actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 2nd November 2010, 15:02
Mattiaswillems Mattiaswillems is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Lichtaart
Posts: 75
Discotheek Noxx lokt 900 12- tot 15-jarigen

Discotheek Noxx lokt 900 12- tot 15-jarigen

ANTWERPEN - De Antwerpse discotheek Noxx heeft maandagavond voor het eerst zijn deuren geopend voor 12- tot en met 15-jarige fuifgangers. De zogenaamde FRIS-feestjes komen uit Nederland overgewaaid.

FRIS organiseerde voor het eerst een jongerenfuif op Belgische bodem, maar in Nederland is het concept al wijdverbreid. Oprichters Benno Nihom (23) en Philippe Hes (22) hielden hun eerst FRIS-feestje in 2007 en sindsdien zijn er al meer dan 160 gepasseerd.

MC Iceman en dj's Irwan, Chappa, D-wayne en DubbelFris verzorgden de plaatjes voor de 900 jongeren die maandag kwamen opdagen in Antwerpen. De goede opkomst smaakt naar meer, zo zeggen de organisatoren.

Deelnemers moesten zich aan de ingang legitimeren en konden hun dorst enkel met frisdrank lessen. Alcohol, drugs en sigaretten waren uit den boze. Om 1 uur was het feest afgelopen.

De Standaard 01/11/2010

Kinderen mogen steeds vroeger en vroeger uitgaan. Enkele jaren terug was het eerder een uitzondering als een kind onder de 16 jaar mocht uitgaan. Nu beginnen kinderen van hun 12 jaar soms al naar fuiven, discotheken of cafés te gaan. Ik ben van de mening dat uitgaan zeer goed is voor de sociale contacten, en dat een avond je eens goed amuseren zeker niet slecht is. Maar je ziet steeds meer jongeren die in contact komen met een overdosis alcohol, en hiervan de gevolgen niet inzien. Ook mogen deze -16 jarigen soms later thuiskomen als 16-plussers. Ik vind de FRIS feesten hiervoor een zeer goed initiatief voor jongeren, enerzijds omdat er geen alcohol of drugs worden toegelaten, anderzijds omdat ze een goede voorbereiding geven voor jongeren om later in het uitgaansleven terecht te komen. Want wie ervan bewust is dat je ook zonder een overdosis alcohol je goed kan amuseren, heeft minder de neiging om zich zat te drinken.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 2nd November 2010, 15:17
Steffi.Vissers Steffi.Vissers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Geel
Posts: 23
Ook ik vind dit een zeer goed initiatief. Soms zie je op fuiven of in discotheken steeds jongere "kinderen", die zich dan compleet laten gaan door druk van oudere jongeren. Op deze fuif kunnen de jongeren zich dan amuseren met leeftijdsgenootjes in een veilig klimaat.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 2nd November 2010, 15:46
Jolien.Helsen Jolien.Helsen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Oud-Turnhout
Posts: 93
Ik vind dit ook een zeer goed concept. Jongeren moeten niet telkens thuis zitten bij de mama en papa. Dergelijke acties zorgen voor sociale contacten en meer. Geen alcohol, drugs,... komen aan de pas, dus de ouders moeten zich in principe geen zorgen maken.
Een goed alternatief. Want inderdaad, jongeren gaan steeds op jongere leeftijd weg waardoor ze blootgesteld worden aan alcohol en dergelijke. Dit heeft geen goede invloed op de jeugd.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 2nd November 2010, 15:58
Tom.Vlaminck Tom.Vlaminck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Schoten
Posts: 20
Ik vind het inderdaad ook een goed concept omdat het de kinderen van de straat houdt, tegenwoordig zie je in deze leeftijdsgroep namelijk redelijk veel rondhanggedrag.

Langs de andere kant is het dan ook weer een risico voor ouders, zeker voor de 15 jarigen. Deze gaan misschien omdat ze nu voor een feestje naar Noxx mochten veel sneller terug beginnen vragen thuis of ze niet nog eens mogen gaan omdat ze er toch al eens zijn geweest. Ik heb het gehoord van een vriendin van mijn moeder, haar dochter is 14 en is geweest gisteren en was thuis al aan het zagen of ze donderdag niet terug naar Noxx mag want dat het er zo leuk was.

Het is dus zeker een goed initiatief maar naar mijn mening niet zonder risico.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 2nd November 2010, 16:14
Thomas Cools Thomas Cools is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Dessel
Posts: 55
Feestjes voor jongeren tussen 12-15 jaar zouden er meer moeten zijn, bijvoorbeeld 1 keer om de 2 maanden. Maar steeds zonder drugs, alcohol of sigaretten. Dan geraken deze jongeren steeds meer overtuigd van het feit dat je niet steeds moet feesten met alcohol of drugs. Ikzelf drink nooit alcohol en neem nooit drugs, en ik kan je verzekeren dat ik mij net zo goed amuseer dan jongeren die wel alcohol en/of drugs nemen. De meeste jongeren DENKEN dat alcohol nodig is om in de feeststemming te komen, omdat 'iedereen' dit doet.

Ik ben van mening dat je wel eens een pintje mag drinken, maar hier moet je dan niet in liggen overdrijven. Voor jongeren van 12-15 jaar zijn deze FRIS feestjes een leuk en veilig begin van een jeugd vol feestjes die niet steeds in het teken staan van alcohol en/of drugs.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 2nd November 2010, 20:03
Kenny's Avatar
Kenny Kenny is offline
UDHR - art. 19
 
Geregistreerd op: Sep 2004
Locatie: Hier
Posts: 581
Citaat:
Orgineel gepost door Mattiaswillems
Ik vind de FRIS feesten hiervoor een zeer goed initiatief voor jongeren

Citaat:
Orgineel gepost door Steffi.Vissers
Ook ik vind dit een zeer goed initiatief.

Citaat:
Orgineel gepost door Jolien.Helsen
Ik vind dit ook een zeer goed concept

Citaat:
Orgineel gepost door Tom.Vlaminck
Ik vind het inderdaad ook een goed concept omdat het de kinderen van de straat houdt

Citaat:
Orgineel gepost door Tom.Vlaminck
Voor jongeren van 12-15 jaar zijn deze FRIS feestjes een leuk en veilig begin van een jeugd


Wat een spectaculair verschil met de peiling hier: http://actualiteit.org/forums/showt...ight=discotheek

Ik hoop dat iedereen beseft dat het om hetzelfde gaat? Of licht het aan de vraagstelling?
__________________
'I have never let my schooling interfere with my education.'
-- Mark Twain
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 2nd November 2010, 20:25
wim leenaerts's Avatar
wim leenaerts wim leenaerts is offline
Prime Integrator
 
Geregistreerd op: Nov 2004
Locatie: Beerse city
Posts: 1,633
Citaat:
Orgineel gepost door Kenny
Wat een spectaculair verschil met de peiling hier: http://actualiteit.org/forums/showt...ight=discotheek

Ik hoop dat iedereen beseft dat het om hetzelfde gaat? Of licht het aan de vraagstelling?

Haha, mooie vaststelling Kenny
Wat licht ermee te maken heeft, is mij evenwel een raadsel

Ik weet alleszins niet goed wat ik er van moet maken. Er zijn voor- en nadelen aan verbonden, het hangt er maar van af wat voor jongere het is denk ik. Bij sommigen zullen er inderdaad voordelen aan zijn, maar bij anderen zal het volgens mij nadelig zijn. Moeilijk in te schatten. Dit zouden ze eigenlijk mooi kunnen onderzoeken. Deze jongeren (vooral die van 12 misschien) blijven volgen, samen met een controlegroep en kijken hoe beide groepen evolueren.
__________________
"De jeugd van tegenwoordig houdt alleen maar van luxe, heeft slechte manieren en veracht de autoriteit.
Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..."
- Socrates, 2400 jaar geleden... -
Met citaat antwoorden
  #8  
Oud 3rd November 2010, 01:06
wim.thiry's Avatar
wim.thiry wim.thiry is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Turnhout
Posts: 38
Het is in ieder geval sterke marketing van, en reclame voor, Noxx. Zo inspelen op 900 potentiele toekomstisge klanten.

Verder hangt het van het eigenzinnig karakter van kind tot kind af in hoeverre ze deze ervaring nemen en zien. Gezien er op deze fuif geen alcohol/drugs/etc. aanwezig was & ze om 1u stopte, is het allemaal nog heel onschuldig. Dat Noxx anders een 'tempel' is voor menig decadente braspartijen deed even niet ter sprake. Dus misschien niet geheel de meest ideale omgeving om uw kind een "knalfuif" te leren kennen.
Met citaat antwoorden
  #9  
Oud 3rd November 2010, 03:15
Kenny's Avatar
Kenny Kenny is offline
UDHR - art. 19
 
Geregistreerd op: Sep 2004
Locatie: Hier
Posts: 581
Citaat:
Orgineel gepost door wim leenaerts
Wat licht ermee te maken heeft, is mij evenwel een raadsel

Oops! Tsja, ik was gehaast.

Citaat:
Orgineel gepost door wim leenaerts
Dit zouden ze eigenlijk mooi kunnen onderzoeken. Deze jongeren (vooral die van 12 misschien) blijven volgen, samen met een controlegroep en kijken hoe beide groepen evolueren.


Vind jij nu echt dat dit iets is om wetenschappelijk onderzoek naar te voeren? Ik vind dit eigenlijk een echt non-issue. Wat zou je trouwens gaan onderzoeken? Hoe vaak die kinderen later gaan uitgaan in vergelijking met anderen? En stel dat dat vaker is, so what? Of hoe veel er drugs zullen gebruiken? Zeer de vraag hoe je die link gaat hard maken.

Het is ondertussen toch al weer een aantal jaren geleden dat ik nog eens op een fuif geweest ben, maar ik herinner me wel dat daar toen ook heel wat 14-jarigen rondliepen. Ik kan het natuurlijk niet met zekerheid zeggen, maar ik vermoed dat de situatie er ondertussen niet op verbeterd zal zijn. Als je als ouder vindt dat je kind volwassen en verantwoordelijk genoeg is om naar de fuif te gaan, so be it. Twijfel je, dan is zo'n FRIS-fuif misschien een goed idee. Vind je van niet, dan hou je je kind thuis.

Staar je trouwens ook niet blind op het feit dat dit doorging in de NOXX. De organisatoren zochten wellicht een makkelijk vindbare plaats in een grote stad waar de faciliteiten voorzien zijn om ca. 1000 man te laten feesten. En bij NOXX zagen ze, zoals de andere Wim al zei, wellicht een mooie kans op wat extra reclame en om potentiële klanten te maken.

Volgens mij is dat van die decandente braspartijen dan weer een brug te ver. Bij mijn weten word je daar, zoals op de meeste plaatsen, zelfs hardhandig buitengewerkt als je duidelijk te veel gedronken hebt. En zelfs al zou het volledig waar zijn: daar merken die jeugdige feestvierders toch niks van.

Het is toch ook niet zo dat je de zaal die je hebt afgehuurd voor je verjaardag annuleert omdat het Vlaams Belang daar zesmaandelijks een ledenfeest houdt?
__________________
'I have never let my schooling interfere with my education.'
-- Mark Twain

Laatst aangepast door Kenny : 3rd November 2010 om 03:19. Reden: warrig taalgebruik, pff het is laat :p
Met citaat antwoorden
  #10  
Oud 3rd November 2010, 10:21
wim leenaerts's Avatar
wim leenaerts wim leenaerts is offline
Prime Integrator
 
Geregistreerd op: Nov 2004
Locatie: Beerse city
Posts: 1,633
Citaat:
Orgineel gepost door Kenny
Vind jij nu echt dat dit iets is om wetenschappelijk onderzoek naar te voeren? Ik vind dit eigenlijk een echt non-issue. Wat zou je trouwens gaan onderzoeken? Hoe vaak die kinderen later gaan uitgaan in vergelijking met anderen? En stel dat dat vaker is, so what? Of hoe veel er drugs zullen gebruiken? Zeer de vraag hoe je die link gaat hard maken.

Vanuit pedagogisch standpunt lijkt me dit zeker interessant ja. Er zijn trouwens al heel wat nuttelozere zaken onderzocht.
Uitzoeken of ze effectief vaker uitgaan is een optie, maar ik zou het dan eerder bekijken in functie van drankgebruik. Je wilt niet weten hoeveel mensen mij - wanneer ik hen vertelde dat ik geen alcohol drink - vroegenhoe ik mij dan amuseerde in het weekend (dit kan trouwens ook in de tegenwoordige tijd staan). Er heerst blijkbaar een opvatting onder de jeugd dat bij uitgaan nu eenmaal drank hoort. Misschien dat jongeren die hun eerste uitgaanservaringen zonder drank hadden, op latere leeftijd ook minder gaan drinken. Hetzelfde wat druggebruik en roken betreft.
En die link hard maken, gebeurt zoals dat bij heel wat van zulke pedagogische, psychologische of maatschappelijke onderzoeken gebeurt: met statistiek. Dat moet ik jou toch niet meer uitleggen hoop ik
D.m.v. statistiek heb je inderdaad geen 'hard' bewijs in handen, maar dat is bij niet-exacte wetenschappen toch altijd het geval? Het gaat dan vnl. om de methodologie en de grootte van de onderzoeksgroep.

Citaat:
maar ik herinner me wel dat daar toen ook heel wat 14-jarigen rondliepen. Ik kan het natuurlijk niet met zekerheid zeggen, maar ik vermoed dat de situatie er ondertussen niet op verbeterd zal zijn.

Klopt, dat herinner ik me ook nog goed, maar wie zegt dat het niet net die jongeren zijn die later in de problemen geraken? Door die jongeren over een langere periode te volgen, zou je de eventuele gevolgen van op vroege leeftijd uitgaan, kunnen uitzoeken. Misschien zijn er helemaal geen gevolgen - des te beter dan natuurlijk -, maar net omdat we dat niet weten is het interessant.

Het zou me trouwens verbazen als daar nog geen onderzoeken over zijn...
__________________
"De jeugd van tegenwoordig houdt alleen maar van luxe, heeft slechte manieren en veracht de autoriteit.
Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..."
- Socrates, 2400 jaar geleden... -
Met citaat antwoorden
  #11  
Oud 3rd November 2010, 23:39
Femke.Verduyckt's Avatar
Femke.Verduyckt Femke.Verduyckt is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Houtvenne
Posts: 83
Ik vind dit vooral een verbetering voor de sociale contacten tussen de jongeren. Andere 12 - 15 jarige zitten hele dagen en nachten op sociale netwerken, denk aan Netlog en Facebook. Sociale netwerken kun je dit niet noemen, want ze hebben geen rechtstreeks contact met de persoon. Daarom moedig ik dit initiatief aan.
__________________
Do it you own way!
Met citaat antwoorden
  #12  
Oud 4th November 2010, 12:00
Davy.Lostermans's Avatar
Davy.Lostermans Davy.Lostermans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Herenthout
Posts: 51
Dat jongeren vroeger en vroeger mogen uitgaan vind ik eigenlijk onterecht! Ik ben meer van het principe om pas rond hun 16 jaar te laten uitgaan. Misschien ben ik van de oude stempel of nog ingelijfd door de vorige generatie, maar als ik de laatste tijd naar fuiven ging, was het merendeel van de bezoekers ONDER de 16 jaar. Hoe dikwijls dat die kinderen zich bijna in een coma zopen, want alcohol blijft niet langer taboe voor die kinderen. Soms lopen de meisjes van 12-13 jaar daar rond als barbiepoppen van 18 jaar met heel uitdagende kledij. Deze vormen dan ook een gemakkelijk doelwit voor jongens en mannen die zich even willen vergrijpen. Zeker als de jongeren van deze tijd heel vroeg rijp zijn.
In Geel waar ik soms uitga, was dit vroeger schering en inslag.
Drugs -en tabakgebruik zijn ook een gebruikelijke gewoonte geworden. Tegenwoordig zijn ze bij wijze van spreken nog maar net klaar met de kleuterklas en lopen ze rond met een gsm in de linkerhand en een sigaret in de rechterhand. Dit is een ziekte van deze tijd, om het even cru uit te drukken.
Als ik zelf die leeftijd had, moest ik dit niet proberen of ik denk dat ik er flink van langs kreeg, of zelfs vroegtijdig het ouderlijk huis mocht verlaten.

Anderzijds vind ik het gebruik van deze feestjes wel een mooi alternatief voor deze jongeren. Het helpt hen om feest te vieren zonder al die bijkomstigheden van alcohol, drugs... Maar of ze alle 12 -tot 16 jarigen hiermee kunnen aanspreken, dat is een andere vraag.
Met citaat antwoorden
  #13  
Oud 4th November 2010, 12:54
michaël.roothooft's Avatar
michaël.roothooft michaël.roothooft is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Heultje
Posts: 29
Ik vindt dit persoonlijk een heel goed initiatief van discotheek NOXX om zo'n fuiven te houden. Voor die kinderen is het een heel stuk veiliger want op de meeste fuiven wordt er heel veel gevochten. En de kans dat die kinderen er dan bij betrokken geraken is meestal heel groot. Ook het feit dat roken en drugs en drank verboden wordt is een goed idee want zo kunnen ze zichzelf zonder proberen stoer over te komen. Voor de ouders van de kinderen zal het waarschijnlijk ook een hele geruststelling zijn.
Met citaat antwoorden
  #14  
Oud 4th November 2010, 18:43
anneleen.van.saet anneleen.van.saet is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Mol
Posts: 141
Ik ben het niet eens met de meeste op dit forum. Het gaat hier niet over een fuif waar de jongeren naartoe gaan maar naar een dancing. De jongeren krijgen hier enkel nog meer zin om vroeger naar fuiven te gaan en volgens mij is het doel enkel zo veel mogelijk geld te verdienen op de kap van de jongeren. Dit initiatief is ook een publiciteitsstunt voor de Noxx en zal volgens mij de jongeren enkel aanzetten om vroeger naar fuiven te gaan en terug te komen naar de Noxx. Er is een gelijkaardig project in sommige gemeentes van België en de jongeren een zeer waardevolle les bijbrengt. Het project noemt MEGA en geeft 12-jarigen uitleg over hoe ze hun eigen goede antwoord kunnen vormen tegen verslavende middelen die ze op fuiven aangeboden kunnen krijgen. Het project sluit af met een MEGA-fuif.
Met citaat antwoorden
  #15  
Oud 4th November 2010, 19:29
Steffi.Vissers Steffi.Vissers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Geel
Posts: 23
Citaat:
Orgineel gepost door anneleen.van.saet
Ik ben het niet eens met de meeste op dit forum. Het gaat hier niet over een fuif waar de jongeren naartoe gaan maar naar een dancing. De jongeren krijgen hier enkel nog meer zin om vroeger naar fuiven te gaan en volgens mij is het doel enkel zo veel mogelijk geld te verdienen op de kap van de jongeren. Dit initiatief is ook een publiciteitsstunt voor de Noxx en zal volgens mij de jongeren enkel aanzetten om vroeger naar fuiven te gaan en terug te komen naar de Noxx. Er is een gelijkaardig project in sommige gemeentes van België en de jongeren een zeer waardevolle les bijbrengt. Het project noemt MEGA en geeft 12-jarigen uitleg over hoe ze hun eigen goede antwoord kunnen vormen tegen verslavende middelen die ze op fuiven aangeboden kunnen krijgen. Het project sluit af met een MEGA-fuif.


Dan moeten de organisatoren ervoor zorgen dat zulke feestjes regelmatig georganiseerd worden zodat de jongeren er telkens terecht kunnen om eens uit te gaan. Of NOXX er nu geld aan verdient of niet, wat maakt dat nu uit? Vindt tegenwoordig nog maar eens een organisatie die dit gratis en voor niets wil doen. Het voornaamste is toch dat de jongeren er veilig een leuk feestje kunnen bouwen onder leeftijdsgenootjes?
Met citaat antwoorden
  #16  
Oud 4th November 2010, 20:42
Griet.Borgmans Griet.Borgmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Arendonk
Posts: 100
Ik ben akkoord met wat Anneleen zegt. Ook ik vind dat deze fuiven niet zo goed zijn. Jongeren gaan nu al vroeger en vroeger uit. Als ik naar een fuif ga, voel ik me oud! Er lopen daar jongeren (of kinderen?) van 11 jaar. Ik moet al naar een dancing gaan als ik niemand wil tegenkomen onder de 16 jaar.

Langs de andere kant vind ik het wel goed dat er geen alcohol gegeven werd in de Noxx. Maar wat als de jongeren zeggen: "Mama, ik wil naar die fuif gaan?" Daar worden ze wel blootgesteld aan alcohol. De ouders kunnen wel zeggen dat ze geen alcohol mogen drinken maar hoeveel jongeren luisteren nog naar hun ouders als er groepsdruk is van vrienden?
Met citaat antwoorden
  #17  
Oud 4th November 2010, 23:59
Jasper.Deschuyter Jasper.Deschuyter is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Grobbendonk
Posts: 101
Ik heb net de uitzending van 'Koppen' gezien op één en was vaak beschaamd in de plaats van deze jongeren.

Als er een reporter aan een jongen vraagt waarom hij uitgaan zo belangrijk vindt vertelt hij: 'de meiskes'. Die jongen is dan 13 jaar.

Verder vertellen er 2 meisjes van 12 en 13 jaar dat ze make-up gebruiken om 'ouder' te lijken. Waar ben je dan nog mee bezig?

Als er dan aan een ouder gevraagd wordt of ze haar dochter vertrouwd zegt ze: 'momenteel nog wel, ja'.

Ik wil wel even duidelijk maken dat ik helemaal niets verkeerd vind aan 'uitgaan', maar persoonlijk vind ik dat de leeftijd van 12-15 net iets te jong is.
Met citaat antwoorden
  #18  
Oud 5th November 2010, 01:03
Kenny's Avatar
Kenny Kenny is offline
UDHR - art. 19
 
Geregistreerd op: Sep 2004
Locatie: Hier
Posts: 581
Citaat:
Orgineel gepost door wim leenaerts
Er zijn trouwens al heel wat nuttelozere zaken onderzocht.

Dat is 100% waar, ook al is het geen argument.

Citaat:
Orgineel gepost door wim leenaerts
Uitzoeken of ze effectief vaker uitgaan is een optie, maar ik zou het dan eerder bekijken in functie van drankgebruik.

Wel oppassen met zomaar verbanden te leggen tussen twee zaken: het kan ook dat die FRIS-fuivers van nature meer de drang hebben om uit te gaan en dat ze dus bijgevolg later automatisch vaker uitgaan dan niet-frissers (wat een woord ) .

Soit, het is natuurlijk ook een beetje idioot van mij om hier te discussiëren over conclusies van onderzoeken die nog niet gevoerd zijn.

Citaat:
Orgineel gepost door wim leenaerts
Je wilt niet weten hoeveel mensen mij - wanneer ik hen vertelde dat ik geen alcohol drink - vroegenhoe ik mij dan amuseerde in het weekend (dit kan trouwens ook in de tegenwoordige tijd staan).

NU serieus, hoe doe je dat dan?


Citaat:
Orgineel gepost door wim leenaerts
Misschien zijn er helemaal geen gevolgen - des te beter dan natuurlijk -, maar net omdat we dat niet weten is het interessant.

Zit wat in. Ok, ik ben ermee akkoord dat het weinig kwaad kan.


Verder toch nog even opmerken dat men hier twee discussies tegelijk aan het voeren is.
Enerzijds of 12 tot 15-jarigen te jong zijn om uit te gaan. Echter, dat het heel jong is, daar zal iedereen het wel over eens zijn. Of je nu voor of tegen bent, hangt dan wellicht ook voor een stuk af van je eigen ervaringen op die leeftijd.

Anderszijds of het ethisch verantwoord is dat zo'n evenement wordt georganiseerd in de NOXX. Het financiële argument vind ik oneerlijk: fuiven worden ook georganiseerd om geld op te brengen.
__________________
'I have never let my schooling interfere with my education.'
-- Mark Twain
Met citaat antwoorden
  #19  
Oud 8th November 2010, 23:08
alexandra.hauquier alexandra.hauquier is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Schilde
Posts: 23
Discotheek Noxx lokt 900 12- tot 15-jarigen

Ik vind dat kinderen van 12 tot 15 jaar te jong zijn om naar een discotheek te gaan. Alcohol mag dan wel verboden zijn en de kinderen moeten op een bepaald uur de discotheek verlaten. Ik vind dit ook geen goede voorbereiding op het latere uitgaansleven want wie met de verkeerde mensen in contact komt, kan snel aan drank of drugs geraken. Ik denk dat dan steeds meer jongeren sneller willen uitgaan met alle gevolgen vandien. Als ik zelf in een discotheek ben, zie ik soms jongeren van 15-16 jaar met verschillende flessen sterke drank die constant voor ruzie zorgen. Waar gaan we dan naartoe als we onze kinderen al vanaf hun 12 jaar na discotheken laten gaan?
Met citaat antwoorden
  #20  
Oud 3rd December 2010, 15:52
Karenoris's Avatar
Karenoris Karenoris is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Beerse
Posts: 135
Citaat:
Orgineel gepost door Steffi.Vissers
Dan moeten de organisatoren ervoor zorgen dat zulke feestjes regelmatig georganiseerd worden zodat de jongeren er telkens terecht kunnen om eens uit te gaan. Of NOXX er nu geld aan verdient of niet, wat maakt dat nu uit? Vindt tegenwoordig nog maar eens een organisatie die dit gratis en voor niets wil doen. Het voornaamste is toch dat de jongeren er veilig een leuk feestje kunnen bouwen onder leeftijdsgenootjes?


Vind *

Maar wat als dit veilig en leuk feestje aanzet tot meer?
Kinderen (géén jongeren!) die op hun 12jaar reeds beginnen 'zagen' over uitgaan. Het idee van de steeds meer en meer op de jeugd-gerichte maatschappij. Kinderen willen jeugd zijn, volwassenen willen jeugd zijn en jeugd vindt zichzelf als jeugd helemaal geweldig! Is dit niet opnieuw een stap in die richting?

Ik vind het nog een stapje verder gaan, wanneer ik 12-jarigen op een dorpsfuif zie feesten, met een biertje of zelfs wodka in de hand.
Het idee van kinderen zelf verantwoordelijkheid geven en fouten laten maken, is niet zoals de meeste het interpreteren het 'vrij opvoeden' en je kind laten doen. Maar net het héél intens begeleiden van je kind en dit vraagt heel veel bekwaamheid van de opvoeders. Dit wil in mijn ogen niet zeggen dat je geen grenzen stelt of geen sancties meer opstelt wanneer er grenzen worden overschreden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 17:21.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.