actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 2nd March 2017, 09:44
LENA.S*OMMEN LENA.S*OMMEN is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Merksplas
Posts: 47
AB InBev verkoopt steeds minder bier

Bijna overal in de wereld loopt de bierconsumptie terug. Dat tast de winst van AB InBev aan.

Vijfhonderd miljoen hectoliter bier verkocht brouwer AB InBev vorig jaar. Een gigantische plas, maar wel 2 miljoen hectoliter minder dan het jaar voordien. In bijna alle regio’s waar AB InBev actief is - zeg maar de hele wereld - liepen de volumes terug. Het ergst was de situatie in het noordelijk deel van Latijns-Amerika, inclusief Brazilië. Daar kregen de volumes een klap van 6 procent. In maar één van de zes regio’s was er nog omzetgroei: het westelijk deel van Latijns-Amerika, met landen als Peru en Ecuador.

Het goede nieuws is dat de omzet van AB InBev niet gedaald is. Die steeg met 2,4 procent. De brouwer slaagt er dus in zijn bier steeds duurder te verkopen. AB InBev noemt dat de premiumisatie: klanten worden verleid om steeds duurdere biertjes te gaan drinken. In plaats van een ordinair pintje kiezen ze vaker voor een speciaalbier of een luxebier. Tegelijk merkt AB InBev ook dat jongeren minder bier drinken. Het bedrijf gaat zich vooral richten op de millenniumgeneratie met doelgerichte communicatie. En tenslotte gaat er ook veel aandacht naar alcoholarme en -vrije bieren.

De winst is om allerlei redenen wel flink gedaald. Van 8,3 miljard dollar naar 1,2 miljard dollar. Als je de vergelijkingsbasis wat rechter trekt, kom je uit op ongeveer een halvering van de winst. Vooral Brazilië was problematisch, schrijft de brouwer in zijn toelichting. Niet alleen hadden de mensen door de economische problemen geen zin en geld om bier te kopen, ook daalde de munteenheid fors. Doordat AB InBev in dollar rapporteert, heeft dat een effect op de uiteindelijke resultaten. Ondanks de halvering van de winst per aandeel, blijft het dividend op peil. De aandeelhouders ontvangen 3,60 euro, inclusief een al betaald interimdividend. Het uitgekeerde dividend bedraagt in totaal bijna dubbel zoveel als de totale genormaliseerde nettowinst.

AB InBev had ook goed nieuws: het kan meer synergieën persen uit de fusie met SAB Miller dan gedacht. In plaats van 2,45 miljard dollar mikt het bedrijf nu op 2,8 miljard dollar.

Eigen mening: Ik denk dat de theorie van 'we proberen eens een zwaarder biertje' wel kan kloppen! Dat jongeren minder bier drinken dat wist ik niet, dat is me toch nog niet opgevallen. Het artikel begon precies zeer negatief, maar naar het einde toe is alles terug positief. Ze verkopen minder bier dus maken ze het gewoon duurder. Ik ben persoonlijk fan van een biertje, maar als de prijs jaar na jaar gaat blijven stijgen dan denk ik ook wel dat ik misschien zou overschakelen naar iets anders. Zeker voor jongeren is het belangrijk dat het niet té duur wordt. Ik denk dat vijfhonderd miljoen hectoliter al klinkt als heel veel bier en dat ze zich bij AB InBev niet teveel zorgen moeten maken.

Bron:http://www.standaard.be/cnt/dmf20170302_02758419 De Standaard, 2/03/2017
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:37.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.