actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 11th May 2009, 16:18
Lien.Luyten Lien.Luyten is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Noorderwijk
Posts: 86
Ouders schatten overgewicht bij kinderen vaak moeilijk in

Ouders schatten overgewicht bij kinderen vaak moeilijk in

Zeven op de tien ouders wil het overgewicht van hun kinderen niet erkennen. Velen kunnen het overgewicht van hun kinderen ook moeilijk inschatten. Dat blijkt uit een Britse studie.

Voor het onderzoek werden meer dan 600 kinderen tussen zes en acht jaar gewogen en gemeten. Daarna werd aan hun ouders gevraagd wat die van het gewicht van hun kind vonden. Zo'n zeventig procent van ouders met te dikke kinderen vonden hun kinderen normaal. Anderen bekenden dan weer dat ze het moeilijk vinden om te bepalen of hun kind overgewicht heeft omdat jongeren door verschillende fasen gaan.

Obesitas bij kinderen verhoogt het risico op kanker, hartziekten en diabetes als ze ouder worden. Volgens de onderzoekers moeten ouders hun kinderen gezondere eetgewoonten aanleren en zorgen dat ze voldoende lichaamsbeweging hebben.

Bron: GvA

Natuurlijk is het heel spijtig dat ouders niet zien dat hun kinderen overgewicht hebben en dat dit niet zo gezond is. Er wordt altijd gezegd 'eigen kind, schoon kind', maar ik kan me moeilijk inbeelden dat ouders niet zien dat hun kind er anders uitziet dan andere kinderen. Het bemoeilijkt de situatie natuurlijk ook wanneer de ouders ook overgewicht hebben. Toch vind ik het heel hoge cijfers.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 11th May 2009, 20:09
jonas.de.ceulaer jonas.de.ceulaer is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Herenthout
Posts: 94
Tja, overgewicht is nu eenmaal een immens groot probleem. Het is het gevolg van ons luxeleventje en de verkeerde voeding. Het is zelfs zover dat kinderen al op jonge leeftijd last beginnen te krijgen van overgewicht. De kinderen kennen ook alleen maar Mc Donalds, frieten, kroketten en nog meer van dat vettig voedsel. Als je kinderen zou laten kiezen, eten ze elke dag frieten. Het is volgens mij de opdracht van de ouders om hun kinderen van een gezonde voeding te voorzien, maar dikwijls moeten zij toegeven onder de druk van hun kinderen. Om hun kinderen te sussen, krijgen ze hun zin. Als ze dit niet doen, denken de ouders dat hun kinderen niet zullen eten en dat maakt hen slechte ouders. Volgens het artikel willen de ouders het overgewicht van hun kind niet inzien. Ik denk dat ze dit niet doen, omdat ze weten dat ze fout bezig zijn. Ze weten dat zij meedelen in de schuld, want het heeft te maken met de opvoeding. Het is de taak van de ouders om hun kind goede voedingsgewoonten bij te brengen.
De ouders zullen toch actie moeten ondernemen, voor het welzijn van hun kind.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 12th May 2009, 20:59
sofie 07 sofie 07 is offline
sofie
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: borsbeek
Posts: 78
Ik geef Jonas wel gelijk. Ouders geven vaak te snel toe aan hun kinderen door druk. De kinderen wenen omdat ze 'vies' eten krijgen, ze willen iets anders en ouders geven hen dat dan ook. Dit kan zijn omdat ze thuis komen van een zware dag op het werk en 'ervan af' willen zijn, of misschien omdat ze geen nee kunnen zeggen tegen hun eigen kinderen.

Ik denk ook dat het aan de opvoeding ligt die de ouders vroeger hebben gekregen. Als zij ook vaak mochten snoepen en slechte eetgewoontes hebben aangeleerd door hun ouders dan wordt het al een stuk moeilijker om die er uit te krijgen. Het belangrijkste is dat ouders hun gezond verstand gebruiken. Ze moeten weten wat belangrijk is voor hun kind, voor hun eigen gezondheid. Ook al ligt de druk soms hoog, de ouders moeten volhouden. De aanhouder wint!
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 13th May 2009, 11:56
s5052345's Avatar
s5052345 s5052345 is offline
Sven Raymaekers
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Tessenderlo
Posts: 74
Ik denk wel dat dit echt wel een groot probleem is. Veel ouders reageren ook zo met de reactie van: "ooh, dat gaat wel weg" en "eet maar wat meer, daar wordt je groot en sterk van" maar eigenlijk kunnen ze zo een enorm grote rol spelen in het gewichtsprobleem van hun kinderen. Dit natuurlijk zonder dat ze het zelf beseffen, wat het allemaal nog wat erger maakt.

Hopelijk gaan ouders dit inzien en misschien wat meer letten op de voeding van hun kinderen, anders gaan er misschien nog grote problemen volgen met de algemene volksgezondheid later en dat kan ook niet de bedoeling zijn denk ik.
__________________
Sven Raymaekers
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 19th May 2009, 20:18
stephanie.engelen stephanie.engelen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Nijlen
Posts: 78
Ik vind het zo erg dat sommige ouders (die zelf overgewicht hebben) hun kinderen echt vetmesten.

Kinderen moeten van kleins af aan aangeleerd worden van wat gezond is, wat niet. Je moet je kinderen leren om in calorieën te denken wanneer ze iets eten. Bewust nadenken over wat je eet, is iets wat iedereen zou moeten doen.

Ik ben zelf geen gezondheidsfreak maar ik vind het "waarderen van voedsel" toch wel een basiswaarde die je aan je kind moet meegeven.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:00.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.