actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 29th November 2007, 17:49
Laurianne Laurianne is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2006
Locatie: Schilde
Posts: 93
13 en helemaal lazarus

Ik vind wel dat jongeren mogen drinken voor hun 16 maar ze moeten hierbij wel hun verantwoordelijkheid opnemen. Ze moeten hun grenzen kennen. Ik gebruik expres niet "leren kennen" want je voelt het zelf aan wanneer je even moet stoppen met drinken omdat je je een beetje lichtjes begint te voelen.
Ik denk dat jongeren te weinig weten over het gebruik van alchol en de hersenschade,...
Door teveel alcohol te drinken kan je bewusteloos geraken en zelfs in een coma gaan voor korte tijd, maar de dood is ook een gevolg van teveel alcoholgebruik. Ik begrijp niet dat jongeren zoveel willen drinken... Met als reden erbij willen horen....
Ik vind de leeftijd van 13 jaar wel heel jong om al zo zat te zijn dat je in een coma geraakt. Misschien moeten we jongeren er meer op wijzen op de gevolgen van overmatig alcoholgebruik.
Je kan hopen dat jongeren leren uit de onaangename ervaringen die ze hebben opgedaan door teveel te drinken,...

Gevolgen door overmatig alcoholgebruik :
Lever:
Door overmatig alcoholgebruik kan een vetlever ontstaan. Dit kan al gebeuren na een paar dagen flink drinken. Het herstelt zich als iemand weer stopt met drinken. Bij langdurig alcoholgebruiken kan de lever ontstoken raken (alcoholhepatitis). Blijft men veel drinken, dan worden de levercellen echt vernietigd en vervangen door bindweefsel (levercirrose). De lever is dan onherstelbaar beschadigd.

Hersenen:
Bij gebruik van meer dan 25 glazen alcohol per week neemt de kans op hersenschade toe. De concentratie, het geheugen en de informatieverwerking gaan achteruit. Langdurig teveel alcoholgebruik kan vroegtijdige dementie veroorzaken. Deze kan variëren van een verminderd geheugen tot het optreden van het zeer ernstige Korsakov-syndroom. In het begin kan men zich dingen die net gebeurd zijn niet meer zo goed herinneren. Later kan men zich hele stukken niet meer herinneren en fantaseert men verhalen om die stukken op te vullen. Tenslotte herkent men personen niet meer.

Kanker:
Er een duidelijk verband tussen alcoholgebruik en kanker van mond, keel, strottenhoofd en slokdarm aangetoond. Zware drinkers hebben meer kans op kanker aan de lever en de dikke darm. Vrouwen hebben een groter risico op borstkanker.
Bron:http://www.unitydrugs.nl/index.php?...sdb&sub=alcohol

Bron artikel:
Gazet Van Antwerpen
27/11/07

(mijn excuses als mijn post er twee keer moest opstaan maar ik drukte ergens op mijn pc en weg was de pagina...)
Bijgesloten Plaatje(s)
 
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 7th December 2007, 18:33
wim leenaerts's Avatar
wim leenaerts wim leenaerts is offline
Prime Integrator
 
Geregistreerd op: Nov 2004
Locatie: Beerse city
Posts: 1,633
Dankzij een beetje creatief googlen, voor diegenen die dit artikel eens in een les willen gebruiken (of zoals ik in een examen Nederlands ):

13 en helemaal lazarus
Nederlandse ziekenhuizen luiden de alarmbel omdat steeds meer piepjonge tieners met een alcoholvergiftiging op de kinderafdeling belanden. Het nieuwe fenomeen van ’comazuipen’ komt overgewaaid uit Groot-Brittannië en Duitsland.

“Bij ons gebeurt het voorlopig niet, maar we houden ons hart vast”, zegt Marijs Geirnaert van de Vereniging voor Alcohol en andere Drugproblemen (VAD).

Jongeren tussen 12 en 15 jaar die zichzelf helemaal lazarus drinken zijn in Nederland geen uitzonderingen meer. De kinderartsen schatten dat ze jaarlijks zo’n 500 piepjonge dronkenlappen over de vloer krijgen. Intussen raakten al 80 gevallen bekend van jongeren die hiervoor zelfs in het ziekenhuis terecht kwamen. Pediater Nico van der Lely, die een registratiesysteem opstartte om bij te houden hoeveel kinderen voor alcoholproblemen behandeld worden, verwacht dat dat aantal nog stevig zal oplopen.

“De typische eindexamenfeestjes zijn nog niet in rekening gebracht. Ik vermoed dat we zeker zullen uitkomen bij 500 ziekenhuisopnames per jaar.”

Hij zag het aantal jonge patiënten met alcoholvergiftiging in zijn praktijk de jongste jaren spectaculair toenemen.
“Hun aantal is elk jaar verdubbeld en de gemiddelde leeftijd van deze kinderen is 13,5 jaar.”

Terwijl de leeftijd daalt, stijgt het promillepercentage. Van der Lely vreest dat het zogeheten ’comadrinken’ uitgroeit tot een soort sport onder jongeren. “Ze doen het voor de kick, om erbij te horen, terwijl de gevolgen desastreus zijn voor de hersenen. Een in alcohol gemarineerd brein is voor de puberteit heel schadelijk, zelfs al gebeurt het maar één keer.”

Hij had recentelijk twee 12-jarige patiëntjes die vier maanden na hun alcoholvergiftiging naar een lager denkniveau waren afgegleden.
“Door de drank, want voordien hadden ze nog het advies gekregen om een aso-richting te gaan volgen.”

’Coma-zuipen’ doen de jonge tieners meestal niet op café, want dat is te duur. Ze trekken zich terug thuis of in een afgelegen hok met een voorraad alcohol. ’Indrinken’ wordt dat genoemd.

Voor België bestaan er geen cijfers over de alcoholconsumptie bij jongeren. Zo’n vijf jaar geleden belandde een 11-jarige tijdens het carnaval in Aalst met een alcoholvergiftiging in het ziekenhuis. Maar dat bleef uitzonderlijk.

“Het loopt zeker niet zo’n vaart als in Nederland, zo bleek uit onze rondvraag bij enkele spoeddiensten. Maar met zulke jongerenfenomenen hou ik mijn hart vast. Zoiets kan plots overwaaien. We proberen dat te voorkomen door deze groep en de ouders te sensibiliseren. En te hameren op de risico’s voor hersenschade”, zegt Marijs Geirnaert van VAD.

“Dat is nodig als je weet dat zes op de tien jongeren van twaalf al eens alcohol dronken. Ouders vinden er geen graten in om hen te laten meeproeven. Wij ijveren ervoor om die beginleeftijd op te trekken tot 16 jaar. Ideaal is wachten tot 21, zoals in de Verenigde Staten, maar dat is maatschappelijk niet haalbaar bij ons als je weet dat 90 procent van de 16-jarigen al alcoholervaring heeft.”

Bron: www.gva.be, 27/11/07
__________________
"De jeugd van tegenwoordig houdt alleen maar van luxe, heeft slechte manieren en veracht de autoriteit.
Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..."
- Socrates, 2400 jaar geleden... -
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 17:06.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.