actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

 
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 1st April 2014, 22:22
E*ien.Khouri E*ien.Khouri is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Turnhout
Posts: 104
De Wever: "Absurde GAS-boetes moeten eruit"

Bart De Wever (N-VA) wil een einde maken aan "de absurde pv's die telkens de pers halen". "Maar ik kan ook alleen maar voor mijn eigen deur vegen", zegt de Antwerpse burgemeester. Volgens hem bewijzen de cijfers van zijn stad dat zijn GAS-beleid er niet gericht is op kwantiteit, maar op kwaliteit.

Het aantal uitgeschreven GAS-pv's in de stad Antwerpen is vorig jaar immers met drie procent gedaald ten opzichte van 2012, tot 21.852 in totaal.

Het overgrote deel waren vaststellingen van bevuiling (58 procent), naast het foutief gebruiken van het openbaar domein (13 procent) en het verstoren van de openbare rust (9 procent). Volgens burgemeester Bart De Wever (N-VA) wijzen die cijfers erop dat zijn beleid niet gericht is op kwantiteit, maar wel kwaliteit.

Absurde pv's
"De cijfers maken duidelijk waar GAS echt om draait, in tegenstelling tot een aantal misvattingen die heersen binnen de media en een deel van de publieke opinie", vindt De Wever. "GAS is geen doel op zich maar een middel om overlast te sanctioneren, de leefbaarheid van de stad te verbeteren, jongeren in beeld te krijgen voor ze echt de criminele weg opgaan en bepaalde fenomenen in kaart te brengen."

Dat het aantal GAS-pv's in 2013 daalde, vindt De Wever geen slechte zaak. "De focus ligt op kwaliteit en kwaliteitscontrole en daar blijven we hard aan werken", stelt hij. "We willen af van de absurde pv's die telkens de pers halen. Ik kan echter alleen voor mijn eigen deur vegen, terwijl het voor de publieke opinie natuurlijk niet uitmaakt waar een GAS-verhaal vandaan komt."

Kwaliteitscontrole
Alles bij elkaar werden vorig jaar 13.919 effectieve GAS-boetes uitgeschreven, ten opzichte van 15.743 in 2012. Iets meer dan negenduizend GAS-pv's werd om allerlei redenen geseponeerd, terwijl dat er in 2012 'slechts' 6.119 waren.

"Dat bewijst eigenlijk net dat we meer aan kwaliteitscontrole doen, want vele van die beoordeelde pv's dateerden nog van de vorige bestuursperiode", vindt De Wever. "Dat ook de kwaliteit van de pv's zelf sindsdien omhoog is gegaan, zullen we hopelijk vanaf volgend jaar zien aan onder meer het aantal seponeringen."

bron: De Morgen, 1/04/2014

Die GAS-boetes, het is me wat. Sinds die ingevoerd zijn gaat iedere gemeente ermee om zoals zij zelf willen. Herinner je het verhaal van de GAS -boete van een vrouw die een papiertje in de een publieke vuilbak deponeerde en die vrouw die een boete kreeg omdat ze een kersenpit op de grond gooide en die GAS- boete voor de spelende kinderen? Als zulke belachelijke boetes werkelijk kunnen, betekent dit dat er geen wettelijk kader bestaat waarin men een GAS boete kan en moet uitschrijven. Het lijkt wel of de gemeenten in Vlaanderen GAS-boetes aanwenden als 'gemakkelijk verdiend' geld in de gemeente kas. Daarom een pluim voor de gemeente Antwerpen, die een voorbeeld stelt en de absurde GAS-boetes tracht te vermijden. Hopelijk volgen de andere gemeenten en komt er een duidelijke en wettelijke omschrijving van wat wel en niet als GAS-boete kan.
Met citaat antwoorden
 


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 04:11.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.