actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > NASLAG > Focus op... > China
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 25th October 2011, 09:14
charlotte.vanlooy charlotte.vanlooy is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Berlaar
Posts: 106
18 voorbijgangers laten overreden meisje (2) voor dood liggen

18 voorbijgangers laten overreden meisje (2) voor dood liggen

In China wordt vol ongeloof gereageerd op vrijgegeven bewakingsbeelden waarop te zien is hoe een 2-jarig meisje overreden wordt en dan volledig aan haar lot overgelaten wordt. Je ziet maar liefst achttien voorbijgangers het meisje gewoon negeren, één iemand stapt er zelfs schaamteloos over.

Schokkende beelden

Eerst en vooral: de beelden zijn niet voor gevoelige kijkers. Er is duidelijk op te zien hoe het meisje in het Chinese Foshan overreden wordt door een bestelwagen. De chauffeur stopte nochtans nog even, maar reed dan gewoon door om zo - met de achterwielen - een tweede keer over het meisje te rijden.

Even schokkend en verontrustend is misschien wel wat na het ongeval met vluchtmisdrijf gebeurt. In de minuten na de aanrijding passeren er maar liefst achttien (!) voetgangers en geen van hen komt het kleine meisje te hulp. Sommige voorbijgangers keken er niet eens naar om, anderen liepen in een boog om het lijdende meisje heen. Eén iemand stapt zelfs gewoon over het meisje. Om het allemaal nog erger te maken wordt de 2-jarige nog eens overreden. Ook nu rijdt de chauffeur gewoon door.



Hulp komt te laat

Maar dan, zeven minuten na het ongeval, komt er toch nog hulp. Een vrouwelijke vuilnisophaler tilt het meisje op, legt haar aan de kant van de weg en schreeuwt om hulp. Op dat moment komt ook de moeder van het meisje aangelopen. Zij wist niet wat er gebeurd was.

Het meisje werd in allerijl naar het ziekenhuis gebracht, maar is daar aan haar verwondingen overleden. Het is niet duidelijk of de peuter gered had kunnen worden als er sneller ingegrepen was

Een week lang hadden de artsen in het militair ziekenhuis van Guangzhou (Kanton) in Zuid-China om haar leven gevochten, maar Yue Yue stierf vrijdag aan hersenfalen. De politie heeft inmiddels beide chauffeurs opgespoord en gearresteerd.


BRON: maandag 17 oktober 2011, 15u24, bbc, http://www.standaard.be/artikel/det...DMF20111021_044 en http://www.standaard.be/artikel/det...DMF20111017_111

Hoe kan dit gebeuren? Zou dit ook in ons land gebeuren? Wat als het kind nu een volwassene was? is het empathische gevoel van de mensen verdwenen? Wat zullen de voorbijgangers denken als ze zelf deze beelden zien? Hebben ze schuldgevoelens? Hoe reageerden ze als het meisje toch uiteindelijk stierf? Dit zijn allemaal vragen die meteen in mij opkwamen na het bekijken van de schokkende beelden. Ik kan dit gewoon niet goed geloven

Laatst aangepast door charlotte.vanlooy : 25th October 2011 om 09:19.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 25th October 2011, 20:06
Raisa.Docx's Avatar
Raisa.Docx Raisa.Docx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Ergens
Posts: 90
De vragen die Charlotte Van Looy kreeg na het bekijken van het filmpje kwamen ook meteen bij mij op. Hoe onmenselijk kan je zijn? Ik vraag me dan ook af of "het negeren van zwaargewonde slachtoffers" ingeburgerd is in deze maatschappij? Mijn verstand is hiervoor dan toch te klein, want dit kan ik echt niet begrijpen! Misschien leeft er bij deze mensen de angst om zelf verdacht te worden van het meisje overreden te hebben? Ook al is dat zo, je pleegt geen vluchtmisdrijf. Dit zou, volgens mij, zeker niet in ons land kunnen gebeuren. Vluchtmisdrijf wel, maar dat achttien mensen een overreden kind van twee jaar zomaar voorbijgaan? Neen. Da zou echt niet kunnen gebeuren. Niet alleen vraag ik mij af waarom niemand dit kindje hielp, ook stel ik mij vragen bij de moeder van het kind. Wie laat een tweejarige alleen over straat lopen? Je kind uit het oog verliezen gebeurt wel vaker, maar dat is juist de taak als ouder om een oogje in het zeil te houden. Hiermee impliceer ik echter niet dat het de moeder haar schuld is, maar het was wel haar taak haar kind beter in het oog te houden! Ik hoop dat de zowel de chauffeur die het kind eerst overreed als de bestuurder die er later nog eens doodgewoon over reed een zware straf opgeled krijgen en beseffen wat ze gedaan hebben. Alsook hoop ik dat de mensen die zichzelf op deze beelden herkennen, beseffen dat hun reactie verre van menselijk is...
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 26th October 2011, 10:30
Charlotte Cooreman Charlotte Cooreman is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Itegem
Posts: 91
Dit is gewoon onbegrijpelijk! Ik dacht dat zoiets alleen in films kon gebeuren! Ik begrijp echt niet dat je zo hard kan zijn en een klein meisje zomaar op straat kan laten liggen en sterven! Dat er dan nog een tweede keer wordt overgereden is gewoon gruwelijk en is iets wat mensen niet doen, zoiets doen alleen maar beesten! Ik vind dat alle voorbijgangers die het kind negeerden een flinke straf moeten krijgen. Niets is zo erg dan een hulpzaam kind aan zijn lot overlaten! De daders, die moeten natuurlijk nog harder gestraft worden. Dat je iemand omver rijdt, daar kan je meestal niets aan doen, maar dat je gewoon vlucht en niet helpt, daar kan je wel iets aan doen. En voor dit gedrag moet je gewoon gestraft worden!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:05.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.