actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 7th December 2012, 22:11
G*iet.Boden G*iet.Boden is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Zoersel
Posts: 109
'Doe-kinderen'

'Doe-kinderen'

“Alle basisscholen moeten wetenschap en techniek gaan onderwijzen. Aankomende leerkrachten worden daar voortaan op de Pabo voor klaargestoomd.”
Dat is wat Anne-Wil Lucas van de VVD en Tanja Jadnanansing van de PvdA graag willen. Ze gaan proberen de onderwijsbegroting daarvoor te wijzigen Ik hoop dat het lukt. Meestal ben ik niet zo gelukkig met het zoveelste onderwijshervormingsplan, maar deze keer denk ik dat de kinderen echt ten goede kan komen.
De VVD bekijkt het vanuit de bedrijven. “De arbeidsmarkt staat om technici te springen”, zegt Lucas. “In 2016 komen we er 170.000 tekort.” De PvdA denkt aan de werknemer. “Jongeren kiezen te weinig voor techniek, terwijl juist daar een goedgelegde boterham mee te verdienen is. Niet alleen voor academici, ook voor vmbo’ers en mbo’ers.”
In vind het vooral voor de kinderen belangrijk, dat ze van jongs af aan hun kwaliteiten en talenten mogen ontwikkelen. En dan denk ik aan de doe-kinderen! Door de eenzijdige waardering voor lezen, taal en rekenen-op-papier bij de Cito-toets en de cijferlijsten van veel scholen vallen doe-kinderen vaak buiten de boot. Die kinderen die niet zo goed stil kunnen zitten, die niet van boeken houden maar liever iets in het echt doen en prachtige dingen met hun handen kunnen maken.

Uit mijn onderwijstijd herinner ik me het meisje dat vanuit haar tenen verzuchtte dat school ‘zo saai’ was. En het joch dat technische werktekeningen maakte van de fiets-met-zijspan die hij thuis aan het construeren was. De woorden die hij er bij schreef, klopten taalkundig meestal niet, maar de fiets deed het prima! Voor dictee kreeg hij een cijfer, maar voor de fiets-met-zijspan niet. Als dat wetenschap-en-techniek-plan werkelijk gaat betekenen : “niet lezen, maar doen”, zullen veel meer kinderen met plezier naar school gaan, zal dat goed zijn voor hun motivatie en zelfvertrouwen, zullen meer talenten ontwikkeld worden, krijgt het bedrijfsleven wat ze nodig heeft en wordt de Pabo ook weer interessant voor jongens.

Bron : http://www.boerderij.nl/Home/Blogs/...deren-1120798W/

Eigen mening : Ik heb even opgezocht wat 'Pabo' juist is, want dit was me niet helemaal duidelijk.
De pedagogische academie voor het basisonderwijs (pabo) is de benaming van het opleidingsinstituut voor onderwijzend personeel in het basisonderwijs in Nederland. Studenten volgen hier een vierjarige hbo-opleiding, waarna men zich Bachelor of Education mag noemen. Voorheen werd deze opleiding kweekschool of normaalschool genoemd. Inhoudelijk waren deze opleidingen echter niet vergelijkbaar met de huidige. In Vlaanderen wordt de opleiding normaalschool genoemd.

Ik ben het helemaal eens met Marianne Blom.
Ikzelf heb het ook moeilijk om een hele dag op stil op een stoel te zitten en me te concentreren, dus prefereer ik een actieve les waarin de leerlingen echt dingen doen of maken. Ik denk dat dit de leerlingen zich hierbij kunnen uitleven en nadien fier kunnen zijn op hun werk. Dit is positief voor hun zelfvertrouwen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 8th December 2012, 12:28
Britt.VanLooveren Britt.VanLooveren is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Zoersel
Posts: 144
Ikzelf vind dit ook een goed idee. In de basisschool krijgen leerlingen geen techniek en wetenschap. Door ermee in contact te komen, kunnen ze hier al wat van proeven. De meeste leerlingen beginnen in een hoge richting namelijk ASO. Ik denk ook als de jongeren hier al vroeg in contact mee komen dat ze ook kunnen weten of een TSO of BSO richting iets voor hun is, zo is er minder sprake van het watervalsysteem wat een goede zaak is.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:43.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.