actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 2nd April 2017, 14:38
Jan.D*mmen Jan.D*mmen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2015
Locatie: Beerse
Posts: 70
Alcoholslot nog altijd weinig opgelegd, maar nieuwe wet is op komst

Hoewel het al sinds 2010 is ingevoerd, leggen rechters slechts zelden een alcoholslot op aan dronken autobestuurders. In ruim zes jaar tijd is dat nog maar 55 keer gebeurd. Er is een nieuwe wet op komst, waardoor de rechter sneller een alcoholslot kan opleggen.
Een alcoholslot meet eerst de adem van de automobilist. Als daaruit blijkt dat hij of zij gedronken heeft, kan de auto niet starten. "Het alcoholslot is niet enkel een machine is die ervoor zorgt dat de wagen niet start", zegt van het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid. "Er hoort ook een omkaderingsprogramma bij."

Toch wordt het alcoholslot nog niet vaak wordt toegepast, en dat komt vooral door de hoge kostprijs: 3.500 euro over drie jaar, op kosten van de overtreder. In de toekomst zou de kostprijs wel kunnen worden afgetrokken van de boete.

De regering werkt aan een wetswijziging waardoor een alcoholslot sneller kan worden opgelegd. Het zou verplicht worden voor automobilisten die meermaals zijn veroordeeld wegens dronken rijden. De duur zou variëren van één tot drie jaar.

Bron: De redactie, 2/04/2017, http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/1.2940140

Mening: Ik schrok van het aantal alcoholsloten dat er op zes jaar tijd zijn geplaatst in België. Slechts 55 keer besliste een rechter dat een chauffeur, die meerdere malen betrapt was op dronken rijden, zo'n slot moest plaatsen. Dat zijn er dus ongeveer 9 per jaar. Als je weet dat er bij elke BOB- campagne verschillende bestuurders betrapt worden, dan vind ik dit een heel laag cijfer. Ik zou er dan ook voor pleiten om veel sneller te beslissen om dit bij dronken bestuurders te installeren. Mensen moeten zich er gewoon van bewust worden dat je door dronken te rijden veel mensen, maar ook jezelf, in gevaar brengt. Ik vind het dan ook niet meer dan normaal dat de mensen zelf voor de kosten moeten opdraaien als ze zo'n slot in hun wagen moeten installeren.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:12.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.