actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 3rd March 2017, 08:19
LENA.S*OMMEN LENA.S*OMMEN is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Merksplas
Posts: 47
Een op de vijf met de fiets naar het werk

Meer mensen fietsen naar het werk, maar tegelijk boet de bedrijfswagen niet aan populariteit in. Vooral in Antwerpen wordt stevig gefietst.

Het aantal werknemers dat vaak de fiets neemt om naar het werk te gaan, zit in de lift. Dat blijkt uit de tweede mobiliteitsbarometer van hr-dienstverlener Acerta. Die polste bij zijn klanten, 40.000 werkgevers uit de privésector. naar het woon-werkverkeer van 2016.
Het aantal fietsende pendelaars is, vergeleken met 2015, toegenomen met iets meer dan 13 procent. Tegenwoordig kiest een op de vijf al geregeld – daarom niet iedere dag – voor de fiets. Vooral in de provincie Antwerpen wordt stevig gefietst, in Wallonië heel weinig.
Nogal wat werknemers wisselen de fiets af met de eigen wagen (7,8 procent), een kleine minderheid doet dat met bus of trein. Het weer ’s ochtends bepaalt de keuze.

Behalve aan de almaar aanzwellende files schrijft Dirk Wijns, directeur bij Acerta Consult, het succes van de tweewieler toe aan de stimuli die de fiets vandaag geniet. Zo wordt in een meerderheid van de bedrijven, afhankelijk van de afspraken in de sectoren, een fietsvergoeding uitgekeerd. Die bedraagt 0,23 euro per kilometer. ‘Als je dagelijks 20 kilometer pendelt, kun je daarmee na een jaar een nieuwe fiets kopen’, zegt Wijns.

Daarnaast bieden ook steeds meer werkgevers een bedrijfsfiets aan. Als dat een elektrisch exemplaar is, wordt afstand een minder groot obstakel. ‘Fietsen is dan ook minder inspannend. Niet iedereen neemt graag eerst een douche als hij of zij bezweet toekomt op de job.’

En natuurlijk spelen algemene fenomenen als de aanzwellende files en de behoefte aan meer fysieke activiteit.

Het toenemende succes van de fiets belet niet dat de auto het meest gebruikte vervoermiddel is en blijft voor de werkende mens. Die wordt gebruikt door iets meer dan 71 procent van het aantal pendelaars, een lichte stijging van 0,3 procent.

Opmerkelijk is ook dat de populariteit van de bedrijfswagen niet afkalft, integendeel. Een op de tien werknemers rijdt in zo’n wagen van de firma naar het werk. Dat zijn er alweer 3,6 procent meer dan een jaar voordien. Het negatieve maatschappelijke imago dat rond de leasewagen hangt, heeft dus weinig impact op het terrein. ‘Dat verbaast mij niet’, vindt Wijns. ‘Als iemand van de baas een auto aangeboden krijgt, gaat hij die niet weigeren. De voordelen, ook privé, wegen nog altijd zwaarder door.’

Daar komt bij dat voor veel werknemers het openbaar vervoer geen valabel alternatief biedt. De mobiliteitsbarometer toont aan dat het aandeel van het openbaar vervoer stagneert. De bus wint wat, de trein geeft terrein prijs.

Met deze bevindingen houdt de regering volgens Acerta best rekening als ze dit voorjaar het mobiliteitsbudget gaat regelen. Dat moet werkgevers meer opties geven dan de bedrijfswagen om hun werknemers tegemoet te komen. ‘Als je de mensen in de plaats van een leasingwagen baar geld aanbiedt, bestaat de kans dat ze daarmee toch een eigen auto kopen’, zegt Wijns. ‘Daarmee staan we geen stap dichter bij een oplossing voor de files en de uitstoot.’

Eigen mening: Dit vind ik positief nieuws. Mensen worden duidelijk aangemoedigd om met de fiets naar het werk te gaan. Vaak zeggen mensen wel eens 'maar die rijdt met een elektrische fiets'. Dan denk ik die persoon rijdt al met de fiets en zorgt ervoor dat er geen uitlaatgassen in onze lucht terechtkomen. Het is een goed alternatief voor de gewone fiets omdat je tegen een stevig tempo kan door fietsen en ook vaker de fiets zal nemen als het weer eens een keer niet mee zit. Ik hoop dat er nog meer campagne gaat worden gevoerd en dat vele mensen de bedrijfswagen vervangen door de bedrijfsfiets. We zijn goed bezig, ook als je met een elektrische fiets rijdt!

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20170302_02759812 De Standaard 3/03/2017
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 4th March 2017, 12:13
Melissa.V*emincx Melissa.V*emincx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Heist-op-den-Berg
Posts: 84
Met de fiets naar het werk rijden heeft naar mijn mening vele voordelen. Zo doe je iets voor het milieu (het verminderen van uitstoot), bespaar je geld op brandstof, vermijd je files én werk je aan je conditie/gezondheid (en hoef je dus 's avonds na je werkdag niet meer naar de fitness). Bovendien krijg je je er een fietsvergoeding bovenop! Net als Lena, vind ik dat het beter is om met een elektrische fiets naar het werk te rijden dan met een auto. Volgens mij is deze fiets trouwens een extra stimulans: buiten te voordelen die ik in het begin heb opgesomd, komt er nog bovenop dat je sneller naar het werk rijdt én je niet bezweet aankomt. Ik schrik er niet van op dat mensen minder met het openbaar vervoer rijden. Het openbaar vervoer komt zelden op tijd (zeker wanneer je de bus neemt) en je kan er vaak niet op rekenen (door een staking bijvoorbeeld). Daardoor kan je dus vaak te laat aankomen op je werk, en dat apprecieert de werkgever niet. Ik vind het wel goed dat er werkgevers zijn die een deel van het bus/treinabonnement terugbetalen. Zo stimuleer je je werknemers door meer met het openbaar vervoer te gaan.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:33.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.