actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 15th December 2014, 07:05
E*ien.Pelckmans E*ien.Pelckmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Kasterlee
Posts: 159
Peeters roept coalitiepartners op tot meer sereniteit

Peeters roept coalitiepartners op tot meer sereniteit
Vandaag om 06:10 door Christof Vanschoubroek

Mail
Print
Peeters roept coalitiepartners op tot meer sereniteit
Foto: belga
Minister van Werk Kris Peeters (CD&V) is de constante commentaren van partijvoorzitters Bart De Wever en Gwendolyn Rutten over de stakingen beu. Hij vraagt zijn coalitiepartners om geen olie op het vuur te gooien. ‘Ik heb geen nood aan schoonvaders en -moeders vanop de zijlijn. Dat ze dan in de regering komen zitten', zegt hij vandaag in De Standaard.
Peeters is als minister van Werk dé man die in het conflict tussen regering en vakbonden de lont uit het kruitvat moet halen. Een huzarenstuk, waarbij hij elke stoorzender kan missen als kiespijn. Daarom riep hij donderdag in de Kamer ‘anderen die vanuit de marge de zaken moeilijker maken’ al op om niet verder olie op het vuur te gooien. N-VA-voorzitter Bart De Wever had net voordien al eens zwaar uitgehaald naar de stakers en de vakbonden.

Maar de oproep van Peeters vond geen gehoor bij zijn coalitiepartners. Het afgelopen weekend staken De Wever en ook Open VLD-voorzitter Gwendolyn Rutten nog een tandje bij in hun aanklacht van de ‘politieke staking’ vandaag. Dit tot groot ongenoegen van Peeters.

‘Ik blijf bij mijn uitspraken van donderdag in de Kamer. Door straffe uitspraken te doen ga je de partners niet rond de tafel krijgen. Het maakt de zaken er niet gemakkelijker op’, zei hij gisteren. ‘Iedereen zegt wat hij denkt te moeten zeggen. Maar ik heb geen nood aan schoonvaders en -moeders vanop de zijlijn. Dat ze dan in de regering komen zitten.’

Dat laatste is vooral een verwijt richting De Wever. Als voorzitter van de grootste partij in het land was hij de logische premier van de ‘Zweedse’ coalitie geweest. CD&V had hem ook graag in die rol gezien. Maar De Wever koos ervoor om Antwerps burgemeester en voorzitter te blijven, wat hem de ruimte geeft om voldoende afstand te houden tegenover de regering waarvan ook zijn partij deel uitmaakt. De vrees van CD&V dat hij zich zo als een ‘schoonvader’ van deze regering zou gedragen, ontstond al toen hij het debat over cannabis of bedrijfswagens in de kiem smoorde.

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20141214_01429217
Mijn mening: De besprekingen rond het sociaal overleg zullen zeer moeilijk worden. Eerst en vooral moet je de vakbonden aan tafel krijgen, wat nog wel zal lukken, maar er zullen toch openingen gecreëerd moeten worden, willen ze snel niet weer van de tafel weglopen. Vandaar dat het inderdaad het beste is dat die gesprekken en uitspraken niet via de media gebeuren, maar tussen de sociale partners onderling. Langs de andere kant doet Minister van Werk Kris Peeters deze oproep ook weer in de pers. Ik ben het wel eens met wat hij zegt, maar misschien moet hij ze daarover dan ook best persoonlijk contacteren.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 15th December 2014, 19:27
E*ien.Khouri E*ien.Khouri is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Turnhout
Posts: 104
Ik ben blij dat er tenminste nog een politieker is die het wat beschaafd wil houden. Zelf vind ik het zeer vermoeiend dat politici zoals Bart De Wever en Gwendolyn Rutten het nodig vinden om constant uit te halen naar de vakbonden en de stakers. Wat denken ze hiermee te bereiken? Ze zijn verbaasd dat de vakbonden en stakers boos en soms extreem uit de hoek komen maar wat kan je verwachten als je elke vijf seconden op TV komt verkondigen dat hun acties toch niets uithalen.

Peeters is hier 'the voice of reason' en het feit dat sommige collega's niet naar zijn advies luisteren is zeer betreurenswaardig. Het sociaal overleg moet immers van twee kanten komen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 01:52.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.