actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 30th April 2009, 10:05
MinkeVanHoof's Avatar
MinkeVanHoof MinkeVanHoof is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Zandhoven
Posts: 281
Pandemie op komst zegt WHO

donderdag 30 april 2009 http://www.standaard.be/Artikel/Det...LN&subsection=2
Pandemie op komst zegt WHO

De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) heeft gisteravond laat het alarmpeil voor de Mexicaanse griep verhoogd naar niveau 5 van de zes alarmfases voor een pandemie. Dat meldde directeur-generaal Margaret Chan van de WHO. Het betekent dat een pandemie op komst is en dat er weinig tijd overblijft om maatregelen in stelling te brengen en ze toe te passen. De WHO weet van 114 bevestigde gevallen van Mexicaanse griep, van wie er acht mensen overleden zijn. 'Het is duidelijk dat het virus zich verspreidt.'

De Mexicaanse peuter die gisteren overleed, was op 4 april de Verenigde Staten binnengekomen vanuit Mexico en kreeg vier dagen later de symptomen. Hij stierf maandagnacht in een ziekenhuis in Houston. Het virus is al in tien Amerikaanse staten opgedoken. Een patiënt die in Indiana verzorgd wordt, was niet in Mexico geweest.

Er kwamen gisteren nieuwe gevallen bij in Nieuw-Zeeland, Duitsland, Groot-Brittannië (telkens 3), Spanje (2) en Oostenrijk (1). In Spanje is volgens de krant El Mundo een eerste persoon besmet geraakt die niet recentelijk in Mexico is geweest. Bij de negen andere bevestigde gevallen was dat wel het geval.

In België zijn er gisteren vier verdachte gevallen bijgekomen. Het ging om twee mensen die uit de Verenigde Staten kwamen, één die uit Mexico kwam en één die in de twee landen geweest was. Van de zeven gevallen die dinsdag gemeld waren, bleken er vier na labonderzoek negatief. Drie gevallen worden nog onderzocht.

De Belgische overheid schakelt het tempo van de onderzoeken wat terug. 'Nachtwerk in het lab is wellicht niet meer nodig. Er gaan de komende dagen en weken nog veel gevallen opduiken. We sparen onze krachten. De organisatie doet wat ze moet doen: de verdachte gevallen opsporen', aldus professor Marc Van Ranst, de voorzitter van het Commissariaat Influenza.

Frankrijk vraagt dat de ministers van Volksgezondheid van de EU in Luxemburg vandaag beslissen om alle vluchten naar Mexico op te schorten.

De Belgische minister van Volksgezondheid, Laurette Onkelinx (PS), sloot zich daar gisteren nog niet bij aan. 'Het is niet het moment voor aankondigingspolitiek. We zullen een gezamenlijk standpunt bepalen met de andere Europese ministers', luidt het. (ty, bar)




Omdat ik volgende week naar huis kom lees ik soort nieuws niet echt graag. Ik weet dat ik me niet te snel zorgen moet maken maar dergelijk nieuws daar word ik in ieder geval niet gelukkiger van. Fingers crossed dat alles in orde blijft en het niet erger wordt.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 1st May 2009, 13:06
Kim Geerts Kim Geerts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Laakdal
Posts: 170
Ik hoop dat de mexicaanse griep zich niet uitbreidt tot Alaska. Mijn pa doet begin juni mee aan de ICT Expedition. Ze gaan dan voor 2 weken naar Alaska waar ze de Mount Sanford (4.949 meter) beklimmen. Hopelijk komt hij heelhuids en zonder ziekte terug thuis. Ik houd mijn hart vast.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 4th May 2009, 18:43
Charlot Michiels Charlot Michiels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Dec 2008
Locatie: Westerlo
Posts: 104
Overdrijft men niet een beetje, deze Mexicaanse griep is misschien een reden tot ongerustheid maar zeker niet tot paniek. Als je weet dat de gewone griep dagelijks meer slachtoffers maakt dan de Mexicaanse griep zegt dat toch al veel over de overdreven reactie van de media en de overheid van bijvoorbeeld China. Mensen krijgen een verkeerd beeld over deze griep omdat de media overdrijft en deze griep spectaculair in beeld brengt. Ik begrijp wel dat je alert moet blijven omdat het ontstaan van een panamie mogelijk is maar overdrijven is nooit goed. Er gaan nog steeds meer mensen dood door oorlog, kanker, verkeersongelukken, hongersnood, ... .
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:14.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.