringe diepte waarop zwaar radioactief afval in ons land zou worden opgeslagen. En ook bij het kostenplaatje.

Het lot van licht en matig radioactief afval in ons land is bezegeld: het zal bovengronds worden opgeslagen in speciale magazijnen in Dessel. De kostprijs daarvan wordt geraamd op 1,25 miljard euro.

Nucleair afval met een hoge straling en/of levensduur is een ander paar mouwen. Voor dat afval – het gaat hoofdzakelijk om afgewerkte brandstof van kerncentrales – heeft de Belgische overheid de knoop nog niet doorgehakt.

De Nationale Instelling voor Radioactief Afval en verrijkte Splijtstoffen (NIRAS) beveelt aan om het zwaar radioactief afval te begraven in installaties op een diepte van 220 meter. Dat zou kunnen in de Boomse klei of eventueel ook in de Ieperse kleilagen. Het hele opslagproject zou 3,2 miljard euro kosten plus 360 miljoen kosten voor onderzoek en ontwikkeling.

Momenteel worden er testen uitgevoerd in Mol in het laboratorium Hades. Het is onder meer de bedoeling na te gaan of de warmte die het afval uitstraalt, de gunstige eigenschappen van de kleilagen niet aantast.

Het Federaal Agentschap voor Nucleaire Controle (FANC) is echter ongerust over de geplande diepte van de opslag, omdat dat nergens ter wereld op zo een geringe diepte gebeurt. Het zwaar radioactief afval dieper bergen zou het kostenplaatje dan weer opdrijven. Het aantal toegangen en de nabijheid van bruikbaar water roept ook vragen op. Bovendien is de som die NIRAS heeft voorzien volgens het FANC onvoldoende.

Bron: De Tijd, 24/11/16 (http://www.tijd.be/politiek_economi...834616-4002.art)

Mening: Naar mijn mening mag men niet besparen op zulke belangrijke zaken. Het stockeren van van nucleair afval met een hoge straling of lange levensduur kan zeer grote gevolgen hebben voor het milieu. Daarom moet het ook goed gebeuren vind ik. Dit simpelweg om grote problemen achteraf te voorkomen. Ik verschoot wel even van het prijskaartje dat eraan vast hangt, maar als ik terug denk aan mijn bezoek in Dessel waar men licht en matig radioactief afval verwerkt, begrijp ik dat wel. Het is nu eenmaal een proces dat veel tijd en dus ook geld vraagt. Dat ze zeggen dat 220 meter maar een zeer geringe diepte is in vergelijking met de rest van de wereld baart me ook wel zorgen. Hopelijk gaan ze deze diepte nog verder onderzoeken en ook test uitvoeren in de praktijk om ons toch een zekerheid te geven over de veiligheid hiervan.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:08.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.