actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 5th November 2015, 20:13
j*na.toelen j*na.toelen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Balen
Posts: 86
Opnieuw rundertuberculose op boerderij

Na eerdere besmettingshaarden bij bedrijven in Meeuwen-Gruitrode en Neerpelt, is donderdag rundertuberculose vastgesteld in een andere boerderij in Meeuwen-Gruitrode. Dat meldt het Federaal Voedselagentschap en wordt bevestigd door Lode Ceyssens, burgemeester van Meeuwen-Gruitrode.

Een eerste haard van rundertuberculose werd eind juli vastgesteld. De contacten die het bedrijf onderhield met collega’s in de buurt, de zogenaamde contactbeslagen, werden nauwkeurig opgevolgd en leidde in september tot de vaststelling van een tweede haard in Neerpelt. Van deze eerste 2 haarden worden momenteel nog 11 contactbeslagen opgevolgd.

Intussen is er nu dus een derde geval gevonden. Het bedrijf in Meeuwen-Gruitrode is voorlopig geblokkeerd. Uit de tracering van het getroffen landbouwbedrijf werden voorlopig 65 contactbeslagen geďdentificeerd, waarvan een 20-tal ook al bij de eerste 2 haarden werden onderzocht. Bij de overige 45 nieuwe contactbeslagen, zal ook een staltuberculinatie gebeuren. Tot de resultaten daarvan bekend zijn, mogen ook daar de runderen het bedrijf niet verlaten.

“De vaststelling is opnieuw een zware slag voor de getroffen families”, zegt burgemeester Ceyssens. “Ze krijgen wel een vergoeding per dier dat moet vernietigd worden, maar voor de economische schade is er geen compensatie. We hopen dat de besmettingen snel worden ingedijkt en de rest van de regio verder onheil bespaard blijft.”

Bron: De Standaard, 5/11/2015
http://www.standaard.be/cnt/dmf20151105_01956682

Mening: Het artikel schrijft dat er eind juli al vastgesteld werd dat in de maatschappij rundertuberculose ter sprake kwam. Toch is dit het eerste nieuws dat ik van rundertuberculose hoor. Misschien was dit wel de bedoeling om dit niet in de media te zetten, om zo de mensen niet te laten schrikken. Het werd nu pas echt een probleem toen er een derde geval gevonden werd. Dit bericht zal dan ook veel commotie teweegbrengen. Mijn grootste zorg is wel hoe we dit probleem nu gaan aanpakken. Zo'n probleem kan snel groter en groter worden en de gevolgen zullen er ook niet beter op worden. Want als het probleem groter blijft worden, gaan we dan gewoon de besmette dieren doden? Hoe gaat de impact dan zijn voor onze economie? Zouden er andere oplossingen zijn zonder al deze dieren te doden?

Laatst aangepast door j*na.toelen : 5th November 2015 om 20:23.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 5th November 2015, 20:37
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
Opnieuw rundertuberculose op boerderij

Net zoals J*na merk ik op dat dit het eerste bericht is van de rundertuberculose dat in de media verschenen is. Dit vind ik wel vreemd omdat het al enkele maanden geleden voor het eerst ontdekt is. Langs de ene kant begrijp ik wel dat niemand de bevolking onnodig ongerust zou willen maken, maar ik vind wel dat de bevolking het recht heeft om dit te weten. Net zoals J*na vraag ik mij af of het echt een noodzaak is om de dieren te doden. De dieren kunnen niet meer opgegeten worden, dus de dieren doden is een groot verlies. Langs de andere kant lijkt het mij ook een evidentie om daar aan te denken, omdat boeren geen zin hebben om te investeren in een dier dat niets zal opbrengen. Wat zijn de gevolgen van de ondertussen drie gevallen van rundertuberculose? Moet elk bedrijf met runderen verplicht een tuberculose-test afnemen bij alle dieren? Langs de ene kant lijkt mij dit goed, want dan zijn we zeker van het exacte aantal besmette runderen en zo komt er ook geen besmet vlees in de rekken te liggen. Langs de andere kant lijkt mij dit een dure zaak. Welke oplossing het meest haalbaar is weet ik niet, daar ga ik mij niet over uitspreken. Toch denk ik dat de bevolking wel graag zekerheid heeft en zeker wil zijn dat het vlees in de winkelrekken niet van een besmet dier komt.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 08:35.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.