actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 27th January 2012, 11:55
Sanne.Cocx Sanne.Cocx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Feb 2010
Locatie: Rijkevorsel
Posts: 132
Fietsers mogen vanaf midden februari door rood rijden

Vanaf midden februari zullen fietsers op bepaalde kruispunten door het rode licht mogen rijden. Dan treedt een nieuw fietsreglement in voege, zo staat te lezen in de krant Het Laatste Nieuws.
Door het rode licht fietsen zal alleen mogen op kruispunten met de speciale verkeersborden die in het nieuwe reglement opgenomen zijn. Het gaat om twee borden in de vorm van een omgekeerde driehoek, met daarop een fiets en een pijl (die naar rechts of rechtdoor wijst). De weggebruikers die door het groen rijden, blijven wel steeds voorrang hebben op de fietsers.

Het nieuwe reglement voorziet ook in 'fietsstraten', waar tweewielers de hele rijbaan in beslag mogen nemen en door automobilisten niet ingehaald mogen worden.

"Vlotter verkeer"
Staatssecretaris van Mobiliteit Melchior Wathelet (cdH) hoopt dat de maatregelen vlotter verkeer opleveren. Ze zouden ten laatste eind volgende week in het Staatsblad verschijnen. De steden en gemeenten moeten nadien beslissen waar de nieuwe verkeersborden en fietsstraten precies komen. Ook op gewestwegen zijn ze mogelijk.

"Voor ons wordt het verkeer een pak aangenamer", reageert de Fietsersbond. "We zullen op veel kruispunten niet langer onnodig tijd verliezen aan het rode licht. En ook het sluipverkeer zal ons minder hinderen." (belga/dea)

bron: hln.be

Ik heb toch even mijn wenkbrauwen gefronst bij het lezen van dit nieuwsbericht. Misschien dat het in de situaties waar deze regel van toepassing zal zijn, een goede zaak is maar wanneer ik dit artikel lees, klinkt het enkel gevaarlijk.
Fietsers die op bepaalde plaatsen door het rood mogen rijden? Fietsers die mogen doorrijden maar toch voorrang moeten verlenen aan de weggebruikers die door het groen rijden? De regels waar fietsers zich nu aan moeten houden zijn heel wat simpeler en zelfs die worden zeer vaak genegeerd. Ik hoop dat deze nieuwe regels heel wat mensen zal aanmoedigen om de verkeersregels nog eens te herhalen. Veel fietsers denken dat er voor hen geen regels zijn. Ik hoop dat deze nieuwe regels niet als een bevestiging van de denkwijze "Ik ben een zwakke weggebruiker. Ik mag alles." wordt gezien.
Ik denk niet dat enkel jongeren zeer gevaarlijk kunnen zijn wanneer ze zich met een fiets in het verkeer bevinden maar ik denk wel dat we hen meer moeten duiden op de gevaren van het verkeer. Ik heb toch bij mezelf en mijn leeftijdsgenoten gemerkt dat we eigenlijk pas beseften hoe gevaarlijk het verkeer is toen we zelf leerden rijden met de auto. Pas dan besef je dat auto's niet altijd zomaar even kunnen stoppen en dat autobestuurders jou niet altijd gezien hebben.
Het voorzien van fietsstraten vind ik wel een beter idee. Het dorp van Rijkevorsel is enkele jaren terug vernieuwd. Sindsdien is de straat versmald en is er een fietssuggestiestrook voorzien. Dit maakt dat je als autobestuurder achter de fietsers moet blijven rijden omdat er meestal niet voldoende ruimte is om de fietser op een veilige wijze voorbij te steken. Toch zie ik iedere dag weer bestuurders die wel even snel een fietser voorbij steken. Het was de bedoeling dat de fietssuggestiestrook het verkeer zou vertragen. Maar het grootste gedeelte van de dag staat het verkeer daar praktisch stil. De fietssuggestiestrook zorgt ervoor dat nu ook de fietsers in de file staan.
Hierdoor wordt het dorp door heel wat fietsers vermeden. Ze fietsen langs kleinere straatjes rond het dorp. Deze straatjes zouden zeker fietsstraten mogen worden. Zeer vaak fietsen hier ouders met hun kinderen aangezien dit de veiligste weg is om naar de scholen te fietsen. Automobilisten verbieden om hier voorbij te steken, lijkt mij een maatregel die het voor de fietsers veel veiliger maakt.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 27th January 2012, 18:29
NuyensEvelynne NuyensEvelynne is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Herenthout
Posts: 146
Ik zag dit artikel vanmorgen in de krant staan en ook op de radio MNM hadden ze het over dit onderwerp. Ik vind dat deze regel niet toegepast mag worden. Op dit ogenblik is het al moeilijk genoeg voor de automobilisten om de zwakke weggebruikers in het oog te houden. Als de fietsers dan ook nog eens door het rood mogen rijden, is het helemaal moeilijk en verwarrend.
Zoals Sanne hieronder al zei, denken de zwakke weggebruikers nu dat ze alles mogen en ze denken dat ze overal voorrang hebben. Hoe vaak hoor je wel niet dat er de steeds meer ongelukken zijn met zwakke weggebruikers? Door deze regel in te voeren, zullen er waarschijnlijk nog meer ongelukken gebeuren.
Ik ben dus tegen de invoering van deze regel. We moeten de leerlingen aanleren dat ze met rood moeten stoppen. De invoering van deze regel zal enkel verwarring scheppen. De leerlingen zullen na een tijd niet meer weten of ze nu moeten stoppen of dat ze mogen doorrijden. Wel staat er in het artikel dat er nieuwe verkeersborden zullen gebruikt worden. Volgens mij gaat dit zeker in het begin bij alle weggebruikers voor verwarring zorgen. Waarom houden we het niet bij één enkele regel die door iedereen moet nageleefd worden?
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 28th January 2012, 02:06
Jens.Mangelschots Jens.Mangelschots is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Rijkevorsel
Posts: 221
Ik denk dat het allemaal nog wel zal meevallen. Het zal niet zo zijn dat fietser gewoon rechtdoor mogen rijden op een kruispunt als ze rood licht hebben hoor. Het zal vooral het rechts afslaan zijn. Iets wat nu al mag op sommige kruispunten, zelfs voor automobilisten. Ik denk aan het kruispunt in centrum Oostmalle als je van Vlimmeren komt, daar kan je rechts afslaan op een apart rijvak terwijl de anderen groen hebben. Ook als je de ring van Turhout opdraait als je van Vosselaar komt heb je een zelfde situatie. Ik denk dat men dit vooral wil doorvoeren voor fietsers in soortgelijke situaties. Het is inderdaad tijdsverlies als je voor een rood licht staat als je naar rechts moet, terwijl je perfect kan afslaan zonder de auto's te hinderen. Ik denk dat het het fietsverkeer vlotter zal maken.
Het is wel zo dat fietser het reglement goed zullen moeten kennen, maar dat is een algemenere problematiek. Je merkt het pas als je zelf automobilist bent, maar mensen op de fiets houden zich vaak niet aan de verkeersregels (zelf ook zondaar). Ik ben eigenlijk voorstander van een theorie-examen voor fietsers, maar dat is waarschijnlijk nooit uitvoerbaar gezien de jonge leeftijd die je hebt wanneer je leert fietsen. Het valt wel op dat mensen in de auto zich aan het verkeersreglement houden, maar op de fiets lijken ze het vergeten (zelf ook zondaar af en toe).
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:16.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.