actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 17th November 2011, 11:24
Caroline_Van_Tendeloo Caroline_Van_Tendeloo is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Zoersel
Posts: 118
Amerikaanse regering verliest strijd tegen fastfood op school

Amerikaanse regering verliest strijd tegen fastfood op school

De Amerikaanse regering is er in haar strijd tegen ongezonde voeding niet in geslaagd om frieten en pizza uit de scholen te bannen.


Volgens een bericht in de Washington Post van woensdag wilde het ministerie van Landbouw een verordening door het Congres sluizen om de verkoop van deze vette en calorierijke gerechten in schoolkantines aan banden te leggen en meer gezonde voeding op het menu te zetten.

Het Congres heeft de plannen omwille van de kosten geblokkeerd. Het voornemen bestond erin vooral het gebruik van groenten met veel zetmeel te beperken, zoals aardappelen die in de scholen vaak als frieten worden aangeboden. Ook zou tomatensaus, een hoofdingrediënt voor pizza's, haar huidige rang als gezonde groente verliezen. Daardoor zouden schoolkantines volgens de geldende voorschriften gedwongen zijn hun menu's te herzien, aldus de krant.

"Pizza-achterpoortje"
Onlangs nog had een groep gepensioneerde generaals en admiraals van het Amerikaans leger in een brief opgeroepen om eindelijk het "pizza-achterpoortje" te sluiten. Maar de afgevaardigden en Senatoren werden door lobbygroepen, zoals het Nationale Diepvriespizza Instituut of de Nationale Aardappelenraad, ervan overtuigd dat de plannen van de regering de scholen wegens de hoge prijzen van de groenten zouden opzadelen met nieuwe, bijkomende kosten die in de miljarden zouden lopen. Bovendien verdedigden ze aardappelen en tomatensaus als evenwichtige levensmiddelen, die slechts door een verkeerde bereiding ongezonde gerechten worden.

Bron:
http://www.gva.be/nieuws/buitenland...-op-school.aspx

Mijn mening:
Ik vind het jammer dat ze de strijd tegen fastfood op school in Amerika hebben verloren. Als je weet hoeveel kinderen er al op jonge leeftijd te maken hebben met overgewicht dat in sommige gevallen zelfs zo erg is dat het levensgevaarlijk wordt. Het had een zeer goede stap geweest om dit toch al een beetje te beperken en kinderen niet nog meer de kans te geven om zelfs fastfood op school te eten. De meeste ouders zijn ook niet altijd op de hoogte van wat hun kind 's middags heeft gegeten dus veel kans (zeker in Amerika) dat er 's avonds nog eens fastfood op het menu staat.

Laatst aangepast door Caroline_Van_Tendeloo : 17th November 2011 om 11:28.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 17th November 2011, 13:52
willem.van.huffel willem.van.huffel is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Hoogstraten
Posts: 73
Fastfood dat uit Amerikaanse scholen verdwijnt dat zie ik niet snel gebeuren. Als het al ooit weggaat. De fastfood industrie heeft gewoon teveel macht in Amerika op vele vlakken. Je kunt wel zeggen eet dan gezonder of iets dergelijks, maar ik ken iemand die een paar maanden in Amerika heeft gewoond. Ze vertelde me iets verbazend. Als je een gezonde maaltijd wilt bereiden met verse producten uit de supermarkt dan kom je bijna drie keer duurder uit dan wanneer je fastfood gaat halen. En bepaalde Amerikaanse gezinnen kunnen al zo moeilijk rond komen, dus het is dan logisch dat ze liever fastfood eten. Het ongezond eten is klaarblijkelijk goedkoper dan het gezond eten. Dit is waarschijnlijk één van de oorzaken van overgewicht in Amerika. Je kunt alleen maar hopen dat het ooit wordt opgelost.
__________________
It is amazing just how deep the principle of war is rooted in human nature. My archives contain war stories that are thousands of years old. Although the strategies have evolved, the motives seem to remain the same. Greed, envy, power and possessions always play a central role ...
(anno 2070 producers, E.V.E.)
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 17th November 2011, 21:10
Niels Olieslagers Niels Olieslagers is offline
Niels Olieslagers
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: België
Posts: 117
Hoewel de Amerikaanse regering deze strijd heeft verloren, vind ik dat zij het hier zeker niet mogen bij laten. Elk jaar sterven er meer dan 300.000 Amerikanen aan de gevolgen van overgewicht en één op de drie Amerikaanse kinderen is te dik. Er moet dus wel iets veranderen. Wanneer kinderen reeds vanaf jonge leeftijd regelmatig fastfood eten, zal het voor hen moeilijk zijn om hier later van af te stappen en over te schakelen op gezondere voeding. Hoewel president Obama 1 miljard dollar per jaar spendeert aan speciale voedingsprogramma's op scholen, lijkt dit nog niet veel effect te hebben gehad. Dit bedrag is trouwens niets vergeleken met de 75 miljard dollar die de medische kosten in verband met obesitas in Amerika jaarlijks met zich meebrengen.

Positief is wel dat naast de Amerikaanse regering ook andere instanties met veel macht een handje toesteken. Zo verkoopt Walmart al enkele maanden vers voedsel aan lagere prijzen. Ook is de supermarktketen bezig met een campagne die gezond eten promoot. Een mooi initiatief.

Overgewicht is trouwens in de hele wereld aan een opmars bezig, niet alleen in Amerika. Het invoeren van een vettaks, zoals men nu bijvoorbeeld in Denemarken doet, lijkt mij echter niet de juiste oplossing. Ik denk dat deze maatregel gewoonweg niet zou werken. Mensen weten meestal wel dat ze ongezond bezig zijn. Door de prijs van bepaalde zaken te laten stijgen gaat er volgens mij niet veel veranderen aan de levensstijl van de gemiddelde mens. Wat zou er gebeuren wanneer een zak chips vanaf volgende week 50 cent extra kost? Niet veel denk ik. De overheid moet natuurlijk wel iets doen. Ik denk dat ze beter een gezonde levensstijl kunnen promoten door bijvoorbeeld sporten aantrekkelijker te maken. Iedereen over dezelfde kam scheren kan in mijn ogen echter niet.

Bron:
De Morgen
Link naar artikel!

Walmart springt in de bres tegen overgewicht

Walmart wil een handje meehelpen in de strijd tegen obesitas. Dat heeft de Amerikaanse retailer bekendgemaakt in Washington.

Het bedrijf gaat naar eigen zeggen gezonder eten promoten en vers voedsel lager prijzen. Walmart sluit zich daarmee aan bij de campagne van de Amerikaanse presidentsvrouw Michelle Obama, die aanwezig was bij de bekendmaking van het voornemen van de grootste retailer ter wereld.

Walmart belooft de aanwezigheid van suiker en zout in het voorverpakte voedsel gevoelig te verlagen tegen 2015. Voorts zullen schadelijke types vet afgevoerd worden. Fruit en groenten zullen dan weer goedkoper worden. Michelle Obama toonde zich verheugd over de beslissing: "Dit charter is een overwinning voor ouders, gezinnen en vooral, onze kinderen." (belga/odbs)

Laatst aangepast door Niels Olieslagers : 17th November 2011 om 21:21.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:06.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.