actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 10th November 2015, 09:59
B*b.Borgmans B*b.Borgmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Arendonk
Posts: 88
Vierhonderd mensen contacteerden Antigifcentrum na eten giftige paddenstoelen

Net geen vierhonderd mensen hebben dit jaar al naar het Antigifcentrum gebeld na het eten van giftige paddenstoelen. In driekwart van de gevallen gaat het om kinderen.

Dat meldt Deredactie.be dinsdag. "Kinderen spelen in de tuin of op de speelplaats en zien - meestal kleine - paddenstoelen staan. Ze gaan die dan aanraken, in de mond stoppen of zelfs opeten", zegt dokter Henk Van Pelt van het Antigifcentrum. "Bij de volwassenen gaat het meestal om mensen die paddenstoelen zelf plukken. Af en toe zit daar dan een giftige bij."

De arts benadrukt dat het belangrijk is om het Antigifcentrum te contacteren na het eten van een verdachte paddenstoel. "De symptomen van de meest giftige soorten komen heel laat, soms pas na 12 uur", klinkt het. "Het begint met overgeven en diarree, wat even later alweer verdwijnt. Op die manier lijkt er niets aan de hand. Pas daarna komen de grote problemen zoals leveraantasting. Soms is zelfs een levertransplantatie nodig.

Bron: http://www.knack.be/nieuws/gezondhe...mal-624353.html
Datum: 10/11/2015

Mening:
Ik vind dat er al veel mensen zijn die het antigifcentrum contacteerden. Persoonlijk vind ik dat er niets beter is, dan de kinderen buiten te laten spelen en ravotten. Dit is niet altijd zonder de nodige gevaren. Kinderen zijn benieuwd en willen nieuwe zaken ontdekken. In dit geval zijn het dus de paddenstoelen. Ik vraag me alleen af waarom ze net paddenstoelen willen testen. Normaal gezien leren ze toch op school dat je niet zo maar elke paddenstoel kan opeten, omdat er veel giftige tussen zitten. Dit is ook wel een boodschap naar de ouders. Die moeten hun kinderen hierop attent maken. We kunnen onmogelijk verwachten dat ze constant staan te patrouilleren, terwijl de kinderen spelen, maar ze moeten de kinderen toch bewust maken van het feit dat er veel giftige paddenstoelen zijn.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 12th November 2015, 14:20
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
Vierhonderd mensen contacteerde Antigifcentrum na eten giftige paddenstoelen

Net zoals B*b wil ik bij dit verhaal zeker benadrukken dat je geen enkel kind mag verbieden om buiten te spelen omdat ze dan een giftige paddenstoel kunnen opeten. Buitenspelen is belangrijk voor de gezondheid en de persoonlijke ontwikkeling van het kind. Frisse lucht is onmisbaar voor iedereen, in het bijzonder voor kinderen. Net zoals B*b schrok ik wel van het feit dat het over zo'n groot aantal mensen gaat. Ik kan wel begrijpen dat kinderen die veel champignons voorgeschoteld krijgen, zullen denken dat andere paddenstoelen ook lekker zijn. Daarbij is het uiteraard de taak van de ouders om hun kinderen erop te wijzen dat ze niet alle paddenstoelen mogen eten, dat de champignon één van de weinige paddenstoelen is die niet giftig is. Ook in de lagere school leren de meeste kinderen dat paddenstoelen giftig kunnen zijn, maar ik zou er niet vanuit gaan dat elke school hier voldoende aandacht aan besteedt.
Voor de gevallen waarbij volwassenen giftige paddenstoelen eten omdat ze deze zelf gaan zoeken in het bos, kunnen we weinig aan doen. Als deze mensen dit graag doen, moeten ze dat zeker doen. De risico's moeten ze er dan maar bijnemen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 06:46.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.