actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 7th February 2009, 13:14
Hanne VG Hanne VG is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Ravels
Posts: 121
Profrenner Frederiek Nolf (21) overlijdt in slaap

Profrenner Frederiek Nolf (21) overlijdt in slaap
De Belgische profwielrenner Frederiek Nolf (Topsport Vlaanderen-Mercator) is woensdagnacht gestorven in zijn slaap. De 21-jarige Nolf was actief in de Ronde van Qatar. De wielerwereld en zijn werkgever reageren geschokt.

Een ploegmaat die met de ongelukkige de kamer deelde in Qatar, kreeg Nolf donderdagmorgen niet wakker. Die sloeg vervolgens meteen alarm bij de ploegleider en een arts, maar hulp kon niet meer baten.

Nolf gold als een talent in de jeugdreeksen. Zo won hij onder andere de GP Bernaudeau, de Tour du Valromey en de Route de l'Avenir. Vorig seizoen maakte hij dan ook de logische overstap naar de profs.

Pozzato
Daar kon hij niet meteen potten breken. In de Vlaamse Havenpijl eindigde hij als vierde en in de GP La Marseillaise werd hij 21e.

Wat er net aan de doodsoorzaak van de Kotrijkzaan, die een groot fan was van de Italiaan Filippo Pozzato, ligt, is niet bekend. Topsport Vlaanderen, de werkgever van Nolf, is verslagen. Het team stapte al zowel uit de Ronde van Qatar als uit de Ster van Bessèges.

Goedlachs
"We zijn helemaal van de kaart", aldus teammanager Christophe Sercu . "Woensdag was er helemaal nog niets aan de hand. Frederiek zat mee aan het avondeten met zijn ploegmakkers en is rond 22u met de rest van het team slapen. Hij heeft woensdagavond helemaal niet geklaagd."

"Onze renners worden vier keer per jaar in Leuven getest en nooit is er bij Frederiek iets opgevallen. Frederiek was een jonge, goedlachse renner, altijd opgewekt. Maar blijkbaar telt dat niet mee."

Koude hand
Jean-Pierre Heynderickx, de ploegleider van Topsport Vlaanderen in Qatar, was er bij toen het levenloze lichaam van Nolf werd ontdekt. "Ik schudde aan het been van Frederiek om hem wakker te maken. Ik zag meteen dat er iets niet pluis was."

"Toen ik zijn hand vastgreep, voelde die koud aan. Ik voelde ook geen polsslag. Toen heb ik zijn kamergenoot Kristof Goddaert weggestuurd, omdat ik wist dat we een groot probleem hadden."

Nolf zou volgende dinsdag 22 jaar geworden zijn.

Bron:http://www.gva.be 5/02/2008

Persoonlijke mening:
Ik was zelf zeer geschokt door dit verschrikkelijke nieuws. Hoe is het mogelijk dat zo'n jonge sportieve jongen met nog zo'n schitterende toekomst voor zich plots sterft in zijn slaap. De avond voor zijn dood was er nog helemaal niets aan de hand. Hij had nooit last van zijn hart, maar toch slaat het noodlot toe. Dit moet verschrikkelijk hard aankomen voor zijn vriendin Sharon, zijn ouders, familie en vrienden.

Wat de doodsoorzaak is, is nog niet bekend. Ik vind het wel eigenaardig dat men nooit iets heeft ontdekt op de sporttesten. Maar het kan natuurlijk ook altijd een andere oorzaak zijn, die daarom niet te zien was op de cardiogrammen. Om nu per definitie te zeggen dat topsport ongezond is, vind ik nogal cru. Misschien ligt de oorzaak in zijn genen en had het hem anders ook kunnen overkomen. Maar het is wel daadwerkelijk zo dat plotse sterftes bij topsporters al vaker zijn voorgekomen. Volgens mij is het dan ook een noodzaak om de link hiertussen de onderzoeken.

Ik vind het wel zeer eervol dat de volgende rit geannuleerd is. Ze is wel gereden, maar de hele groep is bij elkaar gebleven. Ook de grote wielerhelden zoals Lance Armstrong, Tom Boonen en nog vele anderen hebben hun steun betuigd.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 7th February 2009, 20:23
jonas.de.ceulaer jonas.de.ceulaer is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Herenthout
Posts: 94
Toen ik dit bericht in de krant las, werd ik toch even met verstomming geslagen. Slechts 21 jaar! Die jongen heeft slecht 21 jaar geleefd en had zicht op een heel mooie toekomst. Ik heb ondertussen al via de kranten en het nieuws vernomen dat de hele wielrennerij sterk is aangeslagen door dit voorval. Ik vind het fantastisch dat men in de wielrennerij zoveel eer betoont aan deze jongen. Tom Boonen heeft zijn eindzege in de ronde van Qatar zelfs opgedragen aan Frederiek Nolf. Als ik zoiets over een plotseling overlijden lees, dan vraag ik me af of sporten wel gezond is. Misschien is het beter dat ik die vraag anders stel, namelijk is de sport nog wel gezond? Ik wil Frederiek Nolf nergens van beschuldigen, maar er zijn tegenwoordig heel wat prestatieverbeterende middelen die een risico inhouden voor de gezondheid van de sporter. Die risico’s kunnen bij een hoog gebruik fataal zijn. Aangezien de doodsoorzaak nog niet bekend is, laat ik deze veronderstelling achterwege. Dit voorval doet mij denken aan de voetballer Puerta van FC Sevilla. Hij is tijdens een voetbalwedstrijd in elkaar gezakt op het veld, ten gevolge van een hartstilstand. Misschien heeft Nolf iets gelijkaardigs meegemaakt. Ik sluit me dus aan bij de commentaar van Hanne. Ik vind het ook vreemd dat men nooit iets heeft ontdekt tijdens de testen. Misschien is dit een signaal om sporters nog beter te begeleiden en te onderzoeken.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:31.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.