actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 5th January 2009, 16:42
ambi-ann ambi-ann is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Westerlo
Posts: 76
derde keer, goede keer

05/01 Ook derdehands sigarettenrook kan uw gezondheid schaden

Wetenschappers hebben een nieuw gezondheidsrisico gedefinieerd: derdehands sigarettenrook. Het is wat je ruikt als er een roker in de lift stapt. Of wanneer je een hotelkamer binnenstapt waar de dag voordien is gerookt. Je neus liegt dan niet: dit is schadelijk.


Derdehands rook is de mengeling van toxische gasdeeltjes en andere partikels die in de kleren en haren van een roker hangen, in gordijnen en tapijten. Geneesheren van een kinderziekenhuis in het Amerikaanse Boston hebben de term bedacht om deze scheikundige elementen en hun gevaar voor kinderen te omschrijven. Hun bevindingen worden gepubliceerd in het januari-nummer van Pediatrics.

Tapijten
Derdehandsrook bevat zware metalen, kankerverwekkende stoffen en zelfs radio-actieve deeltjes. Die blijven hangen, lang nadat de kamer is verlucht. Kinderen kunnen deze vuiligheid op hun vingers krijgen en dus in hun lichaam, in het bijzonder als ze op de vloer kruipen en spelen.

"Iedereen weet dat tweedehands rook - het passief meeroken - schadelijk is. Maar over derdehandsrook is niets bekend", aldus Jonathan Winickoff (Harvard Medical School), leider van de studie. "Rokende ouders denken dat alles OK is wanneer hun kinderen niet passief kunnen meeroken. Ze denken dat verluchten en de ramen openen, voldoende is. We moeten een term hebben om deze giftige stoffen te omschrijven die niet zichtbaar maar wel degelijke aanwezig zijn."

Sensibilisering
Dat rokers zich niet bewust zijn van het risico blijkt uit een peiling. De stelling dat "ademen in een kamer waar daags voordien is gerookt, schadelijk kan zijn voor de gezondheid van kinderen en babys" is volgens amper 43 procent van de rokers juist. Bij de niet rokers is 63 procent het ermee eens.

Bron: http://www.gva.be/nieuws/wetenschap/default.asp?art={0B05850F-7E65-4BB1-A3C5-99B791B7DE09}

Ik rook zelf niet, maar moet toegeven dat ik niet dacht dat die 'verwaarloosbare geurtjes' schadelijk zouden zijn. Ja goed, na een avondje stappen en passief roken, geuren je kleren vaak ook naar rook. Dat die 'geur' zo schadelijk is vind ik een vernieuwende vaststelling. Toch vraag ik me af of rokende ouders die hun kinderen proberen te beschermen door enkel buiten te roken nu anders tegen die zaken aan zullen kijken...
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 04:59.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.