actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 10th November 2011, 11:57
Caroline.vanHulzen Caroline.vanHulzen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Tongerlo
Posts: 79
Toppaard bezwijkt tijdens WB-jumping in Verona

Toppaard bezwijkt tijdens WB-jumping in Verona

Tijdens de jumping in Verona, de vierde manche om de Wereldbeker, is vanmiddag de befaamde hengst Hickstead plotseling overleden. De Canadese springruiter Eric Lamaze had net de ring verlaten toen zijn 15-jarige paard bezweek, vermoedelijk aan een hartaanval. Lamaze en Hickstead hadden in hun eerste omloop net vier strafpunten laten noteren. De toegesnelde veeartsen konden enkel het overlijden vaststellen. De wedstrijd werd vervolgens gestaakt uit respect voor Lamaze en Hickstead.

Commotie
De Nederlander Gerco Schröder, die vlak na Lamaze de ring in moest, maakte het drama van dichtbij mee. "Opeens was er veel commotie en zag ik Hickstead op het zand in de piste liggen", zegt Schröder. "Ik ben weer naar buiten gereden en heb afgewacht. "De groom, Lamaze zelf, de organisatie, maar ook alle ruiters zijn geheel van slag."

Koliekaanval
Hickstead vocht in 2007 al eens voor zijn leven na een koliekaanval. Nadien zou hij één van de beste paarden van zijn generatie worden. In Hongkong won Lamaze met hem niet alleen olympisch goud, maar ook zilver in de teamcompetitie. In 2010 veroverde de combinatie brons op de wereldruiterspelen in Kentucky, waar Philippe Le Jeune wereldkampioen werd, en werd Hickstead tot beste paard uitgeroepen. Daarnaast won hij zes Grote Prijzen, waarvan twee dit jaar, drie Wereldbekerproeven en een Global Champions Tour. Drie jaar lang voerde Hickstead de wereldranglijst voor springpaarden aan. (anp/belga/lpb)

Bron
http://www.hln.be/hln/nl/956/Meer-S...in-Verona.dhtml

Video
http://www.youtube.com/watch?v=4XE4tneMOMo

Mening
Ik vind het verschrikkelijk wat er gebeurd is. Zelf heb ik ook twee paarden en ik zou niet weten wat ik moest doen als dit gebeurde. Op dat moment stond heel de wedstrijd stil en uit respect hebben ze de wedstrijd ook afgelast. Dit vind ik heel goed want ik wil niet weten wat de eigenaar, ruiter en groom (= verzorger van het paard) op dat moment moesten meemaken.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 10th November 2011, 14:34
Braekmans.Charlotte Braekmans.Charlotte is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Vorselaar
Posts: 23
Ook ik vind het een verschrikkelijke gebeurtenis. En als ruiter ben je er toch meer mee bezig. Ik krijg van buitenaf veel reacties dat zoiets toch eigenlijk niet mag gebeuren voor een toppaard. Dat het aan de ruiter zelf ligt en dat hij weinig deed om het paard te redden. Dit vind ik niet correct. Ook wij hebben dit jaar ons paard dood aan getroffen in de wei. Ook een hartinfarct. Een paard dat een hartinfarct krijgt kan je niet meer reden. Je kan het niet reanimeren zoals bij mensen. De paarden die aan deze wedstrijden meedoen zijn in topvorm. En dus vind ik dat de ruiter niets mag verweten worden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 04:43.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.