actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 3rd November 2010, 09:27
Yana Daems Yana Daems is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Westerlo
Posts: 94
Driemaal meer huurders riskeren uitzetting

Er dreigen dit jaar drie keer meer gezinnen door de vrederechter uit hun huurwoning te worden gezet dan in 2008 en 2009. Dat schrijft De Morgen.

Het Algemeen Eigenaarssyndicaat (AES) werd de eerste zes maanden van dit jaar door 900 verhuurders gecontacteerd met de vraag om hulp bij het opstellen van een verzoekschrift voor de vrederechter om huurders uit hun eigendom te zetten.

Verschillende vredegerechten bevestigen de trend, zo meldt De Morgen. "Verhuurders stappen steeds sneller naar de rechtbank tegen wanbetalers", aldus AES-voorzitter Fred Niemans. (belga/lb)

03/11/10
www.demorgen.be

Mijn mening:
Ik vind het positief dat de verhuurders meer voor zichzelf opkomen. Jammer voor de mensen die worden uitgezet, maar als je een contract tekent, moet je het ook naleven. De huurders weten immers op voorhand welk bedrag ze maandelijks moeten afleggen.

Mijn oma bijvoorbeeld, verhuurt ook een huis. De mensen die in ‘haar’ huis wonen, betalen tegenwoordig de huur nooit meer op tijd. Als dit blijft duren, zal mijn oma stappen moeten ondernemen, hoe erg ze dit ook vindt. Het is niet de eerste keer dat ze te maken heeft met wanbetalers.

Ik begrijp dat de verhuurders sneller naar de rechtbank stappen. Ze hebben dit geld nodig en als de huurders regelmatig te laat of gewoon niet betalen, dan moeten ze daar de gevolgen maar van dragen. Het kan soms wel heel gevoelig liggen, zeker als het om een gezin gaat met zieke ouders of jonge kinderen. Dan lig je als verhuurder in tweestrijd met jezelf.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 3rd November 2010, 13:15
nelleke.aerts nelleke.aerts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Testelt
Posts: 83
IK vind het ook positief dat verhuurders meer opkomen voor hun rechten.

Maar moeten we ook eens niet kijken vanuit het standpunt van de huurder? Tegenwoordig swingen de huurprijzen de pan uit. Een appartamentje met 1 slaapkamer, propere badkamer en een keukentje kost al snel 400-500 euro. Ben je op zoek naar iets groter moet je al gauw meer geld neertellen of genoegen nemen met iets dat misschien minder geisoleerd is of geen tuin of terras heeft, geen deftige verwarming...
Bovendien zitten we ook met de crisis die bij veel mensen voor (geld)problemen heeft gezorgd.
Misschien is het beter om op zoek te gaan naar 'menselijke' oplossingen (sociale woningen, aflossingsplan,...) in plaats van de mensen zomaar uit hun huizen te zetten.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 3rd November 2010, 19:01
veerle.pleysier veerle.pleysier is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Sint-Lenaarts
Posts: 43
Ik denk dat er veel verhuurders met zo'n probleem zitten. Mijn nonkel verhuurt ook huisjes en hij heeft ook meer dan eens last met het slecht betalen van de huur. Om dan nog te zwijgen over de vuiligheid die iemand heeft achtergelaten nadat die zomaar is vertrokken. Maar we mogen natuurlijk ook niet elk huurder over dezelfde kam scheren. Als je zegt dat je ook naar het perspectief van de huurder moet kijken. Ben ik het voor een deel eens met jou. Het is duur, maar dit weet je ook voor je een huis huurt. Ik vind ook wel dat de verhuurder ook een beetje redelijk moet zijn en proberen mee naar een oplossing te zoeken. Ik ben dus zeker voorstander om het eerst zelf te proberen op te lossen en dan pas verdere stappen te ondernemen. Als dit mogelijk is natuurlijk.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 02:21.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.