actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 4th December 2008, 11:25
Véronique.Geudens Véronique.Geudens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Vorselaar
Posts: 248
Er wordt weer meer gerookt

BRUSSEL - Voor het eerst in zes jaar is het percentage dagelijkse rokers in ons land toegenomen, van 27 pct in 2007 naar 30 pct in 2008. Dat blijkt uit een enquête van Ipsos in opdracht van de Stichting tegen Kanker.

'De stijging van het aantal rokers is geen toeval', zegt De Stichting tegen Kanker. 'De ervaring van de laatste 30 jaar heeft ons geleerd dat zonder nieuwe impulsen het roken weer toeneemt. In 2008 is er geen belastingverhoging op tabaksproducten doorgevoerd en bleef het volledige rookverbod in cafés uit.'

Ons land telt in 2008 ongeveer 5,86 miljoen mensen die nooit gerookt hebben (48 pct van de bevolking), 2,84 miljoen rokers (30 pct) en 1,63 miljoen ex-rokers (19 pct. 3 pct van de bevolking rookt af en toe.

De Stichting tegen Kanker pleit voor een uitbreiding van het aantal vermeldingen over de Tabak Stop Lijn op de verpakkingen. Nu staat de oproep 'Zoek hulp om te stoppen met roken: 0800 111 00' op slechts 7 procent van alle tabaksproducten.

47 pct van de rokers blijkt niet van het bestaan van de Tabak Stop Lijn te weten. dsl

Bron:
De Standaard
donderdag 04 december 2008 | Bron: belga
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 4th December 2008, 11:44
koenmaes8 koenmaes8 is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: arendonk
Posts: 166
Dit is naar mijn mening wel te begrijpen... Er is inderdaad het voorbije jaar niet veel gebeurd en wat zal er nog gaan gebeuren?
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 4th December 2008, 18:39
Hanne Vennekens Hanne Vennekens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Geel
Posts: 140
Aantal rokers voor het eerst in zes jaar gestegen

Aantal rokers voor het eerst in zes jaar gestegen

Voor het eerst in zes jaar stijgt het percentage dagelijkse rokers in ons land, van 27 procent in 2007 naar 30 procent in 2008. Dat blijkt uit een enquête naar het rookgedrag van de Belgen door Ipsos in opdracht van de Stichting tegen Kanker.

"De stijging van het aantal rokers is geen toeval", zegt De Stichting tegen Kanker. "De ervaring van de laatste 30 jaar heeft ons geleerd dat zonder nieuwe impulsen het roken weer toeneemt. In 2008 is er geen belastingsverhoging op tabaksproducten doorgevoerd en blijft het volledige rookverbod in cafés uit."

2,84 miljoen rokers
Ons land telt in 2008 ongeveer 5,86 miljoen mensen die nooit gerookt hebben, 2,84 rokers en 1,63 miljoen ex-rokers. In 2008 bedraagt het percentage dagelijkse rokers 30 procent, het percentage occasionele rokers 3 procent, het percentage ex-rokers 19 procent en het percentage van mensen die nooit gerookt hebben, 48 procent.

De Stichting tegen Kanker pleit intussen voor een uitbreiding van de vermeldingen over de Tabak Stop Lijn op de verpakkingen: 0800 111 00 op alle pakjes en de vermelding van www.tabakstop.be. Nu draagt slechts 7 procent van alle tabaksverpakkingen de waarschuwing "Zoek hulp om te stoppen met roken: 0800 111 00". Desondanks blijkt dat nog steeds 47 procent van de rokers het bestaan van de Tabak Stop Lijn niet kent.

Nieuwe campagne
Met een nieuwe campagne op de Vlaamse tv-zenders wil de Stichting tegen Kanker de hulplijn beter bekend maken. Tot 24 december lopen nog spotjes over de steun en raad die de Tabak Stop Lijn aan rokers biedt. Uit de enquête blijkt dat 70 procent van de ondervraagden het nummer van de Tabak Stop Lijn graag op alle pakjes vermeld zou zien staan. (belga/adv)

bron : www.demorgen.be : http://www.demorgen.be/dm/nl/993/Ge...-gestegen.dhtml
04.12.2008
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 5th December 2008, 12:27
bas van gorp bas van gorp is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2006
Locatie: grobbendonk
Posts: 167
Een oplossing hiervoor is te beginnen met een algemeen rookverbod in de café's door te drukken en er in een later stadium voor te zorgen dat dit rookverbod wordt gerespecteerd. In het begin zullen de verschillende café's hun omzet lichtjes zien dalen, maar ik ben ervan overtuigd dat dit op lange termijn geen effect heeft op de winst/verlies van een café. Een goeddraaiend café zal goed blijven draaien. Enkel de echte dorpscafé's die het moeten hebben van hun stamklanten met daarbij een frisse pint en een sigaretje of sigaarke zullen hiervan hinder ondervinden, maar ook na verloop van tijd zullen deze klanten gerust buiten willen gaan staan om hun lekker sigaretje te roken of zullen ze in het beste geval stoppen.

De meeste jongeren beginnen te roken doordat vrienden dit ook al doen, maar als er een algemeen rookverbod in café's komt, zal minder en minder jeugd beginnen te roken en dit zal zich verderzetten naar de toekomst toe. De mensen op oudere leeftijd zullen in mindere mate stoppen door dit rookverbod, maar het is belangrijk dat we ons richten op de jeugd en de toekomstige jeugd, ... Ik ben ervan overtuigd dat dit rookverbod een effect heeft op de jeugd en hierdoor zal er in de toekomst minder en minder gerookt worden. We moeten de resultaten van dit project in mijn ogen vooral op lange termijn zien.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 6th December 2008, 18:59
kizzer kizzer is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Dec 2007
Locatie: berlaar
Posts: 37
Onkelinx wil sensibilisering rond gevaren tabak

Minister van Volksgezondheid Laurette Onkelinx (PS) wil verder gaan in het sensibiliseren van het publiek over de kwalijke gevolgen van het roken. Ze bereidt twee ministeriële besluiten voor.

De minister wil de afradende foto's die nu al op de sigarettenpakjes staan, ook verplichten op pakjes pijp- en roltabak. Ze wil ook dat die foto's vaker wisselen.

Onkelinx wil voorts dat het nummer van de Tabak Stop Lijn op alle tabaksproducten komt te staan. Nu is dat maar op een pakje op de veertien. De drie nieuwe maatregelen zouden eind 2009 in voege moeten treden. (belga/tdb)

Bron : Het Laatste Nieuws online

Ik begrijp wel waar Onkelinx naartoe wilt. Maar wat niet-rokers vaak niet begrijpen is dat rokers het echt niet zo leuk vinden om roker te zijn. Hiermee bedoel ik dat als we zo konden stoppen, we het ook wel zouden doen. Roken is een verslaving. We weten zelf wel wat roken met ons lichaam doet, hoeveel geld het kost en dat we andere mensen soms verplichten om onze rook in te ademen. Enkele foto's en enkele nieuwe slogans gaan ons niet ineens van het roken kunnen afhelpen.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 7th December 2008, 11:07
Sofie Huybreckx Sofie Huybreckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Westerlo
Posts: 66
Ik zal niet beweren dat het gemakkelijk is om te stoppen met roken, maar het is niet onmogelijk. Daarnaast vind ik de voorstellen van mevrouw Onkelinx al een goede aanzet, maar het is zeker niet voldoende.

Volgens mij moeten we er eerst voor zorgen dat er zo weinig mogelijk mensen beginnen te roken. Daarom vind ik het voorstel om roken op café te verbieden goed. Ik ken een aantal mensen die enkel roken op café omdat ze het zogezegd vervelend vinden om niets in hun hand te hebben. Dit is een categorie van mensen die volgens mij zullen stoppen met roken als het rookverbod erdoor komt en zulke mensen zullen niet beginnen met roken als ze niet mogen roken op café.

Roken op café verbieden heeft ook nog andere voordelen. Niet-rokers kunnen ook rustig op café gaan zonder dat rook hen hindert en je kledij stinkt niet naar de rook. Voor cafébazen zal dit in het begin de omzet doen dalen, maar zoals Bas zegt moeten we dit bekijken op lange termijn.

Zoals ik al zei is stoppen met roken niet gemakkelijk, maar ook niet onmogelijk. Ik denk dat er toch genoeg manieren bestaan die je kunnen helpen om te stoppen met roken en de beste motivatie is toch je gezondheid. Er zullen wel mensen zijn die beseffen wat roken met je gezondheid doet, zoals jij Kizzy, maar er zijn volgens mij ook veel mensen die de ernst van de situatie niet begrijpen. Er zijn mensen die denken dat de negatieve effecten van roken overroepen worden en voor deze mensen helpen de campagnes misschien wel.

Voor de rokers die wel beseffen wat ze met hun lichaam doen kan ik alleen maar hopen dat ze ooit toch de wil en het doorzettingsvermogen vinden om te stoppen. Ik ken veel mensen die hun verslaving toch hebben overwonnen, dus onmogelijk is het niet.
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 7th December 2008, 20:27
Hanne Vennekens Hanne Vennekens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Geel
Posts: 140
Ook afradende foto's op pijp- en roltabak

Ook afradende foto's op pijp- en roltabak

Minister van Volksgezondheid Laurette Onkelinx (PS) wil verder gaan in het sensibiliseren van het publiek over de kwalijke gevolgen van het roken en bereidt daarom twee ministeriële besluiten voor. De minister wil de afradende foto's die nu al op de sigarettenpakjes staan ook verplichten op pakjes pijp- en roltabak. Ze wil ook dat die foto's vaker wisselen.


Onkelinx wil voorts dat het nummer van de Tabak Stop Lijn op alle tabaksproducten komt te staan. Nu is dat maar op een pakje op de veertien. De drie nieuwe maatregelen zouden eind 2009 in voege moeten treden. (belga)

bron : www.standaard.be : http://www.standaard.be/Artikel/Det...lId=G5523OF2Q_1
07.12.2008
Met citaat antwoorden
  #8  
Oud 7th December 2008, 20:31
Hanne Vennekens Hanne Vennekens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Geel
Posts: 140
Het zijn inderdaad, zoals Sofie al zei, goede aanzetten van Mevr. Onkelinkx.
Maar ik denk ook niet dat het rokers gaat tegenhouden om een pakje sigaretten of tabak te kopen.

Maar langs de andere kant hebben de foto's ook al wel hun doeltreffendheid bewezen en moeten ze bij de regering toch ergens nog iets kunnen proberen als anto-rookcampagne.

Ik zou eigenlijk zelf niet weten hoe ze het effectiever kunnen aanpakken zonder de cafés ook nog een verbod op roken op te leggen...
Dat is toch de enige mogelijke 'oplossing'??
Met citaat antwoorden
  #9  
Oud 7th December 2008, 23:32
dominiquevandevliet dominiquevandevliet is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Kasterlee
Posts: 80
Persoonlijk vind ik roken iets wat je zelf in de hand hebt. De mensen zijn zich wel bewust van de gevaren! Het merendeel wil gewoon niet stoppen.
Het is mogelijk dat dit heel bekrompen overkomt, maar ik kan dit min of meer bevestigen.
Mijn vriend is zelfstandige en heeft een krantenwinkel. Ik heb ook enkele maanden in die krantenwinkel gewerkt, en heb dus aan heel wat rokers hun "dodelijke stokjes" verkocht. Er waren regelmatig klanten die opmerkten dat ze zouden moeten stoppen met roken, maar dat je "ergens aan moet doodgaan".
Dat roken ongezond is weet men al lang, en dat er nieuwe foto's op de pakjes staan doet hen niets. Zelfs over de stijgende prijs van de sigaretten werd nauwelijks geklaagd. Roken zal altijd een gevoelig punt blijven.
Met citaat antwoorden
  #10  
Oud 8th December 2008, 20:59
Eline Bruyndonx Eline Bruyndonx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2006
Locatie: Brasschaat MtH
Posts: 16
Als eerste land in de Europese Unie laat België griezelfoto’s op tabaksverpakkingen drukken. Ook Nederland gaat afbeeldingen verplicht stellen.

Als het dan toch moet, kies dan de gruwelijkste plaatjes, zegt Carel Jansen, hoogleraar bedrijfscommunicatie. Slappe beelden, zoals een moeder achter een lege kinderwagen, waaruit zou moeten blijken dat roken de vruchtbaarheid beïnvloedt en bij mannen de kwaliteit van het sperma aantast, hebben nauwelijks effect, aldus de Nijmeegse prof.

Jansen deed in 2005 een proef met 214 rokers en niet-rokers in Nederland en Vlaanderen. De helft kreeg de huidige zwartomrande gezondheidswaarschuwingen (zonder foto’s) te zien. De andere helft keek naar vier foto’s uit de reeks van 35 gezondheidswaarschuwingen die de Europese commissie selecteerde voor tabaksverpakkingen.

Het ging om een foto van een man met een kankergezwel aan de buitenkant van zijn hals, een foto van een verrot gebit, een foto van een ’hangende sigaret’, waarmee impotentie wordt gesuggereerd, en de foto van de moeder met een lege kinderwagen.

Bij het experiment bleek dat alleen niet-rokers zich lieten beïnvloeden door de ergste foto’s (het kankergezwel en het rotte gebit). Zij verklaarden dat zij door dit soort afbeeldingen zouden beslissen om niet te gaan roken. Bij de rokers werd geen effect gevonden op hun plannen met roken te stoppen.

De indirecte foto’s, die van de lege kinderwagen en de slap hangende sigaret, hadden op zowel rokers als niet-rokers weinig tot geen effect.


Ik geef toe dat de 'slappe' plaatjes op de pakjes sigaretten absoluut geen invloed op mijn rookgedrag hebben. Ze doen me hoegenaamd niets! Een opvallend gezwel of ongaaf gebit daarentegen, zouden me misschien wel ertoe kunnen aanzetten om de sigaret op te geven.
Maar stoppen met roken is niet alleen een daad van wilskracht. Je omgeving moet je ook steunen wanneer je dit wil ondernemen. Zelf heb ik al enkele pogingen ondernomen, zonder succes. Steeds weer opnieuw vormt de schoolcontext een probleem. Een sigaretje opsteken voor, tijdens en na de les met een gezellige babbel is té aanlokkelijk.
Roken op café beschouw ik als normaal. Het is een sociale aangelegenheid die ons niet ontnomen mag worden.

Bron: http://www.trouw.nl/achtergrond/dev...icle1431781.ece
Met citaat antwoorden
  #11  
Oud 11th December 2008, 01:08
Karolien Theys Karolien Theys is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Feb 2007
Locatie: Ham
Posts: 85
Waar een wil is, is een weg...
Met citaat antwoorden
  #12  
Oud 11th December 2008, 09:06
Jente.Roosenbroeck Jente.Roosenbroeck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Nijlen
Posts: 77
Prijsverhoging

Ik ben enorme tegenstander van roken
Het stinkt verschrikkelijk, het is slecht voor je lichaam én het
zorgt voor een gat in je budget!
Ik kan dan ook gewoon niet begrijpen waarom je daar met begint.
De meeste denk ik dan om "stoer te doen".

Ik persoonlijk zou helemaal niet afschrikken van zo'n afbeeldingen. Ik
zou dus eerder de prijs van tabak enorm verhogen. Zodat mensen 2x
gaan nadenken vooraleer ze een pakje kopen.

Maar ja.. Dit voorstel zal ook wel waarschijnlijk zijn nadelen hebben
Het belangrijkste is gwn het besef en de wilskracht van de rokers.
Want stoppen met een verslaving... Daar is gewoon karakter voor nodig!
En je ziet, er zijn er dus weinig met karakter
Met citaat antwoorden
  #13  
Oud 11th December 2008, 10:47
Sarina.VanRompaey Sarina.VanRompaey is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Itegem
Posts: 72
Ik snap niet dat het aantal rokers nog kan stijgen.
Iedereen weet toch dat het ongezond is en dat je er ziek van wordt.
Dat degene die al roken het niet kunnen afleren kan ik nog begrijpen want het is tenslotte een verslaving, maar dat er nog mensen blijven bijkomen snap ik niet.
Ik zou persoonlijk de prijs omhoog halen want dan kunnen pubers dit niet meer betalen en gaan ze er ook niet aan beginnen.
Zo kunnen we dit aantal misschien laten dalen.
Met citaat antwoorden
  #14  
Oud 18th December 2008, 14:24
Joost Heylen Joost Heylen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Hulshout
Posts: 70
Iemand die rookt heeft er in de meeste gevallen zelf voor gekozen. Maar soms kan het ook zijn omdat er een grote druk is van buiten af. In mijn vriendenkring zijn er maar enkele die roken. Maar je ziet in deze kleine groep van mensen al een stijgende aantal rokers. Het afgelopen jaar zijn er van mijn vriendenkring 30% beginnnen roken. Dit is eigenlijk een schrikwekkende groei.
Roken is een probleem dat je zelf moet oplossen, en niet de maatschappij door het verhogen van de prijs of andere maatregelen.
Met citaat antwoorden
  #15  
Oud 7th January 2009, 18:32
ambi-ann ambi-ann is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Westerlo
Posts: 76
fumer tue ~> pue

Verkoop sigaretten met 576 miljoen euro gedaald

De verkoop van sigaretten is in 2008 met 576 miljoen gedaald tot 11,91 miljard. Het gaat hierbij ook om roltabak. De daling betekent minder inkomsten voor de overheid. Het ging in 2008 om 89,5 miljoen euro minder dan in 2007. (belga/vsv)
06/01/09 10u40

Bron: http://www.hln.be/hln/nl/962/Gezond...o-gedaald.dhtml

Ik begrijp niet goed hoe we meer kunnen roken, wanneer de verkoop van sigaretten daalt? Tenzij iedereen natuurlijk in zijn tuin een tabaksplantage heeft aangelegd, want bij mijn weten is de prijs van een pakje sigaretten niet bepaald gedaald?!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:44.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.