actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 6th November 2007, 10:43
BertDierickx1BASO's Avatar
BertDierickx1BASO BertDierickx1BASO is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Westerlo
Posts: 169
Helft van weggebruikers kent voorrangsregels onvoldoende

Helft van weggebruikers kent voorrangsregels onvoldoende

De helft van de weggebruikers kent de voorrangsregels onvoldoende. Dat blijkt uit een test die de Vlaams Automobilistenbond VAB in samenwerking met het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid (BIVV) ontwikkelde. Vooral de voorrangsregels rond fietsers zijn slecht gekend. Zo kennen veel weggebruikers het verschil tussen een fietspad en een fietssuggestiestrook niet. Daarom willen VAB en de Fietsersbond de fietssuggestiestroken afschaffen en vervangen door fietspictogrammen.

Meerkeuzevragen
Sinds de lancering van de voorrangstest hebben meer dan 30.0000 Belgen hun kennis van de voorrangsregels getest via de VAB-website. De test bestaat uit 25 meerkeuzevragen rond de voorrangsregels. Uit de test blijkt dat de helft van de deelnemers niet geslaagd is. Vooral de voorrangsregels rond fietsers zijn slecht gekend, met name onder de Franstaligen en onder de -18-jarigen. Jonge fietsers weten niet wanneer ze voorrang moeten geven aan automobilisten en automobilisten weten dan weer niet goed wanneer ze voorrang moeten geven aan fietsers. "Een gevaarlijke cocktail", waarschuwen VAB en de Fietsersbond.

Senioren
Nog een opvallende vaststelling is dat senioren verrassend goed scoren qua kennis van de voorrangsregels. Hun rijke verkeerservaring is daar een mogelijke verklaring. Uit de voorrangstest blijkt dat veel mensen het verschil tussen fietspaden en fietssuggestiestroken en de bijhorende voorrangsregels onvoldoende kennen. Zo heeft een fietser voorrang op een fietspad, maar niet op een fietssugestiestrook. Zo'n fietssuggestiestrook - vaak een rode strook zonder witte lijnen - duidt aan waar fietsers kunnen rijden, maar heeft geen wettelijk statuut.

Pictogrammen
Maar veel mensen kennen het verschil niet met een gewoon fietspad, zeker niet als de suggestiestrook in het rood is aangelegd. Daarom wordt dat soort stroken volgens VAB en de Fietsersbond ook best niet meer aangelegd. Het zou beter zijn om te gaan naar een aanduiding met pictogrammen (bv. met de afbeelding van een fiets). Zo blijft de fietssuggestie behouden, maar verdwijnt de visuele verwarring met een normaal fietspad. Al blijft het wel best om "daar waar er ruimte is" een echt fietspad aan te leggen.

(hln, 6/11/2007)
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 6th November 2007, 14:15
s5052345's Avatar
s5052345 s5052345 is offline
Sven Raymaekers
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Tessenderlo
Posts: 74
Reactie op artikel

Mij verbaast dit eigenlijk niet zo hard.Ik denk dat het ook bijna onmogelijk is om al die nieuwe regels ten eerte te kennen en ten tweede om dan ook nog is bij te houden wanneer die nieuwe wetten er komen. Ik vind dit eerder een logisch gevolg van al dat gerompslomp met de verkeerswetten en nu worden de mensen er nog voor afgestraft ook als ze de wetten niet kennen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 6th November 2007, 19:42
Smits.Diede Smits.Diede is offline
Diede Smits
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Herentals
Posts: 174
Thumbs down Onvoldoende kennis van voorrangsregels

Ook mij verbaast het niets. Mijn fietskameraden waren nogal nochalante fietsers. Zij dachten: die auto's die zullen wel stoppen. Ik kende ook niet alle regeltjes maar ik was wel wat voorzichtiger (mijn beste vriendin is omgekomen door een verkersongeval) In het 6de leerjaar hadden we nog wel verkeersopvoeding (ofzoiets in die aard), maar al die regeltjes was iedereen in het middelbaar binnen de kortst keren weer vergeten.

Nu ik met de auto rijd besef ik wat een gevaar fietsers zijn op de weg. Niemand kent de voorrangsregels en ze steken de weg maar over zonder nadenken. Zelf ben ik nu heel alert in het verkeer en ben ik erg bekend met de verkeersregels.

Het zou misschien nuttig zijn om terug wat verkeersopvoeding in het programma van de secundaire scholen te plaatsen. En de leerlingen bewust te maken van de gevaren op de baan.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 7th November 2007, 17:48
Hanne VG Hanne VG is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Ravels
Posts: 121
Het is een feit dat veel (jonge) fietsers de voorrangsregels niet kennen. In de lagere school worden ze normaal wel uitgelegd in het vak verkeer. Maar persoonlijk zou ik het veel beter én logischer vinden als in alle secundaire richtingen ook het vak verkeer in het studieprogramma zou staan. Ik denk dat dit probleem al voor een groot gedeel zou opgelost worden en dit zou de veiligheid van elke fietser ook verhogen.

Ik heb onlangs wel in de media gehoord dat er sprake is om de leerlingen van het secundair de mogelijkheid te bieden om de theorielessen (voor het rijbewijs) gewoon op school te volgen, tijdens de gewone lesuren. Ook zou er dan de mogelijkheid komen om op school het theoretisch rijbewijs te behalen.

Persoonlijk zou ik dat een heel goed initiatief vinden. Dus als het ooit echt werkelijk uitgevoerd zal worden, zal ik zeker een voorstaander zijn.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 7th November 2007, 18:31
jo.guns jo.guns is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Vosselaar
Posts: 139
Ik verschiet er ook niet echt van dat weinigen die regel kennen. Fieters negeren namelijk nogal veel. Ik kan me nog goed herinneren dat wanneer wij naar school reden, zelfs rode lichten genegeerd werden, fietslichten die nooit opstonden, altijd maar overal voorbijstaken en doorreden, met vier naast elkaar reden etc. Nu ik zelf met de auto rijdt is dit gewoonweg irritant.

Ook de invoering van fietspaden is misschien wel beter. Ik ken mensen die met de auto rijden die deze fietssuggestiestroken gewoonweg negeren omdat ze vinden dat fietsers ook alle regels aan hun laars lappen...
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 7th November 2007, 18:49
Levi De Rademaeker Levi De Rademaeker is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Zandhoven
Posts: 58
Ander zicht

Er is ook al wel gezegd dat het rijbewijs behalen in ons landen op een zeer strenge manier gebeurt. Ons land staat daarbij aan de top, maar het probleem is dat we zo goed zijn dat we roekeloos worden.
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 7th November 2007, 18:58
Lien.Luyten Lien.Luyten is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Noorderwijk
Posts: 86
Ik denk wel dat redelijk veel fietsers weten wanneer ze voorrang aan rechts moeten verlenen, maar ik denk dat ze daar gewoon geen rekening mee houden. Althans, schoolkinderen jonger dan 18 toch niet. Zij rijden meestal in groep naar school en ik denk niet dat ze met de hele groep gaan vertragen als er een straatje van rechts aankomt. Ze zullen wel denken "wij zijn met z'n velen, de auto's zullen wel stoppen". Wat zeker en vast voor veel problemen kan zorgen natuurlijk. Nu je zelf met de auto rijdt, zoals Diede zegt, weet je pas hoe een gevaar schoolkinderen op de baan kunnen zijn. Dus: extra opletten als er fietsers op de baan zijn!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 07:40.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.