actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 30th January 2013, 10:20
T*ssa.Mertens T*ssa.Mertens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Herentals
Posts: 141
Politie schrijft boete als geleidehond niet binnen mag

Blindegeleidehonden of andere assistentiehonden mogen binnenkort overal binnen. Ook in ziekenhuizen, taxi’s, in de horeca of winkels. Wie toch geweigerd wordt, mag voortaan de politie bellen en de uitbater op de bon laten slingeren. Dat staat in het nieuwe Vlaamse decreet op de assistentiehonden.


In het verleden kon je alleen naar het Centrum voor Gelijkheid van Kansen stappen. "Met het nieuwe decreet kan je de gsm nemen en de politie laten komen. Op overtreding van de regels staat een boete van 10 tot 25 euro, die vermeerderd kan worden bij herhaling", aldus Geert Decresson van het Belgisch Centrum voor Geleidehonden in Tongeren en Ria Decoopman van de Vereniging van Blinden en Slechtzienden in Het Belang van Limburg.

De wijzigiging is principieel goedgekeurd, nu moet enkel de Raad van State nog haar zegen geven.

Bron: http://www.gva.be/nieuws/binnenland/aid1322398/politie-schrijft-boete-als-geleidehond-niet-binnen-mag.aspx

Mening: ik heb hier mijn twijfels over dit artikel en of het wel goed is dat dit ingevoerd wordt. Het is normaal dat mensen met een beperking hun hond overal nodig hebben. Dit begrijp ik ook volkomen, maar dat ze deze in de toekomst ook mogen binnen nemen in winkels, ziekenhuizen en dergelijke maakt me toch wel zorgen. Het kan toch nooit hygiënisch zijn dat honden in een ziekenhuis terecht komen en binnen mogen. Zelfs als de patiënt enkel op controle moet. Honden hebben ook bacteriën en het is toch nooit goed, dat deze bacteriën in een ziekenhuis 'terecht komen'. De personen met een beperking kunnen toch ook een vetrouwenspersoon meenemen naar het ziekenhuis om ze te begeleiden. In de winkel kan dit ook zonder hond. Ze kunnen zelfs hun boodschappen laten doen door andere mensen. Er zijn nu eenmaal mensen die dit vrijwillig ook doen. Zo moeten de mensen met een beperking niet in de winkel te zijn met hun honden. Ik begrijp volkomen dat ze niet zonder hond ergens terecht kunnen, maar op deze twee plaatsen vind ik het toch niet zo'n goed idee. Er zijn altijd andere oplossingen om op deze plaatsen te kunnen komen zonder hond. Als ik een hond in het ziekenhuis of winkel zie binnnenkomen, zou ik dit persoonlijk ook weigeren en ook niet tolereren. Dit vind ik ongepast en zo zou je dus nu ook al een boete kunnen krijgen? Het hoeft daarom niet ingevoerd te worden voor mij. Er zijn ook altijd andere oplossingen.
__________________
Life is Just a Game
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 31st January 2013, 15:54
Ingeborg.Pecqueur Ingeborg.Pecqueur is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Geel
Posts: 74
Ik ben van mening dat het zeker niet gezond is dat we honden toelaten in een ziekenhuis. Dit moet toch een steriele ruimte blijven. Ik begrijp wel dat ze geleide honden willen toelaten in winkels. Ikzelf pleit ook voor zo'n groot mogelijke zelfstandigheid voor mensen met een slecht zicht. Dit wil dus zeggen dat ze ook zelf naar de winkel moeten kunnen gaan. Ikzelf denk niet dat een geleidehonden zo onhygiënische is en veel kan 'besmetten' in een winkel.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 31st January 2013, 19:03
veerle.grauwmans@khk.be veerle.grauwmans@khk.be is offline
Veerle Grauwmans
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Rijkevorsel
Posts: 70
Mensen met een beperking nemen vaak een begeleide hond zodat ze buiten kunnen komen zonder vrijwilligers hiermee 'lastig te vallen'. Deze mensen kunnen dankzij de hond het huis uit, kunnen een normaler leven leiden. Ik snap de redenering wel dat het niet zo hygiënisch is en dergelijke. Maar je moet ook wel in het achterhoofd houden dat deze honden opgeleidt zijn, ze gaan niet zomaar hun behoeften doen in het midden van een winkel bijvoorbeeld. Dat men in ziekenhuizen bang is voor bacteriën kan ik zeker snappen (hoewel mensen evengoed bacteriën mee binnen nemen) maar in winkels en dergelijke vind ik toch dat het toegelaten zou moeten worden voor geleidehonden. Mensen met een beperking hebben al zoveel problemen en beperkingen in het leven, neem hen dit niet af.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 3rd February 2013, 21:31
Raisa.Docx's Avatar
Raisa.Docx Raisa.Docx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Ergens
Posts: 90
Net als de rest ben ik het eens met het feit dat honden best niet toegelaten worden in ziekenhuizen. Dat lijkt me al zeker geen goed idee qua hygiëne, maar net zoals Veerle zegt nemen mensen in feite ook bacteriën mee ... Ik blijf echter contra.

Anderzijds vind ik het beter voor de zelfstandigheid van deze mensen. Ze leven inderdaad al met een beperking en ze willen gewoon normaal functioneren in de maatschappij. Het zijn daarbij ook opgeleide honden die waarschijnlijk niet op de eerste beste plaats hun behoefte gaan doen. En denk er eens over na vanuit hun standpunt! Naar de winkel gaan is voor mensen zonder beperking zo vanzelfsprekend, maar dat is het niet voor hen ...
__________________
- Some people are so poor, all they have is money
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 4th February 2013, 12:45
Valerie.Pandelaers Valerie.Pandelaers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Vorselaar
Posts: 99
Zelf ken ik iemand met een spierziekte, zij is voor de rest van haar leven gebonden aan haar rolstoel. Ik jullie opinie zeker, maar ik denk dat jullie jezelf eens in deze mensen hun plaats moet stellen. Vroeger dacht ik net zoals jullie, totdat ik effectief met zo'n persoon (en haar trouwe viervoeter) geconfronteerd werd. Zonder haar hond kan ze niets, kan ze het huis niet uit, kan ze geen sociale contacten hebben. Haar hond is haar enige kans op een beetje zelfstandigheid en vrijheid. Vorige zomer waren we aan het shoppen in Blankenberge, en we liepen de Casa binnen. Aangezien een jonge vrouw toch wel interesse heeft in spulletjes die haar huisje een beetje aangenaam en gezellig kunnen maken, dus haar hond ging, net zoals zij in haar elektrische rolstoel, mee naar binnen. Of het nu toeval was of niet, weet ik nog altijd niet, maar in het midden van de winkel liet ze een geldstuk vallen, dat ze net uit haar portefeuille gehaald had. Haar hond raapte het centje op commando van de grond. Als zij haar hond niet had gehad, dan had het centje er nu nog gelegen, aangezien zij deze dingen niet zelf kan. Een minuutje later kwam de gerante van deze winkel naar ons, en verzocht ons, op een zeer onvriendelijke manier, de winkel te verlaten. Puur omdat we een HULPhond bij hadden. Wij hebben effectief klacht neergelegd bij de politie, en zij tilden er toen ook al niet licht aan, en terecht.
Ik denk dat meer dan de helft van de bevolking niet beseft wat deze honden allemaal kunnen, en wat ze voor deze mensen betekenen. Ik kan jullie mening jammer genoeg niet volgen, want hulphonden zijn niet zomaar 'onhygiënische dieren'. Het zijn getrainde dieren, die geen dingen zullen aanraken zonder dat ze hier een bevel voor gekregen hebben. Nogmaals, stel jullie eens in de plaats van hulpbehoevende mensen. Dan zullen jullie je mening wel snel herzien.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:42.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.