actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 24th December 2007, 12:18
dorien.claes dorien.claes is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Pulderbos
Posts: 71
Nog geen tien procent Belgen naar kerk

De Kerk krijgt al jaren te maken met een daling in bezoekerscijfers. Verwacht wordt dat anno 2007 nog 9 ŕ 10 procent van de Belgen regelmatig een mis bijwoont. De laatste cijfers dateren van 1998, toen nog 12 procent van de Belgen regelmatig een stapje in een kerk zette. Om zekerheid te hebben over de cijfers heeft de Kerk een telling besteld. Een eerste telling vond plaats op een zondag in oktober. De tweede telling gebeurt tijdens de kerstvieringen zoals de middernachtmis en de erediensten op kerstdag. De cijfers zullen worden geanalyseerd door de sociologen van de KULeuven. (belga/edp)

www.hln.be
24/12/07 09u17
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 25th December 2007, 10:03
Jo Dries Jo Dries is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2007
Locatie: Olen
Posts: 49
Volgens mij komt dit door het ouderwetse karakter van de kerk. In deze moderne tijden blijven zij toch vasthouden aan hun oude rituelen. Als zij zich aanpassen aan deze tijd en de kerk moderner maken dan kan men misschien de kerk aantrekkelijker maken voor de jeugd.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 25th December 2007, 22:59
Robbert Schroeven's Avatar
Robbert Schroeven Robbert Schroeven is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: itegem
Posts: 59
@ Jo: Er zijn parochies die hun best doen om zich aantrekkelijk te maken voor de jeugd hoor. Ik weet toevallig dat men in Knokke altijd de kinderen apart neemt en er dan andere dingen mee doet, ik zou niet weten wat want ik heb me nooit geroepen gelvoeld er aan mee te doen.
De kerk daar in Knokke is meestal ook goed gevuld als ik er al eens binnen ga.

Maar voor de rest verbaast het mij niets dat er zo weinig volk naar de kerk gaat. Ik heb trouwens vandaag beslist om niet meer 'actief' deel te nemen in de kerk. Zoals rechtstaan af en toe, hostie halen, onze vader opzeggen. Nee, als ik nu nog eens gedwongen word om naar een misviering te gaan blijf ik het volle (hoe lang duurt zo'n mis eigenlijk?) half uur op mijn stoel zitten (die overigens nog enorm slecht zitten ook).
__________________
For every animal you don't eat, I'm going to eat three.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 26th December 2007, 00:46
Tom.Geens Tom.Geens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Heist-op-den-Berg
Posts: 78
De cijfers zijn dus nog niet definitief, maar ik denk wel dat dit een goede verwachting is. Ik stel me wel de vraag, wat is regelmatig? Elke week, elke maand, elk jaar, ... Horen begrafenissen ook bij deze kerkbezoeken? Indien zij worden meegeteld vind ik 10% een lage verwachting. Als die kerkbezoeken niet meetellen lijkt het me wel realistisch.
De Kerk moet inderdaad vernieuwen, maar het is niet aan de parochies om meteen grootse veranderingen door te voeren, dat moet namelijk eerst gebeuren aan de basis in het Vaticaan.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 27th December 2007, 13:06
thomas.marivoet thomas.marivoet is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Herentals
Posts: 47
"De Kerk" is gewoon voorbijgestreefd naar mijn mening. En die 10 % die nog naar de kerk gaan, zijn voor 90% bejaarden die nog goed genoeg te been zijn. De rest zullen extreem katholiek opgevoede mensen zijn, wat in de 21e eeuw enorm zeldzaam geworden is. Zoals Tom suggereert zullen die cijfers allicht niet de mensen meerekenen die nog voor huwelijken, geboortes, begrafenissen, etc... naar de kerk gaan, want dat zal wel een stuk meer zijn dan.
Ikzelf ben denk ik al meer dan een jaar niet meer naar de kerk geweest... Reden: er is al lang niemand meer gestorven of geboren bij mij in de familie. Maw: volgens mij gaat het kerk-gaan binnen x aantal jaar wel grotendeels uitsterven. De mensen hebben, als ze nog gelovig zijn, meestal te weinig tijd (of zoiets) om nog elke week of maand naar de mis te gaan.
De Kerk is niet meer populair en ik vrees dat dat, voor zover het al was, niet meer zal terugkomen. Zéker niet als ze koppig conservatief blijven.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 27th December 2007, 16:16
Ann Van der Flaas Ann Van der Flaas is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2005
Locatie: Herentals
Posts: 136
Toch even melden dat onze kerk (evangelische kerk te Herentals) elke zonagmorgen aardig vol zit (om niet te zeggen stampvol) en dat ruim 1/3 daarvan jongeren onder de 25 zijn! Verder heb je natuurlijk de ouders van die jongeren en een aantal grootouders, maar die zijn toch eerder beperkt.
Onze kerk is bovendien niet zo ouderwets, gezien wij een aardig bandje hebben en engelstagige mens-aansprekende muziek.
Ook de gezellige babbels met koffie, cake en thee zullen hun steentje wel bijdragen...
En idd, ook bij ons gaan de kindjes per leeftijdcategorie naar een apart klasje waar ze 'les' krijgen op hun niveau met knutselwerkjes die ze mee naar huis kunnen nemen.
Wat misschien ook een aardige troef is, is dat op vrijdag en zaterdagavonden activiteiten worden georganiseerd voor de jongeren: gaande van bowling, bijbelstudie, subtropisch zwembad, fuifje, ... tot droppings, nachttochten en jeugdweekend.

Geef toe, dit lijkt toch aan een heel stuk beter aan te spreken, of niet?
__________________
Que Dieu te bénisse!
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 27th December 2007, 16:18
Ann Van der Flaas Ann Van der Flaas is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2005
Locatie: Herentals
Posts: 136
P.S.: Voor er nog zijn die uitspraken doen over saaie kerken, kom eerst eens kijken en vel daarna een objectief oordeel.
__________________
Que Dieu te bénisse!
Met citaat antwoorden
  #8  
Oud 27th December 2007, 18:26
Lien.Luyten Lien.Luyten is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Noorderwijk
Posts: 86
Eigenlijk vind ik 10% nog veel voor mensen die regelmatig naar de kerk gaan. Maar worden hier ook kerstvieringen, begrafenissen en dergelijke bijgerekend? Of alleen zondagsmissen met mensen die echt nog voor hun zelf naar de kerk gaan? Met de chiro moeten wij soms ook naar de mis, maar dat is dan meer een verplichting dan dit uit jezelf te doen.
De kerk is inderdaad gewoon voorbij gestreefd...
Met citaat antwoorden
  #9  
Oud 27th December 2007, 18:36
Believing Bart Believing Bart is offline
99% leerkracht
 
Geregistreerd op: Oct 2006
Locatie: H'thals
Posts: 691
Misschien moeten we deze cijfers wat minder oppervlakkig bekijken en niet steeds 'oh ja, is normaal, kerk voorbijgestreefd, niet modern...'.

Ik zou denken dat de kerk in eerste instantie niet zoiets is als een traditie, want als het dat inderdaad is verworden, dan is de inhoud ondergeschikt en doet bijbel, Jezus, naastenliefde, solidariteit ... er helemaal niet meer toe. De kerk is toch de plek waar mensen naartoe gaan om te bezinnen (of dat zou het moeten zijn), om rust te vinden, om met God te praten, na te denken over goede en foute dingen in hun leven ... Kortom een plekje voor zingeving.

Vanuit dit standpunt dringen ondermeer volgende vragen zich op:
- Is er dan geen nood meer aan zingeving?
- Hoe vullen we die nood in? Bewust of onbewust? (...in deze maatschappij...)
- Zoeken we andere vormen van zingeving? Welke?
- Wat voor gevolgen heeft die niet-/andere invulling voor onze samenleving?
- ...

Uiteindelijk kan het ver gaan in die dingen: is het nodig om stil te staan? Is het nodig om na te denken over 'Wie/Wat zit er achter het leven'? ... Maar dat zou ons te ver leiden, dus reacties op bovenstaande vragen zijn al ruim voldoende!!!

ps.: En Ann, inderdaad: veel leve in de brouwerij op zondagvoormiddag! Toch ook even schetsen dat het gaat om een niet-katholieke, doch christelijke stroming.
__________________
Wanneer de zon opkomt, totdat zij ondergaat!
Met citaat antwoorden
  #10  
Oud 28th December 2007, 13:44
Valerie De Cock Valerie De Cock is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2007
Locatie: Emblem
Posts: 56
Er is inderdaad een achteruitgang van het kerkbezoek, maar volgens mij ligt dat ook een beetje aan je opvoeding en alles wat je van thuis uit meekrijgt. Als je ouders al geen grote kerkgangers zijn, dan is het toch logisch dat je als kind en jongere ook minder naar de kerk gaat.
Er wordt altijd maar afgegeven op de kerk, als zou ze verouderd zijn. Dit vind ik nu niet het geval. In vele parochies worden kindervieringen gehouden, jeugdvieringen, samenkomsten van jongeren die een mis voorbereiden, solidariteitsacties,....
Ik vind in eerste instantie dat de negatieve kritiek op de kerk moet ophouden. Op de duur hebben de mensen zoiets van: we gaan niet meer want het wordt toch als ouderwets beschouwd. Een spijtige zaak, want alles wat er in de kerk verteld wordt maakt je voor een stuk een beter en vredelievender mens.
Met citaat antwoorden
  #11  
Oud 29th December 2007, 00:02
Nick Van Bael Nick Van Bael is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Westerlo
Posts: 51
Naar die 10 % moet je je niet blindstaren , tegenwoordig komen er buitenlanders naar hier , vragen een belgisch paspoort aan en gaan dan naar de moskee , dus het geeft gewoon een verkeerd beeld aan dat de belg niet meer gelovig is
Met citaat antwoorden
  #12  
Oud 31st December 2007, 00:49
marliessomers marliessomers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2007
Locatie: essen
Posts: 146
Ik wist dat er weinig mensen regelmatig naar de kerk gaan. Maar dat het maar 10% was verbaasde me wel. Maar misschien is het wel logisch. Onze maatschappij bestaat de dag van vandaag uit veel verschillende geloven. Maar wat ik wel gek vind is dat met Kerstmis plotseling wel heel veel mensen naar de kerk gaan.
Met citaat antwoorden
  #13  
Oud 31st December 2007, 13:03
caroliencuypers caroliencuypers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Ekeren
Posts: 98
sinds lang toch nog is geweest

Ik ben vorige week naar de kinderkerstviering geweest hier in ons dorp. En ik moet zeggen het was nog is aangenaam. Ik denk dat het een paar geleden is dat ik nog is naar een viering in een kerk was geweest buiten dan het huwelijk en doopfeest.

Het viel me toch op dat er veel mensen in de kerk zaten. Maar dat was misschien omdat het een kinderviering was.

Carolien Cuypers
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 03:11.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.