actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 1st October 2008, 20:28
Karenoris's Avatar
Karenoris Karenoris is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Beerse
Posts: 135
Aidsvirus ontstond eeuw geleden

Aidsvirus ontstond eeuw geleden

Een aidsslachtoffer in Cambodja.
Het aidsvirus waart al ongeveer honderd jaar onder de mensen rond, enkele tientallen jaren langer dan tot nu toe werd aangenomen. Dat is de conclusie van een onderzoek waarvan het tijdschrift Nature verslag doet.

Genetische analyse
Door middel van genetische analyse stelden de onderzoekers vast dat het aidsvirus, HIV, is ontstaan tussen 1884 en 1924, vermoedelijk rond 1908. Tot nu toe werd aangenomen dat het virus bestond sinds 1930. Formeel werd aids pas als ziekte erkend in 1981, nadat de Amerikaanse gezondheidszorg alarm had geslagen.

Het onderzoeksresultaat levert een verfijning op van de ontstaansgeschiedenis van aids. Daarmee is het niet hemelschokkend, maar wel opmerkelijk, zei Michael Worobey, een van de deelnemende geleerden.

Urbanisatie
De nieuwe ontstaansperiode valt samen met de opkomst van steden in Afrika, zeggen de onderzoekers, en de urbanisatie kan ervoor hebben gezorgd dat aids voor het eerst onder mensen werd verspreid.

Wetenschappers zeggen dat HIV is ontstaan uit een chimpanseevirus dat in Afrika oversprong op mensen, waarschijnlijk wanneer die chimpansees slachtten. Vermoedelijk werden vrij veel mensen op deze manier besmet, maar kreeg HIV geen voet aan de grond omdat het niet oversprong op andere mensen.

De opkomende steden waar veel mensen dicht op elkaar leefden en veel prostitutie voorkwam, waren echter een ideale omgeving om dat wel te laten gebeuren.

Iemand die op het platteland met HIV was besmet ging bijvoorbeeld naar wat nu de Congolese hoofdstad Kinshasa is, zei Worobey. "En daar heb je de lont die in het kruitvat belandt."

Snelle mutatie
Uitgangspunt voor het nieuwe onderzoek was de vondst van een HIV-monster dat in 1960 werd afgenomen bij een vrouw in Kinshasa. Deze variant van het virus werd voor 1976 maar eenmaal eerder aangetroffen, namelijk in 1959, ook in Kinshasa.

HIV muteert snel. Daarom vertonen twee varianten van een gemeenschappelijke voorouder over de jaren steeds minder gelijkenis. Dat stelt onderzoekers in staat terug te rekenen hoe lang het moet hebben geduurd voor varianten zo verschillend zijn geworden als zij bij observatie blijken te zijn.

Stamboom
Bij het onderhavige onderzoek werd aan de hand van de genetische gegevens van de twee oude HIV-monsters en ruim honderd nieuwe monsters een stamboom gemaakt die teruggaat tot de laatste gemeenschappelijke voorouder. Verschillende interpretaties van de gegevens leverden verschillende ontstaansdata op, maar 1884-1924 is volgens Worobey de meest betrouwbare tijdspanne.

Dat het ongeveer zeventig jaar heeft gekost voor HIV werd geďdentificeerd is volgens deskundigen niet verwonderlijk. Een ontsteking heeft er vaak jaren voor nodig om in het oog lopende symptomen te produceren en al die tijd kan de rol van het virus verborgen blijven. Ook is aannemelijk dat het virus, toen het zich ging verspreiden, aanvankelijk slechts een relatief klein aantal Afrikanen trof. (novum/sam)

01/10/08 20u09
Bron: http://www.hln.be/
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 31st December 2008, 14:10
Karenoris's Avatar
Karenoris Karenoris is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Beerse
Posts: 135
Ik vind aids een van de ergste ziektes op aarde.
Niet enkel om het fysieke aspect (al is dat ook zeer ernstig!) maar ook om andere redenen.
Iemand met aids wordt vaak anders bekeken door mensen of zelfs verstoten.
Er zijn nog veel vooroordelen over aids en sommige mensen denken nog steeds aids te kunnen krijgen door in contact te komen met een aidspatiënt.
Het moet verschrikkelijk zijn om je vrienden, familie e.d. te verliezen omdat zij angst hebben van jouw ziekte en dus ook van jou. Ook heb ik eens een verhaal gehoord over een meisje die HIV besmet was nadat zij verkracht was.
Die verkrachting alleen brengt al genoeg problemen met zich mee. Een constante herinnering aan die gebeurtenis door een dodelijke ziekte maakt het enkel 100000x erger!

Verder is het ook een van de weinige ziektes waar echt nog weinig 'middeltjes' voor gevonden zijn. Ik hoop dat hier snel verandering in kan komen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 31st December 2008, 16:11
Billy Bosmans Billy Bosmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Hallaar
Posts: 40
AIDS ie een en blijft een verschrikkelijkie ziekte maar moet wel zeggen dat het een slim virus is om de witte bloedcellen aan te vallen en die te infecteren. Ik wist niet dat het virus zolang bestond maar toen waren de mensen nog niet zo ver technisch ontwikkeld.

De enige manier dat je AIDS kunt krijgen is om, in geval van een man, zijn sperma in jezelf te krijgen. (Ik ga niet in detail). Of dat bloed van de besmette over je wonden gaan of in je bloedbanen door ogen en mond bevoorbeeld. En dat je AIDS kan krijgen door te kussen is alleen geldig als de besmette een blaasje heeft in de mond of je moet 1000 l speeksle van hem/haar slikken.

De vooroordelen vind ik rampzalig voor de mensen om zo bekeken te worden, ik ben blij dat ik goed geinformeerd ben over deze ziekte daardoor zijn mijn vooroordelen verdwenen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:40.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.