actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 26th October 2011, 19:20
marloe.vanherck marloe.vanherck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Retie
Posts: 88
SeaWorld aangeklaagd voor slavernij met orka's

26/10/11

Een federale rechtbank in de Verenigde Staten moet zich buigen over de vraag of walvissen volgens de grondwet ook rechten hebben. PETA heeft SeaWorld aangeklaagd omdat het amusementspark vijf orka's behandelt op een manier die naar slavernij neigt. En dat is in strijd met een artikel in de grondwet dat slavernij verbiedt.

De rechtszaak wordt uniek in zijn soort en zal het debat over dierenrechten versterken. Juridische experts vrezen dat de uitspraak niet in het voordeel van PETA zal zijn. Een rechter zal immers nooit stellen dat de schrijvers van de grondwet hun rechten ook op dieren wilden toepassen. Maar natuurlijk is het vooral de bedoeling van PETA om het publieke debat aan te wakkeren.

Volgens PETA staat in het 13de artikel van de grondwet dat slavernij verboden is, maar nergens staat dat die tekst enkel op mensen van toepassing is. De slachtoffers zijn vijf orka's die in SeaWorld Orlando en San Diego leven: Tilikum, Katina, Corky, Kasatka en Ulises. Tilikum is de orka die in februari vorig jaar een trainer onder water sleurde tot de vrouw verdronk. Het dier werd 30 jaar geleden gevangen nabij IJsland en heeft sindsdien voor een groot deel van de orka's van SeaWorld gezorgd.

Slaven
De aanklagers eisen dat orka's worden vrijgelaten onder het hoederecht van een bewaker die een "gepaste habitat" voor hen zal zoeken. "Deze orka's zijn slaven - ontvoerd uit hun woonplaats, opgesloten, hun natuurlijke dingen ontnomen en gedwongen om kunstjes te doen zodat SeaWorld winst kan maken", zegt PETA-advocaat Jeff Kerr. "De mannetjes moeten sperma afstaan, de vrouwtjes worden kunstmatig zwanger gemaakt en de jongen worden soms per schip weggevoerd."

Bij SeaWorld vinden ze de aanklacht van PETA respectloos. "SeaWorld behoort tot de meest geprezen zoölogische instituten ter wereld. Er is geen hogere prioriteit dan het welzijn van onze dieren", liet SeaWorld weten. Bovendien heeft de organisatie een vergunning om de dieren openbaar te tonen. Ook stelt SeaWorld dat volgens de Amerikaanse wetgeving dieren onder controle van mensen als bezittingen gezien worden. Ze kunnen juridisch dus geen rechten hebben, op enkele beschermingsmaatregelen in speciale verdragen na.

Ric O'Barry
Dierenrechten zijn zich echter wel aan het ontwikkelen in juridische kringen. Professor Gary Francione (Rutgers University) vindt dat dieren het recht hebben om niet als bezittingen te worden behandeld. Maar of PETA het tot een echte rechtszaak kan laten komen valt nog af te wachten. Een uitspraak in het voordeel van de orka's zou bovendien een precedent betekenen dat nog tot heel wat rechtszaken kan leiden.

De vijf orka's zullen onder meer vertegenwoordigd worden door Ric O'Barry, de trainer van 'Flipper' die intussen berouw heeft van het circus dat hij mee in gang heeft gezet. In de rechtszaak zullen ze proberen duidelijk te maken dat orka's slimme wezens zijn met hetzelfde denkvermogen als een kind van drie of vier jaar oud. Maar in gevangenschap kunnen ze hun kwaliteiten niet ontwikkelen. Wordt in ieder geval vervolgd... (gb)

bron: De Morgen

Mening:

Orka's zijn prachtige dieren. Ze verdienen hun natuurlijke habitat om zich in volle mate te kunnen ontwikkelen. De zwembaden waar ze in gevangenschap in moeten leven zijn meestal te klein voor deze gigantische beesten.

Maar langs de andere kant is het misschien nodig om enkele orka's in gevangenschap te houden. Men kan de dieren op deze manier beschermen. Niemand zou willen dat deze dieren uitsterven en op deze manier kan men dit misschien voorkomen.

Zeggen dat orka's als slaven worden behandeld omdat ze zaad moeten produceren en bevrucht worden vind ik trouwens onterecht. Men bevrucht allerlei dieren kunstmatig om ze te kweken. Dieren ondervinden hier meestal helemaal geen schade van.

conclusie: Orka's in gevangenschap houden is geen misdaad maar het is uiterst belangrijk dat er goed voor deze dieren wordt gezorgd. Ze moeten voldoende ruimte en goed voedsel krijgen en ze mogen niet uitgebuit worden door shows.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 27th October 2011, 00:33
Summa.Wastyn Summa.Wastyn is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Ravels
Posts: 47
Ik geef toe dat ik als kind graag naar zulke shows ging kijken, maar nu heb ik er een afkeer voor gekregen. Je kunt inderdaad zeggen dat die dieren gebruikt worden als slaven. Elke dag kunstjes doen om zo hun dagelijkse portie voedsel te krijgen. Terwijl zitten ze dan nog eens in veel te kleine zwembaden. Dit is enorm stresserend voor deze dieren. In het wild kunnen ze wel 160km per dag afleggen, wat hier niet mogelijk is. Daardoor worden ze vaak agressief en reageren ze zich op elkaar af of naar hun trainers toe.
Ik geloof niet dat het welzijn van de dieren in SeaWorld een prioriteit is. Er zijn door de jaren heen teveel incidenten geweest om dit nog geloofwaardig te maken. Bij SeaWorld komt het geld gewoon op de eerste plaats.

De dieren ondervinden inderdaad geen schade aan het kunstmatig kweken, maar het is de reden waarom ze gekweekt worden dat mij kwaad maakt. Dat wordt niet gedaan om de natuurlijke populatie aan te sterken. Die dieren die daar geboren worden zullen nooit in de vrije natuur losgelaten worden. Deze orka’s worden enkel en alleen gekweekt zodat ze kunnen meewerken in de verschillende shows. Geld en winst.
Dieren in gevangenschap houden zodat ze nooit zullen uitsterven is geen oplossing. Deze dieren moeten in hun natuurlijke habitat kunnen leven zonder dat de mens zich hiermee gaat bemoeien.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 27th October 2011, 15:18
lennert.jensen lennert.jensen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Westmalle
Posts: 24
Naar mijn mening heeft Marloe gelijk wat betreft het feit dat winstbejag bij Seaworld een hogere prioriteit heeft dan het zogenaamd beschermen van de dieren. Ook ik vind dat orka's niet als bezit behandeld en verhandeld mogen worden en zoveel mogelijk de kans moeten krijgen in hun natuurlijke habitat op te groeien.

Maar opsluiting en verzorging in een centra voor het verzekeren van het voortbestaan van de soort is geen slecht idee, zolang dit gebeurd door een vzw die puur het welzijn van de dieren zelf als hoogste priorieit stelt.

Daarbij geloof ik dat een rechtszaak tegen het onaantastbare Seaworld er moet komen. Ten eerste omdat orka's uiterst intelligente dieren zijn en dus evengoed trauma's kunnen oplopen, zoals de mens.
En ten tweede, als er een uitspraak komt ten voordele van de PETA, kan het precedent dat hiermee gecreeërd wordt zorgen voor een verbetering van de levenskwalitiet in 'zoöligische instituten' en dierentuinen overal op de wereld.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 31st October 2011, 17:17
Ann.Cornelis Ann.Cornelis is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Wuustwezel
Posts: 127
Orka's in SeaWorld: mishandeling of niet?

Naar mijn mening is de walvissen kweken (sperma aftappen en kunstmatige bevruchting) helemaal niet zo erg. Het biedt in zekere zin zelfs een oplossing, want hierdoor is het niet nodig om nieuwe walvissen te vangen.
Zo kunnen de walvissen in het wild hun eigen leven leiden en de walvissen in gevangenschap weten in principe niet wat ze missen.

Of SeaWorld het welzijn van hun dieren als prioriteit beschouwt of niet, daar heb ik geen idee van, maar ik zou persoonlijk niet van mishandeling spreken aangezien de dieren een aangepast dieet krijgen, dokters, ...
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:03.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.