actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 14th May 2009, 14:40
Gitte Leenaerts Gitte Leenaerts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Loenhout
Posts: 112
Strijd tegen diarree moet het afleggen tegen aids

Strijd tegen diarree moet het afleggen tegen aids

Diarree is nog altijd een van de grootste kindermoordenaars in de ontwikkelingslanden, maar donorlanden hebben er veel minder geld voor over voor dan in de jaren 80 en 90. Volgens twee gelijktijdig verschenen rapporten ligt dat aan de vooruitgang die al werd geboekt, maar ook aan de overdreven aandacht voor aidsprogramma’s.

Jaarlijks sterven er bijna twee miljoen kinderen jonger dan vijf aan de gevolgen van diarree. Alleen longontstekingen maken nog meer slachtoffertjes. Toch is er steeds minder geld om de op zich vrij banale ziekte te bestrijden, zeggen de Amerikaanse hulporganisatie PATH en het Britse WaterAid in twee aparte rapporten die dinsdag werden voorgesteld.

De afgelopen tien jaar lopen de bedragen die naar onderzoek en projecten rond diarree gaan terug, zeggen de auteurs van het rapport van PATH. Dat is volgens de organisatie voor een deel te wijten aan het succes van vroegere acties. Die deden de kindersterfte als gevolg van diarree met bijna de helft teruglopen, waardoor veel mensen het probleem nu als opgelost of in elk geval niet langer als dringend beschouwen.

Scheefgetrokken verhoudingen
WaterAid halt scherp uit tegen beleidsmakers en donorlanden. Volgens de organisatie moet “het hulpsysteem de middelen beter afstemmen op de omvang van de problemen.” Volgens WaterAid gaat er buiten verhouding veel geld naar de strijd tegen aids bij kinderen, en veel te weinig naar acties tegen diarree.

Madagaskar en Rwanda hebben bijvoorbeeld geen groot aidsprobleem, maar toch krijgen aidsprogramma’s in Madagaskar vijf keer meer geld dan projecten die voor betere sanitaire voorzieningen moeten zorgen – de beste manier om diarree in te dammen. In Rwanda is zelfs driekwart van het geld dat donorlanden in de gezondheidssector uitgeven, voor aidsprojecten bestemd.
GVA 13/05/2009 - Wetenschap

Mijn mening:
Ik wist gewoon niet dat er zoveel doden waren in deze landen door diarree. Iets waar iedereen wel eens een keertje last van kan hebben! Hier moet toch iets tegen gedaan worden, dat was althans mijn eerste reactie. Nooit heb ik geweten dat er zovele slachtoffers waren van deze ziekte en dat het nog meer voorkomt dan Aids. Daarom begrijp ik inderdaad ook niet goed waarom men er zo weinig aandacht aan besteed! Het is in ieder geval wel een ernstig probleem...
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 17:54.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.