actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 30th March 2017, 12:25
LENA.S*OMMEN LENA.S*OMMEN is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Merksplas
Posts: 47
Nederland gaat Downtest subsidiëren, Antwerps lab dient klacht in

De Nederlandse overheid verleent 26 miljoen euro subsidie aan acht medische centra, om de NIP-test goedkoop te kunnen aanbieden. Het Antwerpse Gendia dient daar nu klacht tegen in.

Gendia is een prive-laboratorium in Antwerpen dat genetische tests aanbiedt, waarvan de meest succesvolle de NIP-test is. Het betreft een niet-invasieve test op een bloedstaal van zwangere vrouwen, die met bijna 100 procent zekerheid kan zeggen of je kind het syndroom van Down zal hebben of niet.

Gendia dient nu klacht in tegen de Nederlandse staat, omdat die vanaf 1 april steun wil verlenen aan acht medische centra in Nederland, waardoor de NIP-test er veel goedkoper aangeboden kan worden. Hij zal er straks maar 175 euro meer kosten. Bij Gendia betaal je nu 590 euro. Zo melden vanmorgen diverse Nederlandse kranten, waaronder De Volkskrant.

Directeur Patrick Willems van Gendia bevestigt dat er klacht is ingediend: ‘Het betreft een kort geding. Wij vragen dat de Nederlandse rechter deze staatssubsidie onmiddellijk zou stoppen, tot een Europese rechter zich ten gronde heeft uitgesproken. Wij zijn van mening dat deze subsidieregeling in strijd is met artikel 107 van het Verdrag betreffende de Werking van de Europese Unie (VWEU) en daarmee ongeoorloofde staatssteun oplevert. Het is concurrentievervalsing.’

Het cliënteel van Gendia bestaat voor een groot deel uit Nederlandse zwangere vrouwen: de afgelopen vier jaar heeft het Antwerpse lab de test bij 21.000 Nederlandse vrouwen uitgevoerd. Dat staat voor 60 procent van hun cliënteel voor deze test.

In België stelt het probleem zich overigens niet, zegt directeur Patrick Willems: ‘De Belgische ziekteverzekering betaalt de NIP-test terug aan zwangere vrouwen, ongeacht waar ze die laten uitvoeren. Wij hebben daar hard voor moeten strijden, om gelijk behandeld te worden als de universitaire centra. Maar het is nu wel goed geregeld.

Eigen mening: Ik begrijp wel dat ze in België kwaad zijn aangezien dat voor hen zal lijden tot een zwaar verlies van inkomsten. Toch vraag ik mij af of ze dit niet gewoon onderling kunnen regelen? Want als Europa beslist dat Nederland hun beslissing gegrond is dan gaan ze alleen maar meer verlies lijden. Ik weet eigenlijk zelf niet of ik een voorstander ben van de NIP-test dus ik vind het moeilijk om te zeggen of Nederland in zijn recht is of niet. Ik vind al helemaal niet dat de overheid dit moet terugbetalen, wanneer mensen die test willen doen moeten ze dat maar doen op eigen kosten. Hopelijk beslist Europa snel en komt er een compromis voor iedereen.

Bron: De Standaard 30/03/2017 http://www.standaard.be/cnt/dmf20170330_02808052
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:32.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.