actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > Thomas More Kempen > Onderwijs > P.A.V. > PAV2 - ACTUA
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 26th April 2017, 21:12
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Post Seksisme in de politiek

‘Nee, ik heet niet Poppeke’


Het Poolse Europarlementslid Janusz Korwin-Mikke krijgt een sanctie voor zijn denigrerende uitspraak dat vrouwen minder betaald moeten worden omdat ze ‘zwakker, kleiner en minder intelligent’ zijn. Maar ook in de Belgische politiek is seksisme niet uitgebannen. ‘Sommige kiezers zeggen: je krijgt mijn stem als je op mijn schoot komt zitten.’



Bianca Debaets, Brussels staatssecretaris CD&V

‘Vrouwen moeten hun plaats durven op te eisen’


‘Als politica word je vaak op je uiterlijk beoordeeld. Na een RTBF-debat klonk het op Twitter dat mijn haar net een vogelnest leek. Hetzelfde toen ik de eed aflegde als senator: waar had ik die lelijke jurk gehaald? Nadat ik seksisme op straat had aangekaart, schreef een journalist cynisch over ‘hysterische’ vrouwen. De documentaire Femme de la rue heeft dat gelukkig veranderd.’

‘We hebben mannen nodig om seksisme bespreekbaar te maken. Toen een politicus in het federaal parlement een schunnige mop maakte over een jonge politica omdat ze toevallig knielde, reageerden ook jongere mannelijke collega’s geschokt.’

‘Handtastelijkheden herinner ik me niet. Behalve toen een man mij eens op restaurant in de billen kneep. Wat later ben ik naar zijn tafel gestapt en heb hem erop aangesproken, in het bijzijn van zijn vrouw. Hij kroop bijna onder tafel. Je moet duidelijk stellen dat je zulk gedrag niet aanvaardt.’

‘Vrouwen moeten elkaar ook durven te versterken. Als ik iemand aanmoedig om in de politiek te stappen, vragen veel vrouwen zich af of ze dat wel kunnen. Ik leer mijn medewerksters dat ze hun plaats moeten durven op te eisen.’


Meryame Kitir, fractieleider in de Kamer SP.A

‘Enkele sms’en liggen nog altijd zwaar op mijn maag’


‘Bij Ford Genk werd ik na mijn verkiezing als vakbondsafgevaardigde op gefluit onthaald. Niet prettig, ik voelde mij een stuk vee. Mijn baas raadde me aan om meteen duidelijk te maken dat zoiets niet kan. Het is bij die ene keer gebleven.’

‘In de politiek word ik vaker met seksisme geconfronteerd. Ik probeer er meteen korte metten mee te maken. Zo ben ik een paar keer te lijfelijk begroet. Als iemand zijn arm om je middel legt zodat je bijna tegen hem wordt aangedrukt, is dat onaangenaam. Dan zeg ik ook duidelijk dat je iemand zo niet begroet. Je moet niet in mijn intieme zone komen. Op foute opmerkingen zal ik ook automatisch reageren.’

‘Veel politica’s zijn mondiger geworden. Al schrik ik wel van wat onbekenden me ongevraagd durven te zeggen. Dat ik ben bijgekomen, dat ik maar beter andere kleren kan kopen. Ik vermoed dat weinig mannen zulke opmerkingen krijgen.’

‘Sociale media maken het nog lastiger. Ik heb al erg gortige berichten en sms’en gekregen. Normaal verweer ik mij, maar dan lukt het niet altijd. Enkele sms’en liggen nog altijd zwaar op mijn maag.’


Ann Brusseel, Vlaams volksvertegenwoordiger Open VLD

‘Politiek is geen missverkiezing’


‘De vervrouwelijking van de politiek heeft de machocultuur zeker getemperd. Ik herinner me verhalen van vrouwelijk personeel op Buitenlandse Zaken dat in de billen werd geknepen. Dat is voorbij. Seksisme is vooral iets van oudere politici: the usual suspects die vrouwen met ‘popje’ of ‘kindje’ aanspreken, foute toespelingen maken of te fysiek zijn.’

‘Als jonge politica kun je wel wat coaching gebruiken: hoe je daarop moet reageren of met welke foto je campagne voert. Toen een kandidate zich bijna als een stoeipoes presenteerde, heb ik haar daarop aangesproken: “Hoe wil je dan ernstig genomen worden?” Politiek is geen missverkiezing. Ik wil verkozen worden voor mijn ideeën, niet voor mijn glimlach.’

‘Bij een ongepaste opmerking zal ik erg luid reageren. “Heb je het weer te warm vandaag?” Het overkomt me niet vaak meer. Moeilijker vind ik seksisme bij kiezers of militanten. Als een man zegt dat hij op je zal stemmen als je op zijn schoot komt zitten, moet je daar gevat op leren antwoorden. Sommige militanten denken dat ze ongevraagd handtastelijk mogen zijn. Mijn geliefde mag in mijn middel knijpen, andere mannen niet.’


Knack, 29-03-2017 (Nathalie Carpentier)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:05.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.