actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 3rd March 2009, 17:31
Gerinckx Lieselotte Gerinckx Lieselotte is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Mol
Posts: 69
Risico op afwijkingen baby groter bij vegetariërs

Risico op afwijkingen baby groter bij vegetariërs

Zwangere dames die strikt vegetarisch of veganistisch eten, riskeren eerder een kind met aangeboren afwijkingen op de wereld te zetten. Ierse wetenschappers waarschuwen voor het tekort aan vitamine B12, dat wordt aangetroffen in vlees, eieren en melk.

Vitaminetekort
Een tekort van dergelijke vitamine kan nare gevolgen hebben. De kans op aandoeningen als 'spina bifida' dat leidt tot een gedeeltelijke verlamming en 'anencefalie' waarbij de hersenen zich niet voldoende ontwikkelen, neemt toe. Dat toonde een onderzoeksteam aan van de National Institutes of Health, het Trinity College Dublin en het Health Research Board van Ierland .

Foliumzuur
Wie zwanger wil worden, wordt aangeraden om dagelijks 400 microgram foliumzuur te consumeren en volgens dokter James Mills zou het verstandig zijn om hetzelfde te doen met B12. Beide supplementen beschermen voldoende tegen geboorteafwijkingen. (lvl)

Hln02/03/09 16u32

Mening:
Vegetariërs kunnen perfect alle benodigde voedingsstoffen binnen krijgen.Wel moet er dan voldoende aandacht aan de voeding geschonken worden; algen zoals Spirulina en Chlorella bevatten zo goed als alles wat een mens nodig heeft. (inclusief B12).
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 4th March 2009, 00:18
Sepp's Avatar
Sepp Sepp is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Leuven
Posts: 37
Ik ben zelf zeven jaar vegetariër geweest en het is inderdaad perfect mogelijk om alle vitamines binnen te krijgen en toch lekker vegetarisch te koken! Je moet er natuurlijk wel de tijd en de moeite in willen steken!
Natuurlijk als je veganistisch bent, kan ik me moeilijk voorstellen dat je alle vitaminen op natuurlijke wijze kan binnenkrijgen... Maar in de apatheek verkopen ze nu praktisch elke vitamine apart (hoewel ik dan de zin niet echt meer zie van het veganistisch eten).
Ik vind het raar dat ze nu ineens afkomen dat juist dit vitmanetekort de kans zou vergroten op een aangeboren afwijking. Want andere onderzoeken tonen dan weer aan dat vegetarisch eten juist heel gezond is als je een beetje moeite doet voor je voeding?!
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 4th March 2009, 12:24
MinkeVanHoof's Avatar
MinkeVanHoof MinkeVanHoof is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Zandhoven
Posts: 281
Ik denk hier toch ook eerder aan veganisten dan aan vegetariers. Want veganisten mijden vlees, melk, eieren etc.
Ik zie zoals Sepp ook niet als een ideaal om dan naar de apotheker te gaan en suplementen te kopen. Want wie weet wat ze daar allemaal insteken.
Het is altijd wel iets, als je zwanger bent kan je volgens mij gewoon best zo gezond mogelijk eten en niet teveel eten van dingen.
Ik heb onlangs een onderzoek gelezen dat bijvoorbeeld zegt dat wanneer je bepaalde voedingsstoffen zoals noten gaat mijden tijdens je zwangerschap dat je kind veel meer kans heeft dat hij of zij allergisch wordt voor noten. Omdat de baby hier nooit mee in contact gekomen is. Dus dat het zelfs goed is voor je baby om heel kleine hoeveelheden van dergelijke stoffen te eten in plaats van deze te mijden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 05:58.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.