actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 29th March 2017, 12:26
LENA.S*OMMEN LENA.S*OMMEN is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Merksplas
Posts: 47
'Definitieve doodsteek voor het Eurostadion'

Ondertekende Ben Weyts het doodvonnis van het Eurostadion? ‘De openingswedstrijd van Euro 2020 mogen we vergeten.’
Vlaams minister van Openbare Werken Ben Weyts (N-VA) weigert twee gronden te verkopen die cruciaal zijn voor de bouw van het Eurostadion op Parking C in Grimbergen.

‘De vorige Vlaamse regering toonde zich bereid om die gronden te verkopen, met het oog op de bouw van een nationaal voetbalstadion en de openingswedstrijd van het EK voetbal’, klinkt het. ‘Maar intussen hebben niet alleen de voetbalbond én RSC Anderlecht zich van het project gedistantieerd, ook de gemeente Grimbergen en Ruimte Vlaanderen spraken er zich negatief over uit. Wat overblijft - een kantorencomplex - staat mijlenver af van het oorspronkelijke opzet van dit project. In deze omstandigheden ben ik niet bereid om de resterende gronden te verkopen.’

Op en onder die bewuste gronden zouden, volgens de bouwplannen, de centrale toegangspoort van het stadion moeten komen, alsook enkele noodzakelijke in- en uitritten van het complex.

'Merkwaardig'

Philip Neyt, bestuurder bij ontwikkelaar Ghelamco, toont zich ‘ten zeerste verwonderd’ over de beslissing van de minister. ‘Dit gaat over kleine stippen restgrond, waarvan Vlaanderen tot voor kort niet eens wist dat het er eigenaar van was. Zij maken deel uit van het aanbestedingsdossier. Dat de minister hier nu mee komt opzetten, vind ik bijzonder merkwaardig. Na eerder al de buurtweg, is dit het zoveelste euvel dat wordt aangehaald om dit project te vertragen. Maar wij blijven constructief en geven niet op.’

Van nul herbeginnen

Toch zou dit wel eens de definitieve doodsteek kunnen zijn. ‘Het Eurostadion zat al in de vierde verlenging en gelukkig heeft Ben Weyts de wedstrijd afgefloten. Dit was geen voetbalproject meer’, zegt Johan Van den Driessche, N-VA-fractieleider in het Brussels Parlement. Zijn partij pleit al langer voor een renovatie van het Koning Boudewijnstadion.

Ook volgens parlementslid Arnaud Verstraeten (Groen) is dit ‘het absolute einde voor het Eurostadion’. ‘Het is nu onmogelijk om het project uit te voeren zoals het voorzien was. De enige resterende optie, waar wij ook voor pleiten, is van nul opnieuw beginnen. Met een compleet nieuw project, dat dit keer wel gedragen en transparant is. Dat zal jaren in beslag nemen. De openingswedstrijd van Euro 2020 mogen we vergeten.’

Eigen mening: Tegen 2020? De kans op slagen is dan wel hééél klein. Ik begrijp beide partijen wel. Langs de ene kant denk ik 'waarom gaan we daar nu nog zo moeilijk over doen. Het was toch allemaal bijna in orde?' Langs de ander kant begrijp ik het ook dat mensen het plan tegenhouden als het niet goed is uitgewerkt. Is er wel rekening met alles gehouden en welke impact heeft die beslissing op het verkeer? Ik denk niet echt dat het draait om de gebouwen die ze niet willen verkopen, maar om andere redenen. Hopelijk geraken ze er snel uit en kan men het alsnog bouwen!

Bron: De Standaard 29/03/2017 http://www.standaard.be/cnt/dmf20170328_02804301
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:36.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.