actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 28th November 2015, 22:38
Hannah.P*eters Hannah.P*eters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2015
Locatie: Dessel
Posts: 81
Dit vinden de Belgen van de terreuraanpak

Dit vinden de Belgen van de terreuraanpak

Hoewel de Belg al bij al vindt dat de regering de terreurdreiging in ons land goed aanpakt, had onze overheid meer kunnen doen om die te voorkomen. Dat blijkt uit een enquête van VTM Nieuws, in samenwerking met de Universiteit van Gent.

De terreurdreiging die ons land de afgelopen weken trof, heeft niemand onberoerd gelaten. Thuis, op café of op sociale media werd er druk gediscussieerd. Daarom deed VTM Nieuws samen met de Universiteit van Gent een enquête: wat vindt de Belg nu precies van de aanpak van de overheid? En wie is er verantwoordelijk voor de terreurdreiging?

Regionale verschillen

Uit de resultaten blijkt dat de Belgen al bij al tevreden zijn over de aanpak van de overheid: 62 procent vindt dat de overheid voldoende doet om de veiligheid op publieke plaatsen te garanderen. 51 procent van de Belgen gelooft dat de maatregelen de terreurdreiging kunnen verlagen.

Toch zijn er regionaal verschillen te bemerken. "In Vlaanderen is men minder kritisch dan in Brussel en Wallonië", vertelt Veroline Cauberghe van UGent in het VTM Nieuws. "Dat valt te verklaren door het risico dat in Brussel hoger was dan in de rest van het land. De mensen waren daar meer betrokken bij de dreiging."

Voorkomen

Hoewel de regering een vrij goed rapport krijgt voor de genomen maatregelen, vinden de Belgen wel dat de overheid overheid wel meer had kunnen doen om de de drieging te voorkomen. Dat vindt 45 procent van de Belgen, ten opzichte van 29 die dat niet vinden en 26 procent die neutraal blijft.

Verantwoordelijk

Op de vraag wie medeverantwoordelijk is voor de terreurdreiging, antwoordt 50 procent dat de politiediensten van Molenbeek onvoldoende deden. 65 procent houdt ex-burgemeester Moureaux medeverantwoordelijk, 67 procent geeft slechte punten aan staatsveiligheid.

67 procent van de Belgen vindt dat de overheid, en dan voornamelijk het integratiebeleid heeft gefaald. "In Brussel loopt dat cijfer zelfs op tot 80 procent", aldus Cauberghe. "Daar krijgt het onderwijs ook een grotere rol toebedeeld dan in de rest van het land."



Datum: 28/11/2015
Bron: http://www.demorgen.be/binnenland/d...anpak-b646c74b/
(De Morgen)

Eigen mening: Ik denk dat iedereen ondertussen ongetwijfeld de aanwezigheid van de politie en het leger heeft opgemerkt. Misschien niet meteen in onze directe omgeving in Vorselaar, maar bij mijn recente bezoeken aan de stad Antwerpen en natuurlijk zeker in Brussel heb ik gemerkt dat de beveiliging streng toegenomen is. Dit geeft dan wel een gevoel van veiligheid, maar het voelt toch ook dubbel aan, omdat ze uiteraard met een reden extra patrouilleren. De meningen van de Belgen hierover zijn nochtans verdeeld zo blijkt uit het onderzoek, maar ik kan me ook in hun schoenen plaatsen. Hopelijk zullen we deze extra beveiliging niet voor zulke vreselijke doeleinden moeten gebruiken en kunnen we snel de normale gang van zaken hernemen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:54.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.