actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 15th March 2017, 09:43
LENA.S*OMMEN LENA.S*OMMEN is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Merksplas
Posts: 47
Geen visum voor Turkse imams

Staatssecretaris voor Asiel en Migratie Theo Francken (N-VA) heeft gelijk gekregen van de Raad voor Vreemdelingenbetwistingen in het weren van Turkse imams voor niet-erkende moskeeën. Dat schrijft Het Laatste Nieuws. ‘Voor het eerst een halt aan importimams’, reageert Francken.

Francken weigert om aan buitenlandse imams van niet-erkende moskeeën een visum lang verblijf te geven, omdat ons land op die moskeeën nauwelijks controle heeft.

Dit jaar weigerde hij zo al aan 12 - allemaal Turkse - imams een visum. Tien van hen vochten de beslissing meteen aan bij de Raad voor Vreemdelingenbetwistingen. ‘Volgens de advocaat van de imams heb ik hun vrijheid van godsdienstbeleving geschonden’, aldus Francken. Maar het rechtscollege gaf alvast vier van de tien imams ongelijk. Volgens de RvV is hun godsdienstbeleving niet geschonden, omdat de imams zich in het buitenland bevinden en daardoor niet onder de rechtsmacht van de Belgische staat vallen.

‘Dit is een belangrijke principiële beslissing’, aldus Francken. ‘Bovendien zegt de Raad ook dat het gelijkheidsbeginsel niet geschonden is: we mogen een onderscheid maken tussen erkende en niet-erkende moskeeën om visa uit te reiken aan imams. Onze strengere behandelingen van niet-erkende moskeeën houdt dus juridisch stand.’

De imams kunnen nu nog naar de Raad van State trekken en als alle nationale rechtsmiddelen uitgeput zijn, kunnen ze de uitspraak aanvechten bij het Europees Hof voor de Rechten van de Mens in Straatsburg.

Eigen mening: Ik vind het heel goed dat Theo Francken gelijk gekregen heeft. De controle op moskees moet er wel zijn. Anders worden er misschien moslims gebrainwasht zonder dat iemand daar weet van heeft. Ik denk dat mensen ook willen dat Theo Francken zo optreed. Anders krijgt hij misschien later de schuld wanneer er weer een aanslag of iets dergelijks gebeurd. Imams die naar een erkende moskee gaan en die een band kunnen opbouwen met de gemeente of stad zijn van mij ten alle tijde welkom, want ik vind wel dat iedereen zijn eigen geloof mag hebben en dit ook mag tonen.

Bron: De Standaard 15/03/2017 http://www.standaard.be/cnt/dmf20170315_02781132
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:24.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.