actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 13th October 2010, 09:04
veronique.geussens veronique.geussens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Schilde
Posts: 139
Al 4mijnwerkers gered.

Mijnwerker Florencio Avalos ziet als eerste familie weer (Volg live)

Woensdagmorgen, om tien over vijf Belgische tijd, is de Chileense mijnwerker Florencio Avalos met succes bevrijd uit de mijnschacht in Copiapo waarin hij 69 dagen vastzat. Zijn 32 lotgenoten volgen in de komende uren. De grote reddingsactie, via een smalle capsule, zou twee dagen kunnen aanslepen.
Intussen zijn al vier kompels bevrijd.



Het bevrijden van de 33 kompels liep enkele uren vertraging op omdat de Chileense regering risico's wilde mijden. Er werd dus vooraf grondig getest.

Zonnebril

Avalos, die een zonnebril droeg, werd opgewacht door vrienden en familie. Die reageerden uiteraard euforisch toen hij aan de aardoppervlakte verscheen. De redding was live te zien op televisie.

Avalos liet een rustige, gezonde indruk na. Zijn familieleden namen hem meteen in de armen. De man, die maandenlang op 700 meter diepte leefde, moet nu nog een medische keuring ondergaan. Hij werd eveneens begroet door de Chileense president.

Eén van de reddingswerkers daalde eerst in de mijn af. Hij bereidde de wachtende mijnwerkers voor op hun terugkeer naar het normale leven.


Bron : GVA.be


Eigen mening
IK ben heel blij dat ze eindelijk eruit kunnen , en dat het vroeger is dan voorspeld. Die mannen daar moeten echt een hel hebben doorstaan daar beneden. Het kan echt niet gezond zijn geweest wat ze daar hebben gedaan.
Nu hopen dat de laatste ook nog vrij geraken zonder problemen en dan is alles weer in orde.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 13th October 2010, 11:55
ines.van.hove ines.van.hove is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Nijlen
Posts: 70
Eerste mijnwerkers naar boven gehaald

De eersten van de in totaal 33 opgesloten mijnwerkers in Chili zijn woensdagochtend kort na middernacht lokale tijd (5u Belgische tijd) veilig naar boven gehaald. De mijnwerkers zaten 69 dagen op zo'n 700 meter onder de grond.

De redding van de eerste kompel, Florencio Avalos, was live op televisie te volgen. Familieleden reageerden euforisch toen hij aan de oppervlakte verscheen.

De reddingsoperatie liep enkele uren vertraging op, omdat de Chileense regering geen risico's wilde nemen en testen uitvoerde. Maar eenmaal de smalle capsule naar beneden werd gebracht, eerst leeg en dan met een reddingswerker, ging het vrij vlot.

Avalos stapte rustig uit de capsule en zag er gezond uit. Hij viel eerst zijn familie in de armen en groette dan de Chileense president. Hij zal nu medisch worden onderzocht.

Update

Om 6.30u lokale tijd (11.20u Belgische tijd) waren al zeven mijnwerkers gered. Verwacht wordt dat het nog twee dagen kan duren voor alle geblokkeerde kompels zijn bevrijd.

Media

Volgens de Duitse media-expert Bernd Blöbaum moeten de Chileense kompels beschermd worden tegen de honderden journalisten die zich op de plaats verzameld hebben om getuige te zijn van de reddingsactie.

Blöbaum benadrukt dat de mijnwerkers eerst de kans moeten krijgen om tijd met hun familie door te brengen. "Dat is veel belangrijker dan de media te woord te staan", zo luidt het. "Niet alle journalisten zullen echter de gepaste afstand bewaren."

De media-expert zegt verder dat de betrokkenen, die het niet gewend zijn om met media-aandacht om te gaan, ook op dat vlak begeleiding nodig zullen hebben zodat ze niet overgeleverd worden aan de nieuwsgierigheid van de aanwezige journalisten. Daarnaast moet er ook rekening mee worden gehouden dat bepaalde media geld zullen bieden voor interviews. Voor de mijnwerkers die in vergelijking met onze standaarden arm zijn, speelt dat natuurlijk een belangrijke rol.

Bron : http://knack.rnews.be/nl/actualitei...94834904550.htm

Mening : Na alles wat deze mijnwerkers meegemaakt hebben zullen ze ook nog ten prooi gesteld worden aan de media. Ik vind dit erg voor de mijnwerkers omdat ze zo niet alle aandacht kunnen vestigen op hun familie. Ze zullen hun aandacht moeten delen. Langs de andere kant vind ik het een goede zaak dat deze (arme) mensen geld kunnen verdienen door interviews af te leggen. Zo verdienen ze toch een centje bij aan de 69 ellendige dagen onder de grond. Hopelijk komen alle mijnwerkers er zo snel mogelijk levend en wel uit.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 13th October 2010, 18:49
Charlotte Wagemans Charlotte Wagemans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Poederlee
Posts: 35
Het werd tijd dat ze eruit kwamen. Meer dan 2 maanden onder de grond zitten, zonder daglicht, zonder hygiëne, constant met dezelfde mensen rond u heen. Die hebben heel wat moeten doorstaan. En dan komen ze terug boven de grond, ik kan me voorstellen dat dat een grote schok moet zijn. Ze zijn nog niet goed en wel aan het licht gewend en voor ze het weten, worden ze al omringd door mensen van de pers. Al een geluk krijgen ze daar iets voor, anders zou het echt schandalig zijn...
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 13th October 2010, 19:04
jens.cuypers jens.cuypers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Dessel
Posts: 114
Ze zijn nu bezig met nummer 18. Ik ben heel blij voor deze mensen dat het moment eindelijk daar is. Ik denk dat we nog niet half beseffen wat deze mannen hebben doorgemaakt. Alle respect voor de moed die zij hebben gehad. Laat ons hopen dat de reddingsactie zo vlekkeloos blijft verlopen als dat ze tot nu toe heeft gedaan.

Toitoi!
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 14th October 2010, 17:42
dorien.wellens dorien.wellens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Zoersel
Posts: 108
Alle 33 mijnwerkers zijn gered
De 33 mijnwerkers die sinds 5 augustus vast zaten in de San José-mijn in het Chileense Copiapo zijn gered. Voorman Luiz Urzua kwam als laatste mijnwerker tevoorschijn uit de reddingscapsule. De hele reddingsoperatie heeft daarmee zo’n 22 uur geduurd, minder lang dan men aanvankelijk had gedacht.

Mirakel in Chileense mijn
Met de redding van de 54-jarige Urzua kwam een einde aan de reddingsoperatie die gisterenochtend begon. De hele operatie verliep foutloos en eindigde vroeger dan eerst voorspeld.

Zo werd eerst gedacht dat de reddingsactie 48 uur zou duren maar uiteindelijk werden alle kompels gered op niet minder dan 22 uur. Iets voor 3 uur vannacht, Belgische tijd, werd de laatste mijnwerker gered. Een kleine drie uur later stond ook de laatste van de reddingswerkers die waren afgedaald op de begane grond.

De operatie 'San Lorenzo', genoemd naar de patroonheilige van de mijnwerkers, heeft tussen de 7 ŕ 14 miljoen euro gekost. De Chileense president sprak van een 'ongeziene reddingsoperatie in de geschiedenis van de mensheid'.

Goede gezondheid

De meeste mijnwerkers die gered werden uit de Chileense San José-mijn, verkeren in goede gezondheid. Maar een zevental heeft extra medische zorgen nodig.

De dokters stelden bij de bevrijde mijnwerkers 'geen verrassingen' vast en zeggen dat het beter met hen gaat dan aanvankelijk werd verwacht. De dokters werden de voorbije weken al regelmatig gebrieft door mijnwerker Yoni Barrios, die kennis heeft van verpleegkunde.

Twee mijnwerkers zullen geopereerd worden aan een tandinfectie. Dat zal gebeuren onder volledige verdoving. Eén mijnwerker heeft een acute longontsteking, maar kreeg daarvoor al enkele dagen antibiotica en is aan het herstellen. Een andere mijnwerker had dan weer 'middelmatige problemen' aan de ogen, maar ook zijn situatie is niet bedreigend.

De kompels werden voorts behandeld voor huidaandoeningen, hoge bloeddruk en een verhoogde temperatuur. Een van hen heeft na een lange periode zonder daglicht om een bril gevraagd.

De mijnwerkers die gezond verklaard werden, zouden het ziekenhuis vandaag al mogen verlaten. Dat zouden er twee ŕ drie zijn.

Feest

De redding van de 33 mijnwerkers werd op de reddingsite gevierd met confetti, ballonnen en champagne. 'Jij bent niet meer hetzelfde na deze gebeurtenis, en het land ook niet', zei president Sebastian Pinera wanneer de laatste mijnwerker bevrijd werd. 'Jij was een inspiratiebron. Ga je vrouw en dochter omhelzen.'

Een uitzinnige menigte zong het Chileense volkslied. Maar niet alleen op het kamp boven de mijn was het feest. In de hoofdstad Santiago verzamelden zich honderden mensen op Plaza Italia, waar liederen werden gezongen en met vlaggen werd gezwaaid.

bron: www.destandaard.be

Mening: Eindelijk zijn de 33 mijnwerkers boven gehaald, deze klus was geklaard op 22 uur in plaats van de voorspelde 48 uur. Dit moet een ongelofelijke opluchting geweest zijn voor de echtgenoten van de mensen die opgesloten zaten. Het belangrijkste nu is dat deze mijnwerkers veilig en wel het ziekenhuis kunnen verlaten en dat ze hun gewone leventje terug kunnen opnemen zonder al die media-aandacht.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 15th October 2010, 08:44
Ann Wulleman Ann Wulleman is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Brecht
Posts: 76
Antwoord op Dorien Wellens

eigen mening:

Volgens mij heeft Dorien deels gelijk.
Het is inderdaad een hele opluchting dat alle 33 de mijnwerkers om 22uur zijn bovengehaald. Ze zijn allemaal veilig overgebracht naar het ziekenhuis en het is te hopen dat ze allemaal na 48uur het ziekenhuis mogen verlaten zonder er enige fysieke letsels aan over te houden.

Maar langs de andere kant stel ik mij dan de vraag: 'Wat met de psychische problemen van de mijnwerkers?'
Ik kan niet geloven dat de mijnwerkers na de redding gewoon hun eigen leventje terug kunnen oppikken zoals vantevoren. Volgens mij zullen er heel veel mensen nog te maken krijgen met post-traumatische stress of andere bijwerkingen, waardoor hun leven helemaal niet gemakkelijk zal zijn om zomaar verder te zetten.

Ik vraag me zelfs af of dit voor de familie allemaal rozegeur en maneschijn is. Ook zij hebben hun familie nu 3 maanden gewoonweg niet gezien en hebben ook moeten leven zonder enige zekerheid van hun familielid ooit nog terug te zien.
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 15th October 2010, 14:43
lien.lauwers lien.lauwers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Wechelderzande
Posts: 114
Het is inderdaag zo dat deze mensen met psychische problemen zullen kampen na deze bevrijding, dat kan gewoon niets anders. Maar het voornaamste is nog altijd dat ze levend terug bij hun familie zijn geraakt. Ik denk dat ze na het weerzien van hun vrouw, kinderen en familie een deel van hun leed al wel zullen vergeten zijn.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:34.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.