actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 26th December 2008, 09:49
ellenvvl ellenvvl is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: emblem
Posts: 84
Elke maand duizend nieuwe orgaandonoren

Het aantal kandidaat-orgaandonoren blijft stijgen in ons land. In vergelijking met 2005 zijn er bijna 57.000 bijgekomen. Dat komt neer op 1.000 nieuwe donoren per maand. Maar die toename kan niet verhinderen dat de wachtlijsten voor orgaantransplantaties in ons land groeien.

Weigeraars

De oorzaak van het stijgend aantal kandidaat-donoren in België is de succesvolle sensibilisatiecampagne Bel-donor. "Tot nu toe lieten 89.641 personen zich registeren", zegt Christiaan Decoster, directeur van de Federale Overheidsdienst Volksgezondheid. "Het aantal mensen dat zijn organen weigert af te staan, blijft constant op 193.113 stuks."

Zorgen
Maar net dat laatste baart Walter Van Doninck, transplantatiecoördinator van het Universitair Ziekenhuis Antwerpen (UZA), zorgen. "Pas als we de mensen die weigerachtig staan tegenover orgaandonatie kunnen overhalen, mogen we spreken van een succes. Op dit ogenblik zijn er nog altijd meer tegenstanders dan voorstanders van orgaan-donatie. En dat is zeer jammer, want de wachtlijsten voor hart-, lever- en longpatiënten nemen toe tegenover vorig jaar."

bron: www.demorgen.be

Op zich is het goed nieuws dat er steeds meer mensen zich als orgaandonor opgeven. Ik ben daar ook absoluut voorstander van. Het verbaast mij dan ook dat er blijkbaar toch nog steeds meer tegenstanders zijn. Wat Walter Van Doninck opmerkt lijkt me dan ook zeer relevant. Het is misschien zo dat meer voorstanders zich officieel hebben laten registreren, maar dat er nauwelijks tegenstanders hun mening hebben herzien. In dat geval zou de campagne niet echt succesvol genoemd mogen worden. Want is het niet zo dat je in België automatisch orgaandonor bent, tenzij je op de een of andere manier officieel bezwaar hebt getekend?
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 26th December 2008, 11:12
Inne.Vets Inne.Vets is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: tielen
Posts: 103
dat klopt dat je in België donor bent buiten dat je een officieel bewijs hebt dat je dit niet wil.
Maar toch vragen de dokters het eerst aan je ouders of aan familie als je een ongeluk gehad hebt voor ze dit degelijk doen (dit moet dus niet). Je ouders kunnen dus nog altijd zeggen dat ze liever hebben dat ze dit niet doen.
Maar als je er zeker van wil zijn dat ze je organen mogen gebruiken zonder dat ze dat eerst aan je ouders of familie hier iets aan kan doen dan kun je je best laten registreren of een papier bij je hebben (met je handtekening) dat ze dit mogen. Dan moet dit niet gevraagd worden. En je bent er zelf ook zeker van dat ze iemand anders kunnen helpen als jij doodt bent. (je leeft dan toch een stukje verder)
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 31st December 2008, 18:29
Ellen Brosens Ellen Brosens is offline
Ellen Brosens
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Turnhout
Posts: 43
Het is goed dat er veel mensen hun organen willen doneren. Het is ook levens noodzakelijk dat dit gebeurt voor mensen die orgaantransplantaties nodig hebben, zodat zij in leven kunnen blijven. Ik kan ook wel begrijpen dat er een groot aantal mensen zijn die het niet willen doen. Het is en blijft een persoonlijke keuze. Ik denk dat veel mensen ook bang zijn, omdat ze niet weten wat het juist inhoud.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 31st December 2008, 18:37
Kathleen Van Staeyen Kathleen Van Staeyen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Bouwel
Posts: 29
Ik vind het ontzettend goed nieuws dat er meer en meer mensen zijn die zich opgeven voor orgaandonatie.

Deze campagne was inderdaad een goede zaak. Hierdoor hoop ik dat de mensen gesensibiliseerd worden om hun organen af te staan, waardoor het leven van andere mensen gered kan worden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:39.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.