actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 18th September 2014, 10:33
B*ent.Boeckmans B*ent.Boeckmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Vorselaar
Posts: 69
Sterft het Verenigd Koninkrijk vandaag? Schots referendum is nipt

Eén dag voor de Schotten naar de stembus mogen voor een referendum over de onafhankelijkheid, wijzen opiniepeilingen nog altijd op een lichte meerderheid voor de tegenstanders van onafhankelijkheid. Drie verschillende peilingen - door ICM, Survation en Opinium - wijzen op een lichte voorsprong voor het nee-kamp: 52 procent.

Donderdag wordt aan de deelnemers van het referendum één vraag gesteld: 'Moet Schotland een onafhankelijk land worden?' Volgens nieuwe peilingen vertegenwoordigen de onbesliste kiezers tussen de 8 en de 14 procent van de stemgerechtigde Schotten. 48 procent van de kiezers zou volgens de laatste exit polls overhellen naar het 'ja'-kamp, 52 procent zou momenteel verkiezen om bij het Verenigd Koninkrijk te blijven.

Aan de vooravond van het historische referendum over de Schotse onafhankelijkheid trekken zowel leiders als supporters van beide kampen de straat op om de tienduizenden 'zwevende' kiezers te overhalen een kant te kiezen.

Neen-stem = nog meer bevoegdheden

In een open brief spoort de Schotse eerste minister Alex Salmond, leider van het ja-kamp, de Schotten woensdag aan 'om deze kans niet door onze vingers te laten glippen'. Dinsdag nog publiceerden David Cameron, Ed Miliband en Nick Clegg hun eigen open brief, waarin ze Schotland meer bevoegdheden beloofden bij een neen-stem.

David Cameron geldt echter als allesbehalve populair in Schotland, waar hij gezien wordt als een minachtende versie van de typische 'upper class' Engelsman. Het is dus zeer de vraag of zijn pleidooien om in de Unie te blijven een gunstig effect hebben voor het neen-kamp. Voorstanders om in het Verenigd Koninkrijk te blijven gooien het daarom ook over een andere boeg. Zij schermen nu met officiële cijfers waaruit moet blijken dat er in de voorbije drie maanden 45.000 extra jobs gecreëerd werden. Volgens hen is Schotland dus beter af als een onderdeel van het VK.

'Grootste, krachtigste moment'

Voor Salmond is het referendum 'het grootste, krachtigste moment dat we ooit zullen beleven'. Hij vroeg de Schotten de 'alsmaar wanhopiger en absurdere paniekverhalen', verspreid door Downing Street, te negeren en zichzelf te vertrouwen. 'Door ‘ja’ te kiezen nemen we de verantwoordelijkheid in handen om samen te werken om van Schotland het land te maken dat het kan worden.'

In een interview op de BBC ging Salmond nogmaals in op de dreigementen van Londen dat het onafhankelijke Schotland geen gebruik zou kunnen maken van de Britse pond. 'Als de ja-campagne op vrijdag gewonnen zal hebben, en ik hoop dat dat het geval zal zijn, dan zul je merken dat de politici in Westminster een toontje lager zullen zingen.'

Bijna 4,3 miljoen Schotten, of 97 procent van de Schotten die mag kiezen, heeft zich aangemeld om donderdag een stem in het referendum uit te brengen.

Bron: www.standaard.be 18/09/2014

Eigen mening:
Ik vind de onafhankelijkheid van de Schotten, indien ze het winnen, geen goede zaak.
Persoonlijk heb ik niks tegen het feit dat Schotland zich niet goed meer voelt bij het Verenigd Koninkrijk. Engeland, Schotland, Wales en Noord-Ierland zijn altijd totaal verschillende 'landen' of staten geweest. De Schotten hebben weinig gemeen met de Engelsen, en zien hun kans nu mooi om onafhankelijk te worden. Ondanks de enkele voordelen die het zou opleveren voor ons (Schotland zal waarschijnlijk de euro aannemen!), zijn er ook veel nadelen die heel Europa zal voelen. Zo zal de onafhankelijkheid van Schotland mogelijk een kettingreactie in gang kunnen zetten in Europa. Catalonië, Baskenland en Corsica staan allemaal te springen om van het juk van hun regering te ontsnappen. Nog dichter bij huis? Vlaanderen zelf!
Ik wil zeker geen onafhankelijk Vlaanderen, dus is de onafhankelijkheid van de Schotten geen goede zaak hier in Europa.
Er zit volgens mij ook geen toekomst meer in het creëren van nog kleinere staatjes, aangezien de grote Europese Unie toch alles opslokt en bestuurt. Stel je voor dat enkele staten in de Verenigde Staten van Amerika plotseling weg willen van Washington DC, dan valt dat land ook uit elkaar en verliest haar grootsheid. Ik wil dat zeker niet in Europa zien gebeuren, en al zeker geen toestanden zoals onafhankelijk Oost-Oekraïne waar een oorlog wordt ontketend.
Ik hoop dus dat de meeste Schotten vandaag "neen" stemmen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:10.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.