actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 1st May 2012, 16:09
Shana.Scheveneels Shana.Scheveneels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Meerhout
Posts: 50
'Wietpas' doet zijn intrede in zuiden van Nederland

'Wietpas' doet zijn intrede in zuiden van Nederland

De coffeeshops in de Nederlandse provincies Zeeland, Noord-Brabant en Limburg mogen vanaf dinsdag geen buitenlanders, dus ook geen Belgen, meer binnenlaten. Alleen Nederlandse inwoners kunnen een 'wietpas' krijgen, waarmee ze nog wiet of hasj kunnen kopen.

De bedoeling van de maatregel is om drugstoeristen te weren. Het gaat om de eerste veranderingen door strengere gedoogcriteria voor coffeeshops.

Tegen de veranderingen bestaat veel weerstand. Maastrichtse coffeeshops hebben al aangekondigd dat ze met opzet gaan verkopen aan buitenlanders en niet-leden om een proefproces uit te lokken. Coffeeshopklanten die worden geweigerd, willen naar de politie stappen om aangifte te doen van discriminatie.

Buitenlanders die regelmatig hasj en wiet kopen in Maastricht, hebben voor dinsdagmiddag een demonstratie aangekondigd.

De Belgische minister van Binnenlandse Zaken Joëlle Milquet heeft naar aanleiding van de maatregel alvast aangekondigd dat de politieaanwezigheid in de Belgisch-Nederlandse grensstreek zal worden opgevoerd. Milquet zet zich schrap voor nevenwerkingen als de verplaatsing van de illegale verkoop naar België, meer drugskoeriers of meer drugsproductie in ons land.

Vanaf 2013 krijgen ook de coffeeshops in de rest van Nederland met de wietpas te maken.

Bron: DS, di 01/05/2012
(http://www.standaard.be/artikel/det...15&word=wietpas)

Mening: ik weet niet of de invoer van de zogenoemde 'wietpas' een goed idee is. Hun bedoeling is om coffeeshops te doen verdwijnen op latere termijn en dus is de kans groot dat de mensen die geen recht hebben op de wietpas op andere manieren aan drugs proberen te geraken. Of deze manieren dan beter zijn, blijft nog maar de vraag. Ik vrees er dus voor dat het gediscrimineerde gedeelte sneller geneigd zal zijn om in het illegale drugscircuit de nodige drugs te gaan halen. Ook is het zo dat de coffeeshops, waar vandaag de regel werd ingevoerd, al meteen in protest gaan en drugs blijven verkopen aan buitenlanders. Als de eigenaars van de coffeeshops zelf niet achter de invoering van de wietpas staan, dan lijkt het mij onmogelijk om op langere termijn coffeeshops te doen verdwijnen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 1st May 2012, 16:20
Caroline Verbraeken Caroline Verbraeken is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Pulderbos
Posts: 60
Ik ben het eens met Shana. Hoewel ik zelf ook tegen drugs ben, lijkt me dit niet volledig een goede beslissing. De mensen die deze softdrugs gebruiken zijn niet van plan om er mee te stoppen en zullen er dan ook alles aan doen om er aan te geraken. Door de wietpas het leven in te roepen, roepen ze ook illegale drugshandel in. We horen ook de laatste jaren meer en meer van mensen die zelf wiet gaan planten en dit dan verhandelen. Volgens mij gaat dit enkel erger worden door deze beslissing. Ik vind het trouwens ook een nogal nutteloze beslissing als de uitbaters het er niet mee eens zijn.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 1st May 2012, 19:44
anneleen.van.saet anneleen.van.saet is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Mol
Posts: 141
Ik zelf heb geen probleem met de invoering van de 'wietpas'. Al jaren erger ik mij aan de drugstoeristen. Mijn broer van 16 komt regelmatig thuis met straffe verhalen van zijn vrienden die in het buitenland drugs zijn gaan halen. Op zulke momenten vraag ik me af: 'hoe is het allemaal mogelijk'! Hopelijk geraken deze jonge gebruikers in de toekomst minder snel aan 'wiet' en neemt het gebruik op jonge leeftijd snel af.

Met de 'wietpas' mogen enkel Nederlanders nog wiet kopen. Als ze in het bezit zijn van een 'wietpas', is men ook op de hoogte van een groot gedeelte van de personen die wiet gebruiken. Dit kan volgens mij enkel een voordeel zijn!
Wat België betreft: wiet aankopen blijft illegaal. Dit is en blijft in mijn ogen een goede zaak! Op deze manier blijf het gebruik van wiet binnen de perken.

Wel vind ik dat deze maatregel meteen over heel Nederland ingevoerd moest worden. Op dit moment verplaats je enkel en alleen het probleem naar een andere grensstreken.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 2nd May 2012, 09:13
Bart.Wielockx Bart.Wielockx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Balen
Posts: 106
Citaat:
Orgineel gepost door anneleen.van.saet
Ik zelf heb geen probleem met de invoering van de 'wietpas'. Al jaren erger ik mij aan de drugstoeristen. Mijn broer van 16 komt regelmatig thuis met straffe verhalen van zijn vrienden die in het buitenland drugs zijn gaan halen. Op zulke momenten vraag ik me af: 'hoe is het allemaal mogelijk'! Hopelijk geraken deze jonge gebruikers in de toekomst minder snel aan 'wiet' en neemt het gebruik op jonge leeftijd snel af.


Voor zoveel ik er van ken en van afweet zijn er wel strenge controles op leeftijd in de coffeeshops. Jongeren onder de 18 jaar geraken ook in de coffeeshops niet aan wiet. Wel wordt er buiten de coffeeshops door dealers verkocht aan deze jongeren. Wat volgens mij een belangrijk nadeel is van de sluiting van deze coffeeshops. De mensen die wonen en leven in de grensgebieden zeggen dat hun angst groter is voor de illegale handel die nu misschien zal evolueren dan hun last van de coffeeshops.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 2nd May 2012, 11:16
EvelienBroeckx EvelienBroeckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Arensdonk
Posts: 117
De invoering van de 'wietpas' gaat volgens mij alleen maar voor meer problemen zorgen. Ik begrijp het idee achter deze nieuwe regel wel, maar in de realiteit gaat de wietpas niet het gewenste resultaat behalen, daar ben ik van overtuigd. Er zijn massaal veel Belgen die naar Nederland gaan om daar wat te gaan kopen in de coffeeshops. Als buitenlanders er niet langer mogen komen, dan gaan deze natuurlijk op zoek naar alternatieven. Men hoopt waarschijnlijk dat deze mensen zullen stoppen met drugs te gebruiken, maar ik vrees dat dit niet het geval zal zijn. Ze doen (deden) immers al veel moeite om aan wiet e.d. te geraken door naar Nederland te rijden, dan zullen ze volgens mij ook nu veel moeite doen om aan hun goedje te geraken. Als ze er op de legale manier niet meer aan kunnen geraken, dan zal het via de illegale weg gaan... met alle gevolgen vandien.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 2nd May 2012, 14:40
StijnLauryssens StijnLauryssens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Dec 2011
Locatie: Beerse
Posts: 102
Dat ze dan wat verder Nederland in rijden? Opzich heeft de regel 2 keerzijden. Het is wel goed dat men probeert het drugsverkoop aan Belgische en buitenlandse mensen te weren, bij ons is het eenmaal verboden. Mij hindert die wietpas in ieder geval niet, ik gebruik geen wiet of andere drugs. Wat wel negatief is, is dat de handel niet zal stoppen, je gaat terug meer dealers krijgen, mensen die verslaafd zijn moeten het in ieder geval toch hebben. Je zal terug een groter 'underground' circuit krijgen denk ik.
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 2nd May 2012, 15:03
henrothy.robine henrothy.robine is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: beerse
Posts: 81
Die 'wietpas' is volgens mij enkel een verschuiving van het probleem. Mensen die marihuana roken zullen op één of andere manier toch aan hun spul raken hoor.
Verder vindt ik het legaal gebruik van softdrugs in Nederland nog niet zo'n slecht idee. Als ze willen roken, zullen ze het toch doen, als het legaal wordt gemaakt, is de kans dat jongeren niet naar een dealer gaan die hen dan vervolgens hardere drugs aanraadt.
Die 'wietpas' is volgens mij een moeilijke maatregel voor een makkelijk op te lossen probleem. Als men echt het drugtoerisme binnen de perken wil houden, waarom zet men dan geen politiecontrole aan de grenzen? Maar nee, België houdt daar liever zijn handen van. Zo zitten wij niet met het probleem.

Die 'wietpas' heeft voor- en nadelen, het is een oplossing voor het drugstoerisme, maar geen oplossing tegen het gebruik van softdrugs in België.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:01.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.