actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 27th November 2015, 14:48
Z*ë.Crols Z*ë.Crols is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Arendonk
Posts: 90
Vrouwen met kinderwens slikken te weinig foliumzuur

Vrouwen met kinderwens slikken te weinig foliumzuur

Het advies aan vrouwen met een kinderwens om foliumzuur te slikken, wordt te weinig opgevolgd. Volgens onderzoekers zijn er in Europa daardoor evenveel baby's met open ruggetjes als twintig jaar geleden.

In Vlaanderen wordt vrouwen die zwanger willen worden aangeraden om dagelijks een supplement van 400 microgram foliumzuur in te nemen. Dat moeten ze het best doen zodra ze stoppen met anticonceptie, en dit tot en met de derde zwangerschapsmaand. Op die manier moet de kans dat ze een baby met een ernstige afwijking op de wereld zetten, worden verkleind.

De afwijking die met foliumzuur kan worden tegengegaan, is spina bifida. Zo'n open ruggetje is het gevolg van het niet goed sluiten van de neurale buis in de foetus. Als in de eerste weken van de zwangerschap blijkt dat de toekomstige moeder te weinig folaat - vitaminen van de B-groep - heeft, dan is het waarschijnlijker dat dit scenario zich ontplooit.

Toevoegen aan voeding
Onderzoekers ontdekten al in 1991 dat door deze vrouwen supplementen te laten slikken, de kans op spina bifida met 72 procent wordt verkleind.

Omdat hun adviezen niet het verhoopte effect hebben, menen onderzoekers dat het goed zou zijn om het voorbeeld van de VS te volgen en foliumzuur aan de voeding toe te voegen. Over de oceaan doen ze dat al een hele tijd, net omdat de aanbevelingen niet werden gevolgd.

Ze verrijkten daarop graanproducten als brood, rijst en pasta met het foliumzuur. Op die manier kregen de vrouwen het wel binnen en daalde het aantal afwijkingen. Intussen hebben wereldwijd al tachtig landen een soortgelijke aanpak.

Onderzoekers menen dat de strategie ook bij ons moet worden onderzocht. "Al moeten we dan wel goed kijken naar de risico's hiervan", klinkt het. Er zijn immers aanwijzingen dat een teveel aan foliumzuur tumorgroei bij ouderen met kanker kan bevorderen.

Bron: DM, 27 november 2015

Mening:
Na het lezen van dit artikel vraag ik me in eerste instantie af hoe vaak vrouwen effectief op de hoogte worden gebracht van de voordelen die foliumzuur innemen tijdens de zwangerschap met zich meebrengt. Als het slikken van dit supplement een open ruggetje bij een pasgeborene kan voorkomen, lijkt het me absurd om het supplement niet in te nemen.

Ik vind dat ze in Vlaanderen, en over de hele wereld eigenlijk, gerust wat meer 'reclame' mogen maken rond de voordelen van foliumzuur innemen tijdens de zwangerschap. Alle ouders willen immers dat hun kindje zo gezond mogelijk ter wereld komt.

Verder denk ik dat open ruggetjes niet volledig voorkomen kunnen worden door tijdens de eerste drie maanden van de zwangerschap foliumzuur in te nemen. Niet iedere vrouw wordt 'bewust' zwanger. Daardoor kan het zijn dat ze de zwangerschap pas in de tweede maand, of later, opmerkt. Als dit het geval is, rest er nog weinig tijd om voldoende extra foliumzuur op te nemen om een ernstige afwijking bij het kind te vermijden.

Daarom vind ik het een fantastisch idee om foliumzuur te verwerken in voedsel. Op deze manier krijgen vrouwen voldoende foliumzuur binnen en kunnen we het aantal open ruggetjes bij baby's verlagen. De keerzijde, namelijk dat een teveel aan foliumzuur misschien tumorgroei bij ouderen met kanker bevordert, lijkt mij een beetje overroepen. De hoeveelheid foliumzuur in voedsel zal volgens mij nooit zo hoog zijn dat ouderen meteen een overdaad aan foliumzuur opnemen.

Laatst aangepast door Z*ë.Crols : 27th November 2015 om 15:04.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 28th November 2015, 10:10
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
Vrouwen met kinderwens slikken te weinig foliumzuur

Mijn mening komt grotendeels overeen met de mening van Z*ë. Het kan volgens mij zeker geen kwaad om (meer) reclame te maken voor het innemen van foliumzuur tijdens de zwangerschap. Het verlaagt de kans op spina bifida, maar dit geeft geen garantie op het niet voorkomen ervan. Het verlagen van de kans is iets helemaal anders dan het uitsluiten ervan. Het is ook niet zo dat elke moeder die geen foliumzuur geslikt heeft, kinderen baart met spina bifida. Het is een vitamine dat de ontwikkeling van de foetus helpt. Om nu ineens foliumzuur in onze voeding te verwerken, vind ik persoonlijk een beetje overdreven. Mensen die dit niet nodig hebben, kunnen hierdoor gezondheidsproblemen krijgen (zoals een tumor). Als foliumzuur in de voeding terecht zal komen, heeft niemand nog controle over de hoeveelheid foliumzuur iemand inneemt. Dit zorgt ervoor dat er al snel te veel van dit vitamine in het bloed en in de weefsels van het lichaam terecht zal komen. Het is naar mijn mening belangrijk om toch controle te kunnen houden over de hoeveelheid foliumzuur dat mensen innemen. Daarom zou ik het persoonlijk ook houden bij de pilletjes.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 02:39.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.