actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 29th December 2008, 17:13
marliessomers marliessomers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2007
Locatie: essen
Posts: 146
Fransman overlijdt door plaatsgebrek in ziekenhuis

In Frankrijk is een 56-jarige man overleden aan de gevolgen van een hartaanval omdat er eergisteravond geen plaats was in de ziekenhuizen in de buurt. Het gebrek aan plaats zorgt voor een ware polemiek over de middelen van de ziekenhuizen in Frankrijk.

27 ziekenhuizen
De hulpdiensten zochten in de regio Parijs zonder resultaat in 27 ziekenhuizen naar een plaats waar een coronarografie kan worden uitgevoerd. Dat is een inwendig hartonderzoek waarbij de kransslagaders in beeld worden gebracht. Uiteindelijk werd de patiënt afgeleverd in een hospitaal waar wel reanimatiemateriaal beschikbaar was, maar geen coronarografie kon worden uitgevoerd.
Toen zes uur later een plaats vrijkwam voor deze procedure in het Lariboisière-ziekenhuis in Parijs, was de patiënt overleden bij aankomst.

Veiligheid
Volgens een woordvoerder van 'Assistance publique-Hôpitaux de Paris' waren er gisteren om 16.00 uur vijf plaatsen vrij op reanimatieafdelingen, net als de dag voordien op hetzelfde uur. De grootste vakbond voor spoedartsen, Amuf, verklaarde dat "alle spoedafdelingen in de regio Parijs verzadigd zijn". Voor Amuf kan de "veiligheid van de patiënten niet meer verzekerd worden in de ziekenhuis in de regio Parijs tijdens de eindejaarsfeesten". Ook de vakbond FO benadrukte dat er "sinds meer dan een jaar problemen zijn bij de publieke ziekenhuizen" die, volgens de vakbond, te wijten zijn aan een gebrek aan personeel.

Polemiek
Dit nieuwe drama komt er na de polemiek die vorige woensdag is ontstaan na de dood van een kind in een ziekenhuis in Parijs nadat het foute medicijn werd geïnjecteerd. (belga/sam)

29/12/08 HLN
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 29th December 2008, 18:07
dominiquevandevliet dominiquevandevliet is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Kasterlee
Posts: 80
Wat verschrikkelijk! Die man had waarschijnlijk nog geholpen kunnen worden!
Maar voor zulke fratsen moet je niet ver zoeken.
Mijn grootvader/peter werd ook in het ziekenhuis opgenomen met een ernstige maagaandoening. Omdat het net weekend was werd hij niet verder geholpen wegens personeeltekort (of weet ik veel). Maandag was hij dood. Achteraf bekeken had dit makkelijk verholpen kunnen worden.
Door die onbekwaamheid heb ik mijn grootvader nooit kunnen ontmoeten...
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 29th December 2008, 20:31
Ivan.Verwerft's Avatar
Ivan.Verwerft Ivan.Verwerft is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Geel
Posts: 133
Dit vind ik echt schandalig. Een zoveelste geval van overbevolking in de ziekenhuizen. Als we al de levens zouden optellen die door niet-medische zaken werden verloren zouden we serieus verschieten! Er worden toch zoveel statistieken opgesteld over hoeveel mensen er dit of dat doen, wel, laat ze maar eens per regio bekijken hoeveel sterfgevallen zich voordoen door situaties als deze. Het gaat dan in mijn ogen niet alleen over plaatstekort in ziekenhuizen maar ook over "sorry, hij had een verkeerde behandeling gekregen" of "het medicament werd verwisseld met een andere patiënt." Het aantal sterfgevallen licht hier echt véél te hoog!
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 29th December 2008, 21:45
Kathleen Van Staeyen Kathleen Van Staeyen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Bouwel
Posts: 29
Een voorbeeld van een verschrikkelijk voorval.
Ik hoop dat dit voorval een les kan zijn voor de overheid. Een besparing op personeel van een ziekenhuis kan niet wanneer dit een gevaar vormt voor patiënten. Wanneer er mensen sterven door een onderbemand ziekenhuis, moet hier toch iets aan gedaan worden.

Men moet inzien dat een ziekenhuis geen bedrijf is, maar een instelling om mensen te helpen. De winst is hier niet het belangrijkste, maar het genezen van zieke mensen.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 30th December 2008, 10:47
Sofie Geerinckx Sofie Geerinckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Herentals
Posts: 70
Ik schrok toen ik dit artikel las. In 27 ziekenhuizen hulp zoeken zonder resultaat dat is toch bijna onmogelijk.
Het zou niet mogen dat ziekenhuizen onderbemand zijn en toch komt dit vaak voor.
Iedereen beseft dat er gebrek is aan personeel maar waarom doet niemand er dan iets aan.

Voor Parijs is dit dus 2 maal slecht nieuws op zulke korte tijd. Hopelijk gaat men echt wel beseffen dat het zo niet verder kan.

Ik ben het volledig eens met wat Ivan zegt. Er sterven veel te veel mensen door ‘fouten’ van het ziekenhuis.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 30th December 2008, 11:04
Noémie.Huysmans Noémie.Huysmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Herentals
Posts: 41
Breng hem dan naar een ander ziekenhuis of dat zou misschien de mensen wat meer doen nadenken over het aantal ziekenhuizen en het aantal beperkte plaatsen. Ik zou mij enorm schuldig voelen moest ik dokter zijn, op je geweten hebben dat er iemand is moeten sterven omdat je geen plaats meer had in je eigen ziekenhuis, goeie naam krijg je dan ...

De familie van die man zullen hun redenen wel hebben om een aanklacht in te dienen, ik zou het toch zeker doen. Iemand die in kritieke toestand zoeits moet ondervinden, dit kan gewoon niet!!!
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 30th December 2008, 14:12
chelsy collart chelsy collart is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: oosterwijk
Posts: 82
Zoiets kan toch niet! Een man met een hartaanval krijgt toch voorrang voor even! Deze man moest dringend een coronaorografie laten doen! Dan geef je die man toch voorrang als de kans bestaat op een hartaanval! Zoiets zou toch niet mogen! Je doet toch alles in je macht om hem te helpen! Ik ben er zeker van dat er veel mensen in het ziekenhuis liggen die wel even kunnen wachten! Genoeg mensen die daar liggen die van een mug een olifant maken. Zoiets zou niet mogen gebeuren, niet de dag van vandaag.
Met citaat antwoorden
  #8  
Oud 30th December 2008, 20:51
Billy Bosmans Billy Bosmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Hallaar
Posts: 40
Weer een leven dat weg is gegooid maar het zijn de eindejaarsfeesten en kunnen. Aan het personeelgebrek kunnen we weinig doen, we kunnen mensen niet dwingen om voor verpleegster of dokter te studeren zodat het opgelost zou worden. Meer ziekenhuisen bouwen lijkt ook geen oplossing. Dit is een probleem dat moeilijk is op te lossen. Ik heb medelijden met die man maar spijtig.
Met citaat antwoorden
  #9  
Oud 31st December 2008, 14:45
Sanne Van der borght Sanne Van der borght is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2008
Locatie: Herselt
Posts: 98
Dit is echt erg en ik vrees dat dit ook wel meer gebeurd, zelfs in België. Als mensen zouden weten hoe het er soms aan toe gaat in ziekenhuizen, zouden ze er liever wegblijven. Er is al dikwijls bewezen dat men in ziekenhuizen mensen vaak fout behandelen. Ofwel nemen ze de situatie niet ernstig genoeg, ofwel gipsen ze een voet in waarvan de enkel maar gewoon verstuikt is. Natuurlijk staan die verplegers en dokters ook wel onder stress, maar een beetje meer bekwaamheid mag er wel zijn vind ik!
Met citaat antwoorden
  #10  
Oud 22nd February 2009, 11:35
jo.guns jo.guns is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Vosselaar
Posts: 139
Amai, dit is toch wel even verschieten. Het lijkt alsof het niet veel gebeurd en dat dit meer taferelen zijn voor landen waar het moeilijker is om mensen te helpen omwille van geld en dergelijke.
Ik kan wel begrijpen dat er veel volk is in een ziekenhuis en dat het even druk kan zijn, maar het is niet te begrijpen dat deze man dan maar aan zijn lot wordt overgelaten en gewoon sterft terwijl man dit had kunnen voorkomen.

Laatst aangepast door jo.guns : 22nd February 2009 om 11:41.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 05:32.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.