actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 3rd October 2011, 14:44
evelien.kolsteeg evelien.kolsteeg is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Herentals
Posts: 106
Vetbelasting is een goede zaak

Vetbelasting is een goede zaak

maandag 03 oktober 2011 om 11u19


Denemarken is het eerste land ter wereld dat de vettaks invoert: per kilogram verzadigd vet in voedingsmiddelen, betalen Denen voortaan 2,16 euro meer. De idee is niet nieuw. Ook in andere landen is sprake van belastingen op ongezonde voeding. In de Verenigde Staten staat invoering van een frisdranktaks momenteel hoog op de agenda.


Onbetaalbaarheid dreigt

De maatregel wordt gerechtvaardigd door de dramatische toename van overgewicht en obesitas in de hele westerse wereld. In België vormt de groep met een normaal lichaamsgewicht nog een nipte meerderheid. De Deense cijfers zijn niet veel beter. In de VS en in Mexico loopt het ondertussen de spuigaten uit: er leven meer dikke dan dunne mensen. Wetenschappers voorspellen nu al dat de levensverwachting in de komende jaren zal dalen. Zwaarlijvigheid gaat immers gepaard met tal van gezondheidsrisico’s, waaronder hartfalen, diabetes en depressie. De financiële gevolgen zijn nu al voelbaar en zullen in de toekomst verder toenemen. Om één voorbeeld te geven: het gros van de beschikbare donornieren gaat vandaag naar mensen die als gevolg van zwaarlijvigheid diabetes en nierfalen ontwikkelen. Ook ons gezondheidszorgsysteem kraakt onder de vele overtollige kilo’s.


Met zachte dwang

De voorbije decennia zijn heel wat inspanningen geleverd om het eetgedrag van mensen in gunstige zin te beïnvloeden: door de media, de artsen en de overheid. Campagnes die aanzetten tot een hogere consumptie van groenten en fruit worden telkens opnieuw weggeblazen door gigantische marketingacties voor ongezonde voedingsmiddelen. Fastfoodketens als MacDonalds of Pizza Hut schrikken er zelfs niet voor terug om van gezondheid blakende vedetten als Kim Gevaert en Tia Hellebaut voor hun kar te spannen.
De fastfoodmarkt doet het goed, zeker in tijden van crisis. Een hamburger met frieten leidt nu eenmaal sneller tot een gevoel van verzadiging in vergelijking met een kilogram appelsienen of een bussel wortelen. Wie moet rondkomen met een krap budget, heeft geen boodschap aan gezondheidsboodschappen, maar kijkt naar zijn portemonnee. Wanneer ongezonde voeding duurder wordt dan gezonde, dan zal het eetgedrag vanzelf in gunstige zin evolueren. De Deense aanpak mag ook bij ons ingang vinden, zeker in geval de nieuwe financiële middelen gebruikt worden om gezonde voeding nog beter te promoten.

Bron: knack.be

In plaats van een maatregel om het overgewicht bij de bevolking aan te pakken, zie ik eerder een kans om nog meer in onze zakken te zitten.
Overgewicht is een bedreiging in onze moderne maatschappij, daar kan niemand het mee oneens zijn. Maar in plaats van de mens op een positieve manier te stimuleren zijn eetgewoonten aan te pakken, wil de overheid er weer een slaatje uit slaan.
Een belangrijke reden waarom mensen zo veel fastfood eten, ligt in de kostprijs van het eten. Gezond eten is nu eenmaal veel duurder, voor sommige mensen scheelt het nu eenmaal een flinke duit als zij zich af en toe tot fastfood wenden. volgens mij moet dat probleem in de eerste plaats aangepakt worden. Maak gezond eten goedkoper in plaats van ongezond eten duurder te maken. Dit gaat veel sneller de tendens van fastfood veranderen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 3rd October 2011, 18:50
Evelien.Van.Lieshout Evelien.Van.Lieshout is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Herenthout
Posts: 97
Ik vind dat Evelien K. gelijk heeft. Ze zouden beter gezonde voeding een pak goedkoper maken. Het probleem van zwaarlijvigheid lost zich niet enkel op door de kostprijs te verhogen. Het hele eet- en leefpatroon van vele mensen moet veranderen en daar heeft de kostprijs van de ongezonde voeding niet veel mee te maken. Het is vaak gewoon makkelijker om snel een pizza te laten leveren of snel even een drive-in te doen. Of we nu een euro meer moeten betalen of niet, maakt niet zoveel uit. Als je als mens welvarend bent, kijk je daar niet naar. Het zijn de mensen met een lager inkomen die hiervan weer de dupe worden en dat vind ik niet correct.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 4th October 2011, 12:58
Eva Thijs Eva Thijs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Gierle
Posts: 423
Volgens mij zullen de meesten dit wel een goed idee vinden. Wie wil er nu niet gezond zijn? Iedereen zou toch een slank figuur verkiezen boven overgewicht? En als gezond eten dan goedkoper wordt dan voedsel met veel verzadigde vetten, dan is dat toch een goed teken?

Ik vrees er alleen voor dat Het gezonde eten niet goedkoper zal worden, maar enkel het ongezonde duurder. Dat zal maken dat diegenen die tot nu toe altijd ongezond voedsel kochten omdat het goedkoper was, nu nog meer moeten betalen voor het voedsel.

Maar al bij al vind ik het helemaal niet slecht dat gezond voedsel goedkoper is dan al die hamburgers, pizza's,...
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 4th October 2011, 21:15
stef.colebunders stef.colebunders is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Geel
Posts: 89
Een maatregel die in mijn ogen alleen de armere onder ons zal treffen. "Gezonde" mensen die nu reeds bioproducten aankopen om gezond te wezen zullen die taks alvast niet voelen. Deze betalen nu reeds veel voor dure bioproducten. Volgens GVA vinden politici Temmerman (Sp.a- senator) en Tom Dehaene (CD&V-parlementslid) deze vettaks de moeite waard om te bestuderen. Ik begrijp dat overgewicht een grote brok uit het budget van de gezondheidszorg wegneemt maar volgens mij is deze taks zeker niet efficiënt. Investeren in campagnes op school die kinderen een gezonde levenstijl aanleren zijn volgens mij veel doeltreffender dan zulke taks.
De tabaksprijzen schieten ook meermaals de hoogte in maar daarvoor stoppen onze fervente rokers toch ook niet met roken.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 5th October 2011, 11:55
Michael Van Deun Michael Van Deun is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Zoersel
Posts: 396
Vetbelasting is een goede zaak

Ik moet eerlijk toegeven dat ik met gemengde gevoelens zit bij dit artikel. Ik had het een paar dagen geleden ook al gelezen in metro in school. Mijn eerste reactie was eigenlijk een kleine schok naar mensen met overgewicht. Voor hen vind ik dit echt een zware belediging, terwijl velen er zelf problemen mee hebben of nu pas problemen zullen ondervinden als ze met de vinger worden gewezen. Sommige mensen kunnen er zelf ook niet aan doen, door ziekte bijvoorbeeld, waardoor het voor hen ook eens zo confronterend is. Daarom denk ik dus langs de ene kant dat die confrontatie voor sommigen niet zo'n slim idee is. Maar langs de andere kant vind ik wel een redelijk goed initiatief. Dit is een oplossing om overgewicht en zwaarlijvigheid tegen te gaan, maar het is een beetje verkeerd. Want het idee erachter is wel goed, maar nu probeert de overheid gewoon zijn zakken te vullen door extra belasting te heffen. Ze kijken meer naar hun geld, dan eigenlijk naar de mensen (al is dit wel de bedoeling in de eerste plaats). We zullen zien of Vlaanderen en België op lange termijn toch nog gaat toestemming voor dit principe, wat momenteel nog niet aan de orde is.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 7th November 2011, 00:19
Niels Olieslagers Niels Olieslagers is offline
Niels Olieslagers
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: België
Posts: 117
Uiteraard is het stijgende aantal mensen met zwaarlijvigheid geen goede evolutie. Deze maatregel lijkt mij echter niet de juiste oplossing...

Dit is een beperking van onze vrijheid. Als ik nu elke dag ongezond wil eten, dan is dat mijn keuze. Waarom zou ik hiervoor meer moeten betalen? Ik heb zelf gekozen om ongezonde dingen te eten, terwijl ik goed genoeg weet dat ik hier eventueel dik van zal worden. Hoe mooi ze het ook proberen te verkopen, het is en blijft simpelweg een extra belasting.

Ik denk dat deze maatregel gewoonweg niet zou werken. Mensen weten meestal wel dat ze ongezond bezig zijn. Door de prijs van bepaalde zaken te laten stijgen gaat er volgens mij niet veel veranderen aan de levensstijl van de gemiddelde mens. Wat zou er gebeuren wanneer een zak chips vanaf volgende week 50 cent extra kost? Niet veel denk ik. Zoals men hier al zei zullen vooral de armere getroffen worden.

Vergelijk de situatie eens met roken... Iedereen weet dat het ongezond is en dat het serieuze gezondheidsproblemen kan opleveren. Duurdere prijzen, het rookverbod op openbare plaatsen en gigantische, en soms ronduit afschuwelijke, waarschuwingen/foto's hebben slechts een klein deel van de rokers kunnen overtuigen om te stoppen.

De overheid moet natuurlijk wel iets doen. Ik denk dat ze beter een gezonde levensstijl kunnen promoten door bijvoorbeeld sporten aantrekkelijker te maken. Iedereen over dezelfde kam scheren kan in mijn ogen echter niet.

(Ik ben WEL een voorstander van de extra taks op sigaretten/tabak. Roken kan namelijk naast jezelf ook schade toebrengen aan "onschuldige" mensen in je omgeving)

Laatst aangepast door Niels Olieslagers : 7th November 2011 om 00:58.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:10.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.