actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 21st November 2014, 09:39
L*en van Overveld L*en van Overveld is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Nijlen
Posts: 130
Alle gebuisden ingangsexamen geneeskunde krijgen punt bij

Alle gebuisden ingangsexamen geneeskunde krijgen punt bij

Alle studenten die niet slaagden voor het ingangsexamen geneeskunde of tandheelkunde, krijgen een punt bij. De examencommissie schrapte een vraag van dat examen, omdat er onduidelijkheid over was. Dankzij het extra punt zullen een aantal studenten, die nipt niet geslaagd waren, wellicht toch aan de opleiding voor arts of tandarts mogen beginnen. Dat schrijft De Morgen.

Eind september raakte al bekend dat na een herdeliberatie 80 extra deelnemers aan het toelatingsexamen (tand)arts toch aan de universiteit zouden kunnen starten. Studente Emma Cooreman stapte echter naar de Raad van State om aan te vechten dat zij na die herdeliberatie toch niet geslaagd was voor het examen voor tandarts, hoewel zij meende daar recht op te hebben.

"Ik was in augustus gezakt met 9,3 op 20 op de theoretische vragen over wetenschappen. Op de vragen over de leestekst haalde ik 13,2 punten", vertelt Cooreman in De Morgen. "Ik was enorm teleurgesteld omdat ik met een tekort van nog geen vol punt was gezakt. Mijn toekomstplannen lagen aan diggelen."

Cooreman ging het examen inkijken. "Het was me opgevallen dat mijn antwoord op vraag 7 over chemie fout was aangerekend. Ik was er nog zo zeker van geweest dat ik het goed had bij die meerkeuzevraag."
"Via de media hoorde ik van de herdeliberatie en het schrappen van drie vragen, waaronder die bewuste vraag 7. Dat was een meerkeuzevraag. Door de giscorrectie was mij aanvankelijk een derde van een punt afgetrokken voor het (verkeerdelijk) foutief aangerekende antwoord. dat derde van een puntje kreeg ik er weer bij, maar met 9,6 op 20 was ik nog altijd niet geslaagd. Terwijl ik een goed punt had moeten krijgen, waarmee ik geslaagd was geweest."

Andere studenten profiteren mee

Daarop trokken Cooreman, die inmiddels biomedische wetenschappen was gaan studeren, en haar moeder naar de examencommissie, waar ze aandrongen op een herziening van de puntentelling. Daar vingen ze bot, en dus stapten ze naar de Raad van State. Die volgde hun argumentatie wel.
Het arrest van de Raad van State heeft grote gevolgen. "De Raad van State gaat ver in zijn uitspraak", zegt Hilde Minnen, de advocate van Cooreman. "In dit arrest stelt men dat alle studenten die na de herdeliberatie niet geslaagd zijn, er een punt bij moeten krijgen. ongeacht of ze op vraag 7 juist, fout of helemaal niet hebben geantwoord. Op een niet-valide vraag bestaat immers geen correct antwoord."

Ook andere studenten zullen dus kunnen meegenieten van het arrest. De examencommissie moet nog tellen over hoeveel studenten het gaat. "Elke student die aan de tweede sessie heeft deelgenomen, krijgt punten bij", vertelt Bernard Himpens, de voorzitter van de examencommissie. "We gaan dit moeten bekijken omdat we een nieuwe deliberatie gaan moeten uitvoeren en dat gaat zeer minutieus moeten gebeuren."

Bron:
Bauwens, D. (2014, 11 21). Alle gebuisden ingangsexamen geneeskunde krijgen punt bij. De redactie.

Eigen mening:
Ik vind het goed dat deze vrouw met haar vragen en haar bedenkingen ergens terecht kon. Het is belangrijk dat hier instanties voor zijn om mensen te helpen over vragen in verband met hun examens. Naar mijn mening is haar vraag wel terecht en klopt het dat er inderdaad aanpassingen moesten gebeuren. Ik vind het echter niet correct dat ook alle andere studenten hiervan kunnen meegenieten. Het zou beter zijn geweest dat ze per student gingen kijken wie er wel of geen recht heeft op dat desbetreffende punt.
Over punten op examens wordt er vaak gediscussieerd. Daarom vind ik het belangrijk dat iedere student zijn examens gaat inkijken en eventueel bespreekt met zijn of haar docent. Hier kan je niet alleen veel uit leren en tips krijgen maar ook nakijken of de punten die je gekregen hebt correct zijn. Hierdoor zouden er denk ik al veel problemen opgelost kunnen worden en moet er niet meteen naar een examencommissie gestapt worden.
Het feit dat leerlingen hun resultaten kunnen aanvechten maakt ons onderwijssysteem nog extra complex en moet je je als leerkracht voldoende indijken tegen een eventueel proces. Dit betreur ik ten zeerste want ik denk dat dit onze onderwijsmogelijkheden in de weg zou kunnen staan.

Laatst aangepast door L*en van Overveld : 21st November 2014 om 09:53.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:59.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.