actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 2nd December 2016, 09:41
Anton.B*ockx Anton.B*ockx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Dessel
Posts: 47
Stoppen met roken heeft ook na je 60ste nog zin

Datum: 2/12/2016

Stoppen met roken heeft ook na je 60ste nog zin

Wie pas op zijn zestigste stopt met roken, kan daardoor nog steeds zijn leven verlengen. Dat bevestigt een nieuw Amerikaans onderzoek.

Wetenschappers constateerden dat rokers van zeventig jaar en ouder drie keer meer kans hebben om te sterven in een periode van zes jaar tijd, dan mensen die nooit gerookt hebben.

Hoe jonger iemand stopt met roken, hoe langer hij of zij waarschijnlijk leeft. Slechts 12,1 procent van de mensen in de onderzochte groep die nooit gerookt hadden, overleed. Bij mensen die in de dertig, veertig, vijftig en zestig waren gestopt, bleek dat respectievelijk 16,2 procent, 19,7 procent, 23,9 procent en 27,9 procent.

Kanker en diabetes

Hoofdauteur van het onderzoek, Sarah Nash van het National Cancer Institute (NIH) in Bethesda (VS), zegt dat hieruit blijkt dat iemands vroegere rookgedrag een belangrijke voorspeller is van sterfte bij mensen ouder dan zeventig jaar.

Wie al heel jong begint met roken, heeft een hogere sterftekans na zijn zeventigste. "Voormalige rokers liepen echter minder risico te sterven vergeleken met mensen die nog steeds roken op die leeftijd. Dat gold zelfs voor mensen die na hun zestigste waren gestopt met roken", zegt Nash.

De onderzoekers keken naar de sterfte onder een groep van 160.000 mensen die meededen aan NIH-AARP, een grootschalig gezondheidsonderzoek naar gezondheid en dieet in de VS.

Doodsoorzaken die gerelateerd kunnen zijn aan roken, zijn onder meer long-, blaas-, darm-, lever-, alvleesklier-, en maagkanker, hartkwalen, diabetes en ziekten zoals longontsteking en COPD.

De bevindingen zijn deze week gepubliceerd in het American Journal of Preventive Medicine. Het onderzoek bevestigt het resultaat van een internationale studie die vorig jaar verscheen in British Medical Journal.

Bron: http://www.demorgen.be/wetenschap/s...g-zin-b8421e5f/

Eigen mening: In mijn ogen heeft stoppen met roken alleen maar zijn voordelen. Een roker weet natuurlijk als geen ander dat roken slecht is, maar toch lijkt het zo moeilijk om te stoppen. Stoppen met roken is een goede zaak zowel voor je gezondheid, voor je omgeving en voor je portemonnee. Ikzelf begrijp niet wat zo aantrekkelijk is aan roken. Rokers zien er soms voordelen in maar deze ‘voordelen’ kunnen nooit opwegen tegen de nadelen. Ik heb nooit gerookt en ben daar trots op!

Laatst aangepast door Anton.B*ockx : 2nd December 2016 om 10:00.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 2nd December 2016, 10:22
Ben.D*Busser Ben.D*Busser is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Herentals
Posts: 90
Stoppen met roken heeft ook na je 60ste nog zin

Zelf rook ik ook niet. Maar ik begrijp wel dat wanneer iemand altijd al gerookt hebt, het moeilijk is voor hen te stoppen. Verschillende mensen in mijn omgeving stoppen, maar hervallen nog binnen de week. Roken is heel gevaarlijk en schadelijk voor de gezondheid. Bovendien ook voor de personen rondom jou. Ik raad iedereen aan te stoppen met roken voor hun eigen bestwil, eender welke leeftijd. Het is nooit slecht om te stoppen. Maar als je stopt, doe het dan afbouwend. De dokter raadt zwangere vrouwen aan niet meteen te stoppen omdat je dan zenuwachtig wordt en dat is niet goed voor de baby. Maar dat is voor iedereen van toepassing. Wanneer je plots stopt, gaat de zin in roken sneller terugkomen dan wanneer je bewust afbouwt. Je leert steeds minder te roken. Al duurt dat proces van afbouwen maanden of zelfs jaren, uiteindelijk stop je en dat is het doel dat je wil hebben. Je krijgt er misschien een kick van wanneer je het doet, waarna het simpelweg een gewoonte wordt. Maar die slechte gewoonte brengt, zoals Anton vermeld heeft in zijn reactie, veel meer negatieve zaken voort dan positieve.

Ik vraag me wel af dat wanneer je al een slechte gezondheid hebt (longen, hart, ...) niet best blijft doorroken zoals daarvoor. Een abrupte stop zetten op die routine kan misschien slechte gevolgen hebben voor je gezondheid. Omdat je net zo zenuwachtig wordt. Heeft iemand daar een antwoord op?
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 17:25.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.