actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 5th December 2009, 12:48
bob.van.leemput bob.van.leemput is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Bouwel
Posts: 34
Mechelen zet camera's in tegen criminaliteit

Mechelen zet camera's in tegen criminaliteit za 05/12/2009 - 10:04
Het stadsbestuur van Mechelen gaat 30 vaste beveiligingscamera's plaatsen rond de stad. Op alle invalswegen komen begin volgend jaar camera's die alle voertuigen kunnen registeren die Mechelen in of uit rijden. Op die manier wil de stad onder meer gestolen en geseinde voertuigen snel terugvinden, want daar worden heel veel criminele feiten mee gepleegd.

"ik denk dat dit een instrument is in de strijd tegen de criminaliteit", zegt burgemeester Bart Somers (Open VLD). "In Mechelen zijn er jaarlijks 500 woninginbraken en uit analyse van de politie blijkt dat het grote delen daarvan afkomstig is van rondtrekkende dadergroepen die afgezakt komen van elders. Ik vind dat we daar iets aan moeten proberen te doen."

Mechelen is niet de eerste stad in de provincie Antwerpen die een dergelijk cameranetwerk plaatst. In en om Turnhout worden op dit moment al gelijkaardige camera's gezet. De eerste drie daarvan zijn al in werking en daarmee is zeer recent ook al één geseind voertuig opgespoord.

via www.deredactie.be

Goed initiatief! Ik ben voor het hele "zero-tollerance"-concept, waardoor men ook van New York een veilige stad heeft gemaakt. Een deel hiervan was ook camera's plaatste in risicogebieden, met resultaat. Dit is een goede stap naar een veiligere samenleving!
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 5th December 2009, 13:33
jeroen.ooms@edu.khk. jeroen.ooms@edu.khk. is offline
Jeroen.Ooms
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Merksplas
Posts: 47
"ik denk dat dit een instrument is in de strijd tegen de criminaliteit", zegt burgemeester Bart Somers.

Hij heeft hier een goed punt. Camera's zijn een schitterend middel in de strijd tegen de criminaliteit in een stad als Mechelen. Als gangsters beseffen dat er camera's opgesteld zijn in de stad zullen ze het niet wagen om ergens een crimineel feit te plegen in die stad. Je zou dom zijn om onder het oog van een camera een misdaad te plegen. Dit is dus een zeer goed initiatief.

" Mechelen is niet de eerste stad in de provincie Antwerpen die een dergelijk cameranetwerk plaatst. In en om Turnhout worden op dit moment al gelijkaardige camera's gezet. De eerste drie daarvan zijn al in werking en daarmee is zeer recent ook al één geseind voertuig opgespoord."

Je ziet dus ook dat de camera's effectief zijn. In Turnhout heeft men al een geseind voertuig opgespoord. Ik zou dit systeem in alle grote steden willen doorvoeren en zeker in de echte grote steden als Antwerpen, Gent, Brugge,...
In de strijd tegen de criminaliteit is dit een grote stap voorwaarts!
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 5th December 2009, 14:15
Ann Wulleman Ann Wulleman is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Brecht
Posts: 76
Stad Mechelen plaatst camera's om inbraken tegen te gaan

Het stadsbestuur van Mechelen gaat op alle invalswegen camera's plaatsen. De stad wil zich zo wapenen tegen inbraken en overvallen.

Dankzij de camera's gaat elke verdachte nummerplaat gesignaleerd worden aan de politie. Voor de plaatsing van 27 vaste en mobiele camera's legt de stad maar liefst 570.000 euro op tafel.

Burgemeester Bart Somers begrijpt mogelijke criticasters niet. "Niemand zal hier hinder van ondervinden, behalve zij die plannen hebben voor een inbraak of overval. De bedoeling is om de Mechelaars te beschermen, niet om hen te pesten", zei hij.

De centrale ligging van de stad, aan de snelweg E19, tussen Brussel en Antwerpen, lokt nogal rondtrekkende bendes.



Bron: GVA

Mening:
Als je deze twee artikels leest dan merk je al direct verschillen. GVA behandelt natuurlijk wel dezelfde ideeën als deredactie, maar toch merk ik wel een verschil in de formulering.

GVA vermeldt de kostprijs van het totaalplaatje nog even, dit vind ik persoonlijk niet nodig. Het laat alleen maar zien dat de stad Mechelen genoeg geld heeft om zo'n infrastructuur te plaatsen. Ik vind dit persoonlijk een boecht-item, want het wekt bij de mensen een gevoel op van 'dikke nek'. Dat is mijn mening over de vermelding van de kostprijs.

Op zich vind ik het wel een goed idee. Zo worden de mogelijke daders misschien sneller opgespoord en de zaken mogelijk sneller afgerond. Wat ik wel betwijfel is of de camera's op een goede manier zullen worden gebruikt. als de beelden in de verkeerde handen komen, zouden ze wel eens misbruikt kunnen worden met alle nare gevolgen.

Maar als de camera's op een goede manier gebruikt worden, dan vind ik het wel een goed idee om ze te plaatsen, maar is de infrastructuur niet te duur?!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:23.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.