actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 7th December 2012, 14:11
c*dric.willemsen c*dric.willemsen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Provincie Antwerpen
Posts: 235
België verhoogt terreuralarm voor anti-moslimfilm

In heel het land is het terreuralarm verhoogd in de aanloop naar de première van een nieuwe anti-islamfilm.


Beeld uit Innocence of Muslims
Binnenlandse Zaken heeft voor het hele land het terreuralarm verhoogd naar niveau 3. Dat betekent dat er een ernstige dreiging is. Aanleiding is de release van een nieuwe anti-islamfilm, zo melden Het Laatste Nieuws en De Morgen.

Binnen een week gaat The Innocent Prophet' in première. Afgaande op de trailer hangt de in Spanje verblijvende Pakistaanse ex-moslim Imran Firasat in de film geen fraai beeld op van de profeet Mohammed. Hij wordt afgeschilderd als een verkrachter en pedofiel.

Terreuralarm

Het Orgaan voor de Coördinatie en de Analyse van de Dreiging (OCAD) besloot geen risico te nemen en heeft het terreuralarm in ons land van niveau 2 naar 3 verhoogd, op een schaal van 4.

Innocene of Muslims

Het crisiscentrum van het ministerie van Binnenlandse Zaken heeft intussen alle politiezones in ons land gevraagd uiterst waakzaam te zijn en uit te kijken naar de minste verdachte beweging.

Firasat deed naar eigen zeggen inspiratie op bij de anti-islamfilm "Innocence of Muslims". De release van die film zorgde eerder dit jaar voor gewelddadige protestacties in de moslimwereld. In Libië kwam de Amerikaanse ambassadeur om het leven. Ook in Borgerhout braken toen rellen uit. (Belga/EE)

Bron: De Knack (7/12/12)

Commentaar: Ik snap niet zo goed waarom de producer van de film zo'n film maakt. Hij 'roept' om ruzie met de moslimgemeenschap, aangezien er bij de vorige film ook rellen uitbraken. Hij wil provoceren en diverteren tegelijkertijd, maar dit kan bij sommige mensen in het verkeerde keelgat schieten... Natuurlijk wil hij niet provoceren t.o.v. de moslimgemeenschap, maar zo kan het bij deze mensen wel overkomen. Moest ik de producer zijn van deze film zou ik tweemaal nadenken voor ik hem de wijde wereld in zou sturen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 7th December 2012, 18:54
Caroline Verbraeken Caroline Verbraeken is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Pulderbos
Posts: 60
Ik begrijp de mening van Cedric zeer goed. Toch vind ik het triest dat er door de verschijning van een een spottende film een terreuralarm moet verhoogd worden. Zoals ik al aangaf begrijp ik de mening van Cedric maar bekijk het breder. Natuurlijk vind ik dat zulke films niet kunnen en dat de mensen beter twee keer zouden moeten nadenken voor ze met zoiets beginnen. Iedereen weet dat hier negatieve reacties op zullen komen.

Langst de andere kant vind ik dat een spottende film geen aanleiding mag zijn tot 'terreur'. Ik heb al vaak spottende dingen gehoord en gezien. Zo zijn er ongetwijfeld vele filmpjes die spot drijven met andere geloven, verenigingen, .... Maar dit is natuurlijk geen reden om te gaan rebelleren en andere mensen, die er niets mee te maken hebben, verwijten naar het hoofd te gooien.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 7th December 2012, 23:59
nic.andriessen nic.andriessen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Ravels
Posts: 331
Dit is jammer genoeg een kind van onze tijd, denk ik. Iedereen kan zomaar op het net zetten wat hij/zij wil. Als er dan zo'n dingen op YouTube of op het internet gaan circuleren, is het kot inderdaad te klein. De manier waarop zulke films zijn opgebouwd, lokken net perfect die reacties uit. Als men al weet dat dit een gevoelige snaar is, moet men die natuurlijk niet telkens weer bespelen. Dus ik plaats ook vraagtekens bij het verschijnen van zulke films.
Tegelijk plaats ik ook wel vraagtekens bij het verhogen van het terreuralarm. De mensen mogen van mij hun mening over de film laten horen, maar het mag uiteraard niet tot geweld leiden (zoals de rellen in Borgerhout bv.) Of dat nu onmiddellijk een terreurdreiging is ... Dat weet ik nu ook niet.
__________________
"Zien wat juist is en het niet doen, is een gebrek aan moed."
Wouter Beke
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 8th December 2012, 09:37
carmen.van.bouwel carmen.van.bouwel is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Gierle
Posts: 122
Er is inderdaad al heel wat commotie geweest over de anti-islamfilm, maar wat levert het op? Frustratie, woede en de zoveelste teleurstelling vanuit de moslimwereld. Ze voelen zich aangevallen en dat laten ze zien. Ik vind het enerzijds ook niet helemaal correct dat deze film is gemaakt, want wie had nu niet gedacht dat dit zou leiden tot rellen? Maar anderzijds moet de vrijheid van meningsuiting ook wel gerespecteerd worden. Er wordt zo vaak iemand bespot of beledigd, maar moet dat dan uitdraaien tot terreuraanslagen? Dat vind ik overdreven. De moslimwereld denkt de sterk binnen de kaders. Ze blijven vast zitten in hun patroon en kunnen dit, volgens mij, niet doorbreken dus stellen ze zich vijandig op tegen alles wat tegen hun geloof ingaat.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:34.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.