actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 17th November 2009, 18:47
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Dementie wordt erger in ziekenhuis

Dementie wordt erger in ziekenhuis


Dementerenden die voor ziekte of breuken worden behandeld in een ziekenhuis, gaan veel sneller achteruit. Zestig procent kwam uit hun eigen woning, maar slechts een derde van deze groep keert er ook terug naartoe. Dat blijkt uit een Britse studie van Dame Joan Bakewell. Vele ouderen denken ook dat dokters hen niet meer serieus nemen omdat ze oud zijn.



Weken of maanden

De algemene gezondheid van dementerende patiënten ging er op achteruit omdat ze weken of maanden in het ziekenhuis moeten blijven na een val, nieuwe heup, infectie of hartaanval. Bij andere patiënten duurt dit maar een week. Een kwart van de ziekenhuisbedden in Groot-Brittannië wordt zo bezet door 65-plussers met dementie.


Niet goed

Driekwart van de patiënten is niet gelukkig met de behandeling in het ziekenhuis. Ook de verzorgers zien dat het misloopt. De helft stipt aan dat de toestand van een dementerende er sterk op achteruitgaat door een verblijf in het ziekenhuis, en dit zowel op fysiek als op mentaal vlak.


Verdovende patiënten

Een deel van de verklaring zou liggen in de medicatie die de dementerenden toegediend krijgen. Zo wordt hen vaak antipsychotica gegeven om hen verdoofd te houden. Dit maakt hun herstel veel moeilijker.


Blog DM, 17/11/09 (edp)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 17th November 2009, 19:48
Lien.Kennis Lien.Kennis is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Lille
Posts: 106
Ik zie dit nu ook met mijn grootvader, hij is nu een tijdje geleden ineens achteruit gegaan, en ineens doet iedereen of hij plots niéts meer kan. Ik weet dat iedereen gewoon wil helpen (eten maken, elke dag langs gaan, ...), maar ik denk dat dit een averechts effect heeft.

Men zou (beginnende) dementerende bejaarden juist actief moeten houden, zoveel mogelijk dingen zélf nog laten doen! (voor zover dit kan natuurlijk). Rust roest zegt men, en ik wil dat goed geloven.

Ik kan er niet tegen hoe betuttelend ze soms doen tegen oudere mensen. Het zijn geen kinderen meer, het zijn vaak nog zeer intelligente mensen, met een zeer rijk leven, dat reduceer je niet zomaar tot een slabbetje en een bedpan...
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 18th November 2009, 20:48
Kimberly.Nuyts Kimberly.Nuyts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Olen
Posts: 76
Dit is heel waar.

Het is vreselijk moeilijk om dementerende mensen naar het ziekenhuis te sturen voor onderzoeken. Dit komt omdat deze mensen heel gebonden zijn aan een vast ritueel. Als dat schema niet wordt nageleefd raken deze personen volledig overstuur. Een andere reden van hun reactie op de opname is dat deze mensen vaak gehecht zijn aan hun vaste verzorgers. Zijnde familieleden of de werknemers van de rust- en verzorgingstehuizen. Vaak is het ook zo dat de apparatuur waarmee men de onderzoeken uitvoert erg beangstigend is voor de gewone patiënten, dus je moet niet vragen wat het moet zijn voor een dementerende.

In ziekenhuizen weten ze vaak niet hoe ze met deze mensen moeten omgaan. Dit zorgt ervoor dat dementerende sneller over hun toeren zijn. Om dit dan weer op te lossen als ze terug zijn in het rusthuis of de thuissituatie gaan er enkele weken overheen.

1 Van de veel voorkomende verschijnselen is roepgedrag. In het ziekenhuis lossen ze dit vaak op door de mensen sedatiemiddelen toe te dienen. Dit is echter geen goede oplossing.

Zou er geen oplossing bestaan waardoor dat dementerende bewoners van rust- en verzorgingstehuizen kunnen gediagnosticeerd worden in hun vertrouwde omgeving?
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 19th November 2009, 08:54
Stefanie.Van.Rumste Stefanie.Van.Rumste is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Schoten
Posts: 67
Dit vind ik persoonlijk heel erg. Het wil niet zeggen dat als je dement bent, dat je niet meer helder van geest bent. Het is toch de bedoeling dat dokters, mensen helpen zodat ze vlug naar huis kunnen gaan, en ze niet in het ziekenhuis te houden?
De dementerende ouderen gaan er inderdaad op achteruit. Volgens mij komt dit mede doordat ze uit hun vertrouwde omgeving (hun huis, hun familie,…) worden getrokken. Daardoor ontstaat er verwarring, en gaat hun toestand achteruit.
Waar ik me ook de vraag bij stel, is waarom ze die oudere mensen in godsnaam een verdoving geven als dit niet nodig is? Het kan zijn dat deze mensen in kwestie wat opstandig zijn, maar om hen daarvoor te verdoven? Daar heb ik toch mijn twijfels over…
Als ze deze verdoving weg zouden laten, zouden heel wat dementerende mensen vlugger naar huis kunnen gaan. Hun toestand zou dus met andere woorden niet nog meer verslechteren.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:25.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.